












Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoi, je schrijft een stukje terug:
Probleem begon toen mijn toenmalige garage buiten mijn weten om het stuurhuis had vervangen. Hij heeft nooit gezegd waarom, maar ik denk omdat het rondsel lekte.Ik was dus na deze vervanging naar af. Ik heb hier al eerder over geschreven in een vergelijkbaar topic.
Bij mij was het ooit ook het stuurhuis, de tijd ging van 10 sec naar een minuut.
Maar je had geloof ik al het stuurhuis even kort gesloten?
Heb je een citrotech stuurhuis?
Succes Peter.









Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
virtualitie schreef:Enige wat ik nog kan bedenken is de voorraadbol. Het aanslaan van de hd regelaar is namelijk minder dan een seconde.
Dat is toch zeker een stukke voorraadbol? (experts?) Ik had dit de afgelopen weken bij mijn DS. Afgelopen week laten vervangen (garagist luisterde 5 seconden, na 1x hd regelaar aanslaan en afslaan was diagnose al gesteld) en de regelaar draait weer in zijn oude ritme, bovendien blijft de auto langer hoog staan.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Stuurhuis (Chyparse) is steeds afgesloten om dit stuk uit te sluiten.
Afsluiten van het stuurhuis maakte niets uit.
Voorraadbol heb ik vorig jaar 2 keer laten testen, ik dacht dat daar het probleem in zat.
Druk in de bol was 55 bar toen, dus in orde.
Reden dat ik de bol verdenk is omdat ik het anders echt niet meer weet, is zo’n beetje het enige wat nog niet vervangen is.
Een kennis van me zij dat ik eerst maar de druk moest meten, maar ik denk dat ik er maar meteen een nieuwe op zet.
Probleem is eigenlijk dat ik amper nog retouren vind (enige wat er nog was aan retouren was van het bloc hydraulique, maar dat heb ik dus vervangen)
Het kan dus alleen het primaire circuit nog zijn, bol of regelaar.
Regelaar is vervangen, bol nog niet.
Ik heb nog wel een vraag. De HD pomp brengt de boel snel op druk (in die seconde gaat de druk van 140 naar 162 bar). Dus pompen doet ie! Kan het zijn dat de pomp op een andere manier een rol speelt bij de interne lekkage? Ik heb vorige jaar wel een andere pomp erin gehad, maar weer vervangen omdat deze extern lekte.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
virtualitie schreef:- Afsluiten koppelingsregelaar: verdubbeling van tijd (16 seconden)
Heb je die ook vervangen?









Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Voorraadbol kan plotseling stuk gaan, hoeft niet geleidelijk. Had je het snelle afslaan van de HD regelaar vorig jaar ook al?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Koppelingsregelaar nog niet vervangen. Eigenlijk doet deze niet zoveel, behalve bij ontkoppelen (stationair dus ook). Heb de retouren gecontroleerd en er komt nog geen drup uit. Maar het leek toch invloed te hebben, dus houd ik dit toch achter de hand om te vervangen.
Het snel inslaan van de regelaar is naar mijn weten altijd wel zo geweest.
Kan iemand mij vertellen hoe lang een normale tijd is van inslaan / op druk brengen? 1 seconde lijkt me wel erg kort, je ziet de druk ook in 1 keer omhoog schieten.
Welke invloed zou de pomp verder nog kunnen hebben?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De symptomen “korte cyclus met korte pomptijd” duiden volledig op een lege voorraadbol.
Je hebt nu nu haast alles wel zo’n beetje uitgesloten behalve de voorraadbol.
Het vervangen van de voorraadbol is nagenoeg een routineklus, hoort gewoon bij periodiek onderhoud.
Mijn voorstel: stop met computeren, ga de voorraadbol vervangen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik ben er nu al 2 jaar mee bezig om het probleem met de interne hydraulique lekkage op te sporen
Computeren doe ik al wat langer (is ook mijn werk)
Voorraadbol is vorig jaar al 2 keer getest (eerste test 60 en tweede test 55 bar), vandaar mijn twijfels.
Ga nog wat meten en dan maar is de bol vervangen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
heb je ook al getest met de dunne leiding op de regelaar afgedicht? ( of alleen een manometer erin)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Uiteraard! Eerst getest met alleen het afsluiten van de regelaar, dit was vorig jaar al.
Laatst getest met een manometer.
Ik las ergens dat je op deze manier ook de boldruk kan testen.
Dit door te de motor te starten met contact uit, zodat de eerste druk van de bol komt.
Ga dat nog eens proberen, kan ik meteen zien wat de nu druk in de bol is zonder deze uit te bouwen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en wat was het interval toen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Bogaard, bedankt voor je vraag. Ik heb het primaire circuit opnieuw gemeten met de volgende resultaten:
- het duurt 92 seconden voordat de relaar weer aanslaat
- de druk loopt hierbij terug van net boven de 160 bar tot ongeveer 138 bar.
- De voorraadbol druk heb ik gemeten met de manometer aan de regelaar. Volgens deze meting was de druk 48 bar.
- De pomp bouwt de druk op in minder dan een seconden
- Bij koude motor en stationair draaien is de interval 11 seconden.
- Bij warme motor en tijdens het rijen schommelt het tussen de 5 en 9 seconden
Mijn conclusie: Primaire circuit is redelijk, maar de HD inslagdruk mag wel een bar of 10 hoger. De voorraadbol mag ook wel wat meer druk. Met deze twee maatregelen verwacht ik een interval van misschien bijna? 20 seconden. Dat betekent dat er nog interne lekkage is.
Wat me opvalt is dat er LHM terugstroomt via de pomp als de motor uit is. Is dit misschien een teken?
Nog doen:
- Retouren veercylinders (achter zakt sneller dan voor, hoogteregaal is niet super (maar wel vorig jaar al vervangen)
- Op advies van Dickesse: hele circuit nalopen en uittekenen. Misschien is er een verkeerde aanlsuiting (probleem was er al toen ik de auto kocht, dus mogelijk een fout gemaakt door vorige eigenaar)
Laatste punt is wel lastig, maar niet onmogelijk. Vraag is alleen waar ik het probleem dan zou moeten kunnen vinden? Alle hydraulische componenten werken goed.
Iemand een idee?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die 92 seconden snap ik niet. In de pomp zitten terugslagklepjes. Normaliter zou de LHM niet moeten terugstromen. Ik dacht dat je de voorradbol alleen maar kan meten als hij er af is. Hoe heb je dat dan gemeten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
virtualitie schreef:- Op advies van Dickesse: hele circuit nalopen en uittekenen. Misschien is er een verkeerde aanlsuiting (probleem was er al toen ik de auto kocht, dus mogelijk een fout gemaakt door vorige eigenaar)
Laatste punt is wel lastig, maar niet onmogelijk. Vraag is alleen waar ik het probleem dan zou moeten kunnen vinden? Alle hydraulische componenten werken goed.
Iemand een idee?
Je kunt filosoferen over een verwisseling van de leidingen bij de hoogteregelaar vóór?



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
De 92 seconden is de gemeten tijd voordat de HD regelaar weer aanslaat (160 -> 138 bar).
MBT de pomp: ik heb de aanzuigslang er af gehaald (met motor uit). Ik zag toen dat er LHM retour kwam, waarschijnlijk door de restdruk in het systeem. Dacht ook dat er terugslag klepjes in zaten, daaarom wilde ik het juist noemen. Ik heb nog steeds twijfels namelijk over het primaire circuit. Alles is nagemeten / vervangen etc. Kan nog steeds de oorzaak van het probleem vinden, vandaar.
Druk meten voorraadbol kan door de manometer op de HD regelaar te zetten (uitgang). Startmotor laten draaien zonder dat de motor aanslaat (contact uit). Je meet dan de initiele druk op de bol, pas daarna wordt de druk in het systeem opgebouwd.
De tip van de hoogtereglaars voor vind ik wel erg goed! Ik ga dit morgen meteen onderzoeken.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966