Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik bedoelde niet dat het per se aan de bobines moet liggen, maar ik zou het wel ergens in de ontsteking zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nou de bobines zijn ook niet de oorzaak. Vandaag even de oude gemonteerd en geen enkel verschil in rijgedrag. Ik denk dat ik de oude maar laat zitten. De originele zitten in een metalen frame en dat zit toch iets netter dan de eigengemaakte constructie voor de CX Basis bobines.
Vraag: zijn de stekkers (in dit geval met 3 draden) die in de bobines gaan standaard, maw zijn dit soort stekkers gewoon in de automaterialenzaak te koop? En hoe heten ze? Ik heb een speciale tang om de niet geisoleerde kabelschoentjes te bevestigen en het zou mooi zijn als je ze in zo’n plastic stekker kan klemmen.
Omdat nu:
- bobines
- onstekingscomputer
- bougies
- BBP sensor
- bougiekabels
zonder resultaat zijn uitgewisseld wordt de kans dat het een ontstekingsprobleem is wel klein zou ik denken. De condensatoren zijn overigens nog niet bekeken en er is misschien een kansje dat de reserve BBP-sensor ook gaar was.
Ik heb tijdens de proefrit vandaag nog eens goed geluisterd en het leek of er rond de 3000 toeren bij accelereren een razend geluid merkbaar werd. Misschien dus toch nog een vacuum lekje. Ik moet er maar eens onder kruipen en rondom de intercooler de zaak bekijken. Ik bedacht overigens een trucje om de intercooler te testen op dichtheid: knip een fietsbinnenband door en monteer die aan beide openingen van de intercooler. Pomp de band op en voila: de intercooler komt onder druk (als het goed is..).
Valse lucht zou te rijmen zijn met het feit dat tijdens het warmrijden er (vrijwel) geen hik optreedt: omdat het mengsel dan rijk is is de invloed van wat extra lucht geringer.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
euh… irritant.
voor mijn idee, had de je AEI box onder de motorkap verwisseld of de L-Jetronic bij de bijrijder ?
welke moet je nog proberen ?
die 3 pins connectoren kan je her en der wel vinden.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
GEVONDEN!
Toch inderdaad een slang. Eigenlijk niet te zien:
Maar als je er hard aan trekt dan zie je eeen scheur:
Het is de slang naar de intercooler. Deze is aan de buitenkant bekleed met een soort wapening-stof waardoor je een scheur gewoon niet ziet.En pas bij een fors vacuum zal hij gaan lekken.
Hierbij de links naar grotere foto’s:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Zv7J8iJ3E_9xixcGtpvGPdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/fnHO5zwtHpGUhOu_IBGNJNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Morgen testrit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Good news! Al was ik net wel verbaasd dat je die gasklep sensor niet had vervangen: ik had exact die problemen toen. In elk geval is het opgelost en: ik was warmer dan je dacht:)
Good luck!
jantje1948 schreef:Morgen testrit?
Tja kon dat maar. Eerst een andere slang op de kop zien te tikken.
De opmerking over de gasklepsensor begrijp ik niet. De enige relatie met deze sensor is dat hij toevallig ook op de foto staat

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Een kapotte gasklep sensor kan exact die problemen opleveren, dat had ik toch echt gemaild, werd wel over gelachen maar OK. Je hebt van alles vervangen maar niet die sensor, en dat vond ik opmerkelijk, that’s all.
Gewoon rescue tape nu over die slang totdat je een nieuwe/andere slang hebt kunnen vinden.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi werk!
Nu maar hopen dat die straks weer helemaal top rijdt

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Dus toch inlaat traject. Goed dat je het gevonden !
Iets in siliconen als nieuwe vervanger, ipv oud spul ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
puffel schreef:Een kapotte gasklep sensor kan exact die problemen opleveren, dat had ik toch echt gemaild, werd wel over gelachen maar OK. Je hebt van alles vervangen maar niet die sensor, en dat vond ik opmerkelijk, that’s all.
De gasklepschakelaar had al snel mijn aandacht, zie post nr 8 op pag 1. Bij doormeten (en dat is eenvoudig) bleek deze ok. Daarna ging mijn aandacht naar de Jetronic-computer en de verbindingen tussen de gasklepschakelaar en de computer.
Kortom: de tip was terecht, er is niet om gelachen maar deze oorzaak kon worden uitgesloten.

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi dat je het uiteindelijk gevonden hebt! En dat het dan zo iets sufs is. Ik zou ook gewoon proberen er wat tape op te zetten, kun je in elk geval rijden tot je een vervanging hebt.
ik heb hem nu afgezaagd op de plek van de scheur. Hij is dus iets korter maar past nog net. Staat wel onder spanning dus moet zsm wel vervangen worden. Ik denk nu ook beter te begrijpen wat er gebeurde: bij fors accelereren kantelt de motor en komt de slang behoorlijk onder spanning te staan. Daarom scheurt hij ook. En door het kantelen gaat de scheur open staan en trekt hij maximaal valse lucht.
tís toch een turbo , gaat dus dubbel op. geen overdruk maar onderdruk
WAT EEN POWERRRR! Vanavond voor het eerst weer gereden. Het probleem heeft in ieder geval 1 voordeel gehad: ik geniet nu nog meer van de GTI Turbo2. Hij blijft maar trekken als je het gas intrapt. Ik sluit niet uit dat de slang al veel langer niet helemaal ok was want ik ervaar het nu als een totaal andere auto. 3-tjes, 5-jes en tdi-tjes: kom maar op