Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De tussenstand (op wilskracht met deze motregen):
Onderdeeltje 6 past via de eliptische rubber dop door het gat in de dwarsbalk. Hier vervolgens een moer op gedraaid met de momentsleutel (op 55 NM ingesteld volgens de handleiding) maar voortijdig was de draad op het tapeind dol. Vervolgens ben ik een klein uurtje (nog steeds in de motregen) bezig geweest met los draaien. Het andere tapeind merkte ik dat ook dol begon te draaien. Hier heb ik voorlopig een 2e moer opgedraaid.
De andere kant had ik geen M10 bout voor dus heb ik een M10 draadeind gebruikt wat bijna onmogelijk is om aan te draaien, zelfs niet met hulp van een buurman. Daarom weer alles teruggezet zoals het was, wielen weer terug en auto van de krik.
Uit frustratie had ik toch even een succesje nodig en heb daarom de hulpkoppeling uit de verpakking gehaald om te monteren. Hier zitten 2 mooie M10 bouten in met klasse 8.8, precies wat ik kon gebruiken voor de trekhaak bevestiging.
Morgen de witte kentekenplaat ophalen bij de automaterialenhandel en meteen maar een paar goede bouten halen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag even de witte kentekenplaat opgehaald en bij de bouwmarkt het juiste montagemateriaal, te klort is nu geen optie meer. o.a. onderlegringen M10 30x30 vierkant en M10x50 bouten met moeren ( klasse 8.8 ), onderleg- & borg-ringen. Met een puntbektang deze bouten met vierkante onderlegring erin laten vallen. Steeksleutel 17 past net door het eliptische gat en zodoende kan ik van onderen de zaak eindelijk met 55 NM aansjorren met een goed gevoel dat de handel nog meer aankan voordat ik ook maar iets dol draai. Deze montage is minstens zo sterk als origineel, alleen stuur ik nog wel een boos mailtje naar de leverancier.
Tijdens dat ik bezig was heb kreeg ik m’n electra pakketje uit de UK en dit ook maar meteen aangesloten, ik was toch bezig. Het relais kastje ontbrak echter, er zat wel een relais met geluidsignaal bij voor de clignoteurs. ook hier gaat een boos mailtje heen omdat het pakket niet bevat wat de advertentie belooft. Alles werkt echter, nu even zonder kastje. Ik had via de contact pagina van de Citroën site dit nagevraagd en er werd me verteld dat er geen relais kastje nodig is.
Toch jammer dat zo’n simpel uitziende klus zo complex kan worden…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Afgelopen week zag ik weer een treiterlampje in de vorm van een rode accu op m’n dashboard verschijnen, terug van eventjes weggeweest. Ik had al langer terug een aantal topics gezocht en gevonden waarbij deze bijzonder interessant leek omdat ik deze melding het probleem wordt omschreven wat ik herken en in de volgende melding een oplossing wordt aangedragen.
Eind vorige week heb ik daarom de dynamo electrisch losgekoppeld en alles met contactspray ingespoten. Ik heb daarbij ook expres een beetje aan de dunne draden getrokken en alles weer goed bevestigd. Goed nieuws, het probleem is nu altijd aanwezig terwijl met lopende motor er zo’n 14 volt wordt gegenereerd, niks mis dus met de dynamo.
Ik heb daarom dus goede hoop dat een nieuwe dunne draad een oplossing biedt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het laadstroomlampje is nadat ik het stekkertje met het dunne draadje had ingespoten met contactspray en weer aangesloten met het draadje gefriemeld had al enige maanden uit gebleven.
Niet nieuw maar wel irritant aan het worden is een beetje ‘bokkig’, ‘vaag’ gas-gedrag, vooral met koude motor.
Het lijkt dan wel alsof het gaspedaal parkinson heeft en mijn voet in ieder geval niet. Ook als ik van m’n werk weg rijdt lijkt het alsof er tussen stationair en vol gas niets gebeurt behalve een beetje inhouden. Dit herstelt dan wel weer gelukkig als de rit een beetje vordert (motor wordt warm).
Om deze redenen heb ik het gasklephuis weer eens gedemonteerd en schoongemaakt:
Ook heb ik de klemmetjes losgehaald om daarachter ook eens te bekijken en schoon te maken. De plastic kap bevat de elektronica geleiding naar het motortje en een 4-tal weerstand-banen waar op het asje van de klep 4 sleepcontacten overheen bewegen, dit is dus de positie-opnemer:
Contactspray, WD40, Siliconenspray en remmen reiniger heb ik gebruikt om alles schoon, soepel en elektrisch contact-makend te laten zijn. Het ding weer aangesloten maar nog niet gemonteerd.
Als je de auto op contact zet (niet starten), dan wordt de klep reeds bediend en reageert ie ook op het gaspedaal. Je kunt ‘m net zo plaatsen dat je ‘m kan zien terwijl je gas geeft. Aan de ene kant goed om de smering door te zetten en aan de andere kant goed om de correcte werking te controleren. In 2 gevallen deed ie niet helemaal wat ik met het pedaal deed. Daarna liet ik het pedaal los en de klep sloot langzaam in z’n geheel. Ik denk dat de BSI dit deed aangezien het motortje een piep-geluid maakt als ie bedient wordt, zo ook op die momenten.
Ik bedenk nu dat de auto inhoudt op m’n werk kan ook een andere oorzaak kan hebben. De rit de parkeerplaats af begint met een 180 graden bocht naar rechts. Vaak houdt de auto daarna in, wat misschien ook een tekort in de brandstoftoevoer kan betekenen (het filter zit ook rechts).
Zou dit filter verstopt of verkeerd-om kunnen zitten ? Ik heb ‘t zelf gemonteerd vorig jaar en kon me herinneren dat er een pijltje op stond waar dat niet op het oude filter stond, vandaar de vraag ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De schoonmaak-actie lijkt verbetering te hebben gebracht, het gas-gevoel is nu in ieder geval directer en de klachten zijn minder op de voorgrond. Morgen nogmaals polsen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Auto is een weekje weg geweest voor een beurt incl. nieuw benzine-filter en alles bij elkaar is het probleem grotendeels verholpen maar niet geheel weg. De monteur vertelde dat de klachten die nog blijven wel eens indicatie kunnen zijn van een bobine die aan het verslijten is. Heeft hier iemand ervaring mee ? Hoe lang kun je dan nog doorrijden met een beetje bedrijfszekerheid ?
Ik heb alvast eens rond gekeken, bijvoorbeeld hier.. Ik kan het ding ook wel goedkoper in het buitenland vinden maar dan heb je dure verzendkosten en gedoe als er iets is.
Iemand ervaringen / tips ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik heb ‘m ook daar vandaan, maar dat is ook buitenland hoor.
Verzendadres is altijd ergens uit la douce France.
Ander bobine (Valeo meen ik) zit er hier nu ca. 4000 km op, ook nadat ik het gasklephuis schoongemaakt heb en grote beurt gedaan heb.
Gasreactie is verbeterd, en bij de koudere nachten afgelopen week slaat het probleemloos aan. Dat was afgelopen winter/voorjaar wel anders (moest echt gas bijgeven).
MM-lampje komt nog steeds, maar minder vaak. En meestal na wat meer dagen met stadsritten (Woon/werkverkeer 2 x 13 km).
Laadproblemen heb ik nog niet gehad, en in bochten ken ik geen motorproblemen.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de reactie.
Ik zit echter nog steeds met een onzeker gevoel dat er bij dit soort moderne auto’s 1001 dingen mis kunnen zijn die niet makkelijk aan te wijzen zijn van dit onderdeel vervangen = probleem opgelost.
Combineer dat met het feit dat onze toekomstige financiële situatie onzeker is en dan wil ik dus een beetje zekerheid voordat ik een investering doe.
Er kwam bij dat de auto gisteren met warme motor wat moeilijker aansloeg en dan ga ik toch wel de bobine als eerst5e verdachte aanmerken. Ik geef mezelf nog een paar dagen om de knoop door te hakken dit onderdeel te bestellen of niet. Ik heb in de tussentijd de auto op een halve tank V-Power getrakteerd en een flesje injector-cleaner om te kijken of dit alléén al verbetering brengt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De knoop toch maar doorgehakt en afgelopen week het ding daar maar besteld.
Vandaag de auto op 175000 km gezet en de nieuwe bobine was binnen. 1 stekkertje & 10 schroefjes Torx los & vast en tussendoor de oude Sagem door de nieuwe Valeo bobine vervangen. Nog FF rijkelijk met contactspray gespoten en morgen eens ondervinden wat het verschil is
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Ik ben benieuwd of het nu beter gaat.
Xsarajan
Ben ook van plan nieuwe bobine te plaatsen moet er nog eerst wat bougievet in of niet ???
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ehh, dat weet ik niet. Ik ken het ook niet trouwens. De bobine heeft aan de onderkant per bougie een veer om elektrisch contact te maken. Ik heb trouwens wel vaseline, maar weet niet of dat ook geschikt / aan te raden is om te gebruiken ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag de teller weer zo’n 80 km verder gezet, tank leeg-gereden met injectorcleaner & volgetankt. Ik merk niet héél veel verschil met de nieuwe bobine, al lijkt de motor qua acceleratie het gaspedaal beter te volgen maar bij constante snelheid het pedaal loslaten resulteert nog altijd in een beetje bokkig afrem-gedrag (op de motor). Ik merk ook wat onregelmatig schudden bij stilstand & stationair toerental. Wegrijden vanaf m’n werk is nog altijd niet fijn nadat ik 180 graden naar rechts draai vanaf de parkeerplaats.
Dit is echter allemaal wél beter als voor de beurt en schoonmaak-actie van het gasklephuis. Wellicht heeft dit dus een andere oorzaak.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Doe eens een gooi in de lucht, hoe is je benzine filter kan zijn dat deze dicht geslipt is in der loop der jaren en dat er op dat moment geen constante toevoer van brandstof ??
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Check! Die is op aanvraag van mezelf bij de afgelopen beurt vervangen en de situatie is verbeterd maar nog wel aanwezig.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.