Hallo,
ik vraag jullie raad voor het volgende probleem.
Het inschakelen van 1e versnelling gaat erg lastig, van 3 naar 4 kraakt de bak. Koud slechter dan warm. Bij inschakelen paar keer koppeling intrappen maakt niets uit.
Olie niveauplug heb ik niet kunnen vinden, wie weet waar ? niet op de"oude"plek tenminste, kan ik daar ook evt vullen ?
Dunnere olie wellicht, zal nu wrs 75 w90 zijn denk ik.
Jumpy II, 6 bak, km stand 50.K, geen garantie.
Update,
77k km nu.
Olie vervangen door dunnere, maakt niets uit.
Niveau plug bestaat niet, alles eruit laten lopen, en voorgeschreven hoeveelheid nieuw erin.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Hier zit geen pijl gat meer aan, je kunt de olie bijvullen bij de ontluchting boven op de bak.
Je haalt het luchtfilerhuis weg en je ziet een zwart dopje die kun je eraf trekken.
Je kunt dan alleen de olie pijlen door de olie eraf te laten bij mijn weten.
Ik zou de olie eraf laten en kijken af er slijpsel in de olie zit, zo niet nieuwe bak olie erop met teflon toevoeging er in.Dit wil wel eens helpen. Eurol heeft speciale olie voor slecht schakelende bakken deze worden ook veel gebruikt bij de Renault Trafic bakken. Voor de rest zijn de schakelkabels kabels nog goed?
De juiste bak olie is wel belangrijk is niet meer zo als vroeger.
Maar ben toch bang dat de bak kapot is, kraken naar 3 naar 4 lijkt wel op een kapotte singromes.
Ik heb in 2011 3 ringetjes per kant onder de drukcilinder gedaan, het werd zeker beter.
Afgelopen jaren bleef bak slecht schakelen.
Update 21 mei 2013,
Vorige week maakte koppeling veel lawaai en klokkerde de motor stationair.
Auto naar de garage, bleek massa-vliegwiel stuk, dus vervangen evenals de koppeling.
Gewoon vliegwiel is gemonteerd met verende plaat, koppelen gaat niet prettig maar het schakelen gaat super !
Koppeling bleek dus het probleem voor slecht schakelen.