Verkeerd getankt in mijn e-Hdi
Toontje35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Gepost: 22 mei 2013 04:57 PM

Gisteren stond ik langs de kant van de weg. Ben bang dat door eigen stommiteit benzine ipv diesel heb getankt.

Maar nu staat in het instructieboekje (pag. 102) dat door een Vulpistoolrestrictie dit niet mogelijk zou kunnen zijn. Ik weet zeker dat ik geen enkele rare beweging heb gemaakt om te kunnen tanken. En ook geen tegenwerking van de genoemde klep heb gekregen. Alles ging helaas probleemloos.

Hoe zit dit nu met die Vulpistoolrestrictie? Overigens getankt bij Shell.

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 22 mei 2013 06:39 PM
  [ # 1 ]

Leeg zuigen de tank en diesel er in, dan is er meestal niks aan de hand. Diesel in een benzine auto is erger en dat schijnt ook niet te passen kwa vul pistool. Benzinepistool in diesel past volgens mij wel.

Profiel  
 
bakkiebakmeel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 01-07-2012

- DS 3 racing 207 pk
Gepost: 22 mei 2013 11:46 PM
  [ # 2 ]

ja leeg pompen en filter vervangen en als je mazzel heb is je afdichting van je brandstof pomp niet aan getast.
en uhh ik heb het ook wel eens gehad hoor met de diesel ,en het pas merken als je er mee gaat rijden haha,je komt niet ver trouwens.
gelukkig nog niet een keer diesel in mijn racing getankt ,maar als het je een keer overkomen is dan let je er veel beter op de volgende keer..

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 22 mei 2013 11:52 PM
  [ # 3 ]
DS3-Black schreef:

Diesel in een benzine auto is erger

Het is juist andersom.

Benzine in een diesel is een ramp voor het brandstofsysteem. Vroeger werd er een beetje benzine bij de diesel gedaan om vlokvorming (paraffine) te voorkomen in de winter. Er zijn mensen die dat nu nog steeds doen. Gevolg: brandstofpomp en verstuivers stuk, voor duizenden euro’s schade. Een toevoeging in de diesel (vroeger zwavel) zorgt voor smering van pomp e.d. Benzine is zo schraal dat er geen smering meer is. Hoop dat je de motor niet hebt laten lopen na het tanken.

Tank leeg laten zuigen en spoelen en brandstoffilter vervangen. En dan maar hopen…...

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2013 12:20 AM
  [ # 4 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Benzine is zo schraal dat er geen smering meer is. Hoop dat je de motor niet hebt laten lopen na het tanken…...

Dat is niet het enige. De hoge druk brandstofpomp van een hdi heeft een coating op de zuiger die oplost in benzine. Daarom is leeg zuigen en snel vullen met diesel zo belangrijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Toontje35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Gepost: 23 mei 2013 12:59 PM
  [ # 5 ]

Mijn DS3 staat nu bij de garage. Inderdaad hopen….

Maar dat is toch een raar verhaal dat het technisch niet mogelijk zou zijn om benzine te tanken? Dat zet je dan toch niet in het instructieboekje? Begrijp hier niets van..

Profiel  
 
Toontje35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011

- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Gepost: 23 mei 2013 05:25 PM
  [ # 6 ]

Brandstoffilterelement vervangen. En de rest moeten we maar afwachten. 300 Euro. En dan wellicht ook nog bergingskosten. En de autohuur.

En vwb de vulpistoolrestrictie: Het instructieboekje schijnt vertaald te zijn uit het Frans (neem ik aan). Daar schijnt het het niet te kunnen: benzine in een diesel tank. Hier in Nederland duidelijk wel.

Beetje rare gang van zaken om dit dan in een Nederlands boekje te laten staan.

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 25 mei 2013 11:41 AM
  [ # 7 ]

Ik had op mijn voorloopleasehok, een Polo Slowmotion, zo’n solodiesel dop zitten. Hoefde je er niet af te draaien en zorgde ervoor dat er alleen nog een diesel vulpistool in kon.
Overigens draaide ik elke keer stug die dop eraf, maar dat is meer mijn dwarsheid.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook