1 van de 2
 1 2 Volgende > 

2400 GTi. Benzine & vonk, geen geronk…
Gepost: 23 mei 2013 09:17 PM

Bonsoir,

Na een hoop geklus en een succesvolle APK heeft mijn GTi er geen zin meer in…. Op weg naar huis kapte de motor er ineens mee. Even wachten en hup, lopen! Vlak voor mijn huis weer hetzelfde, behalve dat ie na een tijdje geen sjoege meer gaf.

Vandaag weer eens gestart, hop, lopen! Helaas maar heeeeel even. Benzine krijgt ie en hij vonkt ook (oke, ik heb slechts 1 cilinder getest).

Historie:

- dik jaar stilgestaan
- kabel van verdelerhuis naar module gerepareerd (daardoor startte ie niet meer eind 2011)
- nieuwe module gemonteerd (vandaag, met pasta Wink)
- aansluitingen, stekkers etc bij bobine gereinigd
- gereviseerde kop gemonteerd
- prima lopen
- auto heeft gas injectie

Iemand tips waar ik het nu zoeken moet? Ondertussen alles hier gelezen maar kan het niet zo goed meer bedenken…

Grtz,
Erik

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10402

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 mei 2013 09:21 PM
  [ # 1 ]

Probeer eens zonder de benzinevuldop.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 09:22 PM
  [ # 2 ]
Prestige2400 schreef:

- auto heeft gas injectie

Belangrijk detail: vertoont de auto exact dezelfde symptomen zowel als LPG als op benzine?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 09:31 PM
  [ # 3 ]

Goeie tip, hij geeft weer een beetje sjoege! Wil alleen niet lopen, pruttelt wat en reageert slecht/niet op gasgeven. Te weinig benzineopbrengst dus? Vuil? Benzinepomp is nog geen 2 jaar oud en komt niet uit China (tenminste, was duur zat).

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 09:32 PM
  [ # 4 ]

Hij start op benzine, uitval was op LPG…

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 09:38 PM
  [ # 5 ]

Huh?
Dus op LPG viel hij uit en op benzine pruttelt hij en loopt hij beroerd?  Maar dit zijn niet dezelfde symptomen dus? Bergijp ik dat goed?

En is ‘benzine’ ooit wel goed geweest?

Bij LPG auto’s geldt: altijd eerst goed lopend maken op benzine!

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 09:43 PM
  [ # 6 ]

Liep prima op benzine, na een haperende injector en wat geklooi met de ontsteking. Was inderdaad de boodschap voor inbouw LPG, zorg dat ie goed loopt!

Ik dacht het dus te moeten zoeken richting bobine, onafhankelijk van de brandstof dus. Vandaar dat ik de module vervangen heb.

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 09:45 PM
  [ # 7 ]

Bobine kan natuurlijk stuk zijn. Maar meestal is er dan helemaal geen vonk meer.
Je weet zeker dat slechte stekkers en vocht in stekkers uitgesloten is?

Heb je een Marchal ontsteking?  Is de verdeler nog wel fris? En de bedrading die daar vanuit gaat?

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5387

Gepost: 23 mei 2013 09:47 PM
  [ # 8 ]

Bobine zelf?

Edit:Ja hoor, H@ns was weer precies te laat.
Maar een bobine kan wel wisselend werken als er ergens inwendig een breukje zit.
Heb je een toerenteller?
Valt die dan meteen terug als de motor in toeren zakt?

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 10:03 PM
  [ # 9 ]

Ducellier ontsteking. Verdeler, rotor, bougies en kabels zijn fris. De auto heeft een dik jaar binnen gestaan, lekker droog. Daarna ben ik vorige week naar de APK gereden en naar huis…  Al met al een kilometer of 9. Vocht lijkt mij geen issue. Daags voor de APK viel ie ook plots uit tijdens het warmdraaien om het koelsysteem te ontluchten. Na een korte afkoelperiode gewoon weer lopen.

Ik zal morgen alle vier de bougies checken op vonk.

Profiel  

Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 990

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 23 mei 2013 10:07 PM
  [ # 10 ]

Het plots uitvallen en na een tijdje weer willen starten en rijden doet mij ook denken aan een slecht functionerende bobine.

Hoe is de vonk vanuit de bobine, alvorens deze de verdelerkap in gaat?

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 10:08 PM
  [ # 11 ]

Toerenteller kan ik helaas niet checken, krijg ‘m niet aan de praat, behalve dan een beetje gerommel (zonder tankdop, met doet ie echt niets).

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 10:10 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nog een bobine liggen, dubieus ding, maar die ga ik morgen testen Smile

Vonk vanaf bobine zal ik eerst eens bekijken.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 mei 2013 10:12 PM
  [ # 13 ]

Ik weet niet wat voor bobine je hebt, maar als het een “standaard” bobine is kan je hem uit een andere auto lenen om te proberen. Hoeft niet eens speciaal Citroen te zijn.
Maar misschien weet onze Goeresse Leontien daar meer van.

Profiel  

Gepost: 23 mei 2013 10:24 PM
  [ # 14 ]

Nou, er zit een soort van ‘korte’ bobine op, niet zo’n lang cilindervorming ding. Dus als je wilt testen met een andere, moet je wel de draadjes even verlengen van de module. En zo’n lang ding past niet in de houder, dus je zult even e.e.a. moeten ophangen op een houtje-touwtje manier.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 23 mei 2013 10:40 PM
  [ # 15 ]

Okee, niet zo simpel dus…
Een houtje en een touwtje isoleren wel goed, dus niet vergeten op de massa aan te sluiten! Laughing

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook