Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
1 op 10 ligt meer voor de hand idd.
die rammel kan heel goed de draagarmlagers voor zijn.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Met mijn GT reed ik minimaal 1 op 13 of nog beter. Enkel na honderden kilometers autobahn in Duitsland met snelheden ver boven de 150 km/h kwam ik op 1 op 10 uit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Arjan Verkade schreef:1 op 7 lijkt me aan de stevige kant voor een 1.9?
Nou ik zit er ook tegen die verbuik aan… Ben nu aan het bekijken hoeveel exact ze verbruikt..
(Maar dat duurt effe, voor werk wordt de V6 ingezet en de Bx voor korte ritten in de buurt)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Rechtervoetmanagement….
En denk eraan dat je van elke motor eerst door moet hebben hoe je deze moet berijden. Zo zijn best een aantal carburateurmotoren die je zeker niet volgens “het nieuwe rijden” moet rijden als je er zuinig mee wilt zijn.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nou ik rij anders rustig met de Bx.. (rustiger dan anders..)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Nope ik heb 2 echte GT’s gehad en volgens de montuer hadden beide dubble carborateur.. ze reden ook 180-190 op de snelweg en zopen 1:
GWHENDRIKS2 schreef:Nou ik rij anders rustig met de Bx.. (rustiger dan anders..)
Maar misschien maak je daar juist de fout.
Je denkt dat je rustig en voorzichtig rijdt, maar ondertussen laat je de motor in een gebied werken waar deze niet zijn beste rendement heeft.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Korte stukjes zijn funest voor je verbruik. Een verbruik van 1 op 10 moet haalbaar zijn, 1 op 13 komt mijns inziens alleen bij een bx 14 voor of in de boeken van de gebroeders Grimm.
1 op 7 is wel erg duur, grote kans dat die carburateur dus gewoon goed gaar is. Dat is een BX 19 kwaaltje. Met een frisse carbu, die goed afgesteld is door iemand die weet waar hij mee bezig is ga je zeker een enorme verbetering merken. Als dat ding rond de 1 op 7 loopt staat ie dus veel te rijk! Slecht voor alles.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
waterman schreef:1 op 13 komt mijns inziens alleen bij een bx 14 voor of in de boeken van de gebroeders Grimm.
Valt wel mee, mijn 19 TZi’s en GTi’s deden 1 op 12 tot 1 op 14 en mijn 16 TRS automaat deed gemiddeld 1 op 13,5 inclusief stukken blazen op de autobahn en 140 op de teller in NL. Huidige 16 RS echter nog niet mee boven de 1 op 11 gekomen (meestal eerder 1 op 9,5), behalve 1 lange rit naar Frankrijk.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
TZi is naar mijn idee iets heel anders, natuurlijk nog steeds een 1.9, maar dan met inject ipv een carb.
Een GTi (16v) haalt bij dagelijks gebruik ook 1 op 10 a 12.
Ik blijf 1 op 7 erg fors vinden, mijn CX is dan met stevig doorrijden in elk geval een stuk zuiniger
Ik rij ook 1:9 met de break 16 RE carb versie, geen automaat. 1:10 komt bijna niet voor. 1:7 wel af en toe
Moet wel zeggen dat ik vermoed dat mijn vlotterniveau verkeerd staat afgesteld en dat ie daarom meer verbruikt dan zou moeten (loopt nog steeds niet helemaal lekker).
Het maakt voor het gebruik niet zoveel uit of ik 120 of 160 rij.
Pas als ik terugzak naar 100-110 merk ik dat hij wat zuiniger loopt, bij die snelheid loopt hij ook mooi stil en rustig.
En boven de 140 wordt ie ook weer mooi rustig
Ik rij ook dagelijks korte stukjes (12-15 km naar het werk en terug), en op die ritjes verbruikt hij echt belachelijk veel. Ik denk eerder 1:7 dan 1:8 voor korte ritjes.
Maar dat zou dus goed het vlotterniveau kunnen zijn.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Ik moest met mijn GTi moeite doen om 1op10 te kunnen rijden. In de laatste maanden reed ik misschien 1op10.5, maar hoger ben ik niet gekomen. Ik reed dan gewoon ‘door’, maar schakelde gewoon op tijd over en reed met constante snelheid rond de 2200tpm. Met mijn huidige auto moet ik nog tanken, dus weet ik nog niet hoeveel die verbruikt.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een GTi krijg met met lange ritten makkelijk naar de 1 op 12.
Maar met korte ritten ga je dat zeker niet redden.
Heb laatst met mijn GTI 1 op 13 gehaald!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Mijn verbruik de laatste tankbeurten
16v 1 op 13.6
16trs 1 op 11,7
14 RE 1 op 12,6
Eigenlijk wel gaaf dat je ‘m dagelijks gebruikt
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en