Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Zo al s al eerder geschreven hebben we een onderzoek laten doen naar de kwaliteit van de “oude” olie. De bijlage laat zien dat een C6 AM6 met 132.000 km. echt aan verversing toe is.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Collega’s zitten niet stil, een anderhalf jaar geleden toen ik wij begonnen met flushen deed Autrans dat nog niet. Nu doen ze het wel en hebben ze een mooi stuk in de Autovisie.
Via de website heb ik een aanvraag gedaan en onderstaand antwoord gekregen.
Onderwerp: Antw.: Automaatolie verversen via website
Beste Johan,
Bedankt voor je aanvraag.
Ja, wij adviseren om om de 80.000 km. De olie te flushen of te verversen.
Bij uw auto bedragen de kosten voor verversen € 265,- en voor flushen € 345,- excl. BTW inclusief arbeid, olie, filter en carterpan.
Toevallig staat er in de Autovisie van vandaag een interessant artikel over flushen.
Ik heb het als bijlage bijgesloten,
Wanneer u een afspraak wilt maken dan hoor ik het graag,
Met vriendelijke groet,
Autrans Transmissions Parts & Service BV
Jeroen Trapman
Directeur
Sta er volledig achter, echter een filter en carterpan vervangen bij de AM6 of de AL4 is niet mogelijk (het filter dus) en zinloos (de carterpan)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Johan Oldenhage is naast een gedreven en ervaren monteur ook een prettig mens in de omgang.
Hij luistert goed naar de klant en legt goed uit wat er aan de hand is en kijkt bepaald niet met zijn neus, want hij zag direct dat de achteras tegen de lpg-tank aan zat, hoewel ik voor de automaat kwam!
Mijn C8 2008 automaat preventief laten spoelen en olie verversen op 80.000 km.
25 jaar met verschillende typen automaten gereden van Renault 16TX tot de dikste Amerikanen zoals Mercury Grand Marquis en altijd op dergelijke km-stand laten verversen; nooit last.
Geen dikke vuile zwarte blubber, maar ondoorzichtige rode of gele vloeistof geven ook aan dat het de tijd was. Tegenwoordig wordt dat ook al door de computer van de bak bijgehouden. Volgens die gegevens zou ik er nog 8.000 km mee hebben kunnen rijden. Toch voelde ik al “gedoe” met opschakelen en het lijkt nu beter, maar dat kan ook inbeelding zijn. Voor mij is de preventie het belangrijkst.
Mooi systeem voor spoelen en verversen en tijdens die procedure meteen even les gehad in automaat wetenswaardigheden.
Tevens even een afspraak voor de schokdempers gemaakt, want dan heb je op 80.000 echt weer een nieuwe auto. De auto stuitert bij flinke wind alle kanten op en harder dan 120 km durf ik nu niet te rijden. ( ja ik weet het, harder mag ook niet) Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Johan Oldenhage: van harte aanbevolen
Na 99.000 km schakelde mijn automaat al hortend en stotend bij lage belasting en bij koude motor.
Een bezoek bij Johan Oldenhage, op 24 mei 2013, deed alle zorgen vergeten! Nu schakelt mijn bak als nieuw ook bij koude motor. De remedie: 9.8 liter olie laten verversen.
Bedankt ook Johan voor jouw vriendelijk onthaal,http://www.citroen-forum.nl/forums/smileys/#
Carl uit Everberg België
Citroën C6 2.7 HDI
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Langzaam maar zeker dringt het bij collega’s door dat het totaal verversen van de automaatbak als preventief onderhoud nuttig is. Ging eerst Autrans al over stag, sinds vandaag kijken ook mijn gewaardeerde collega’s van Centre-C6 naar een spoel apparaat. Met de door ons geleverde speciaal ontwikkelde (GJO) spoeladapter en onze olie hebben ze vandaag kunnen oefenen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Hallo, ik Tom Daems en woonachtig te Beerzel (België ) . Gedurende enige tijd volg ik dit c6 forum ,daar ik van plan ben er eentje aan te schaffen . Mijn huidige auto (citroen C5 ph1 2.2 hdi van 2002 230000 km) is stilletje aan aan vervanging toe! Nu ben ik al een tijdje aan het uitkijken naar een c6 ....een paar dagen geleden is mijn oog gevallen op een c6 van 2006 ,2.7 hdi met 166000 km full option ,grijs metallic en zwart leder in werkelijke optische topstaat voor de prijs van 7500 euro maar…de eigenaar vertelde me dat de prijs zo laag is omdat de wagen wanneer hij koud staat perfect rijdt en schakeld maar wanneer hij warm is in horten en stoten rijdt ! In zijn garage hadden ze verteld dat de versnellingsbak open moet en de kosten tussen de 1500 en de 4000 euro zouden zijn..de eigenaar wou deze kosten niet meer doen… Ik vroeg hem of de versnellingsbakolie al eens vervangen was en dit was niet het geval!
Nu mijn vraag is of ik het risico neem om deze wagen te kopen en met wat geluk nieuwe olie erin en hij schakeld terug normaal of ben wel wat euro’s extra kwijt aan een nieuwe versnellingsbak ....
Graag jullie mening!
Alvast bedankt
Tom
De olie vervangen kan een oplossing zijn maar dit is beslist geen garantie.
Ik heb dit destijds bij Oldenhage in Nieuw Vennep NL laten uitvoeren en in een latere fase werd ook nog eens het brein gedaan.
Deze mensen hebben correct gehandeld en de eerste enkele honderden km geen probleem doch uiteindelijk heb ik bij Autrac te Lint de automaat laten herstellen. Als ie stuk tja dan is dit zo.
De beschrijving die je geeft lijkt vrijwel identiek bij de c6 van mezelf.
160.000 km/ 2.7 2007 bij langere afstanden rondom de 200km als de wagen warm is problemen bij de tweede en derde.
Als je een herstelling moet doen is het wel belangrijk dat je je goed informeert want die prijzen kunnen nogal schommelen.
Let wel de man die de automaat herstelde adviseerde me de automaat te laten flushen toch best om de 80.000km wat ik me dan ook heb voorgenomen.
Op die wijze kan je er volgens hem optimaal mee bollen.
En dit laatste is natuurlijk fantastisch.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als het flushen en eventueel het brein reinigen de problemen oplost, dan ben je voor 500 euro klaar (incl reiskosten) en heb je voor 8000 euro een perfecte C6. Dat zou natuurlijk prachtig zijn!
Maar als de bak al kapot is dan is een revisie noodzakelijk. Het zal denk ik geen 4000 euro zijn maar je hebt dan toch voor rond de 11.000 euro een mooie C6 met een verse bak, wat ook geen slechte deal is.
Ik zou het zeker overwegen! En daarna natuurlijk elke 80k laten flushen!
Misschien kan sjohan laten weten wat hij betaald heeft voor de revisie van zijn automaat?
@sjohan: Beerzel - Lint is voor mij niet ver. Dus in een verder stadium na het spoelen in Vennep zou dit een oplossing kunnen zijn ! Zou ik mogen weten wat je betaald hebt voor het maken van je versnellingsbak ? moeten ze deze er volledig onderuithalen om deze te maken ?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik ben even de factuur er gaan bijhalen opdat je precies kunt zien wat er aan gedaan is.
Let wel de bak is hersteld geworden en dus geen nieuwe of iets dergelijks.
onderdelen (ventielen, gaskets, orifices,sensor)
olie trans
werk totaal 1386,90 euro btw 291,25 euro zodoende 1678,15 euro
Ga me nu niet vragen wat wat is want ik ben echt louter een genieter van de C6 geen automonteur.
Er zullen beslist mensen zijn op het forum die precies verstaan aan de hand van de onderdelen wat er aan de hand was.
Je zult het dus ook niet mogen veralgemenen maar bedenk wel deze man bij Autrac heeft de moeite genomen om het uit te zoeken en niet snel snel een andere bak hetzij revisie eronder gestoken wat wel een prijsverschil kan maken.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Tot nu toe is mijn ervaring dat de bakken zelf niet of nauwelijks kapot gaan. Wel het hydraulisch brein. Ondertussen hebben we al heel veel keer het hydraulisch brein vervangen. We zijn nu aan het experimenteren met het ultrasoon reinigen van het brein en het reviseren van de solenoïds. Tot nu toe lukt het reviseren van de solenoïds niet naar tevredenheid. We zijn er erg druk mee om uit te zoeken waarom dat niet wil lukken. Bij een test C5 al diverse malen het hydraulisch brein gewisseld, solenoïds gewisseld enz.
En om niet alle testen op klanten auto’s uit te voeren (klanten vinden het overigens erg leuk om aan mee te werken, gaat dus niet buiten hen om ) toch maar weer zelf een C6 gekocht
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
@sjohan: bedankt voor de info! Ben momenteel op reis met de C5 en heb voor volgende week een afspraak gemaakt voor een testrit met de c6 . Daarna beslis ik !
@oldenhage: leuk om te horen dat de versnellingsbak bijna nooit stuk gaat ....dit sterkt mijn vertrouwen om de auto toch te nemen…indien ik hem neem dan heb je nog een klant erbij voor een spoeling!
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-01-2010
- 2CV 2CV6 Club
- ID/DS DS21
- ID/DS ID Break
- XM EXCLUSIVE V6
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM CT turbo prestige
Mijn ervaring met bak flushen is ook super.
ik heb bij 120k km de olie laten verversen en omdat de auto voor de voowiel ophanging toch naar Oldenhage ging, ook olie laten nakijken. Bij 165k km weer pik zwart. Olie laten verversen en inderdaad , wat een verschil: boterzacht schakelen en geen gegier meer. Bizar dat het zo’n verschil kan maken.
en met de nieuwe ophang rubbers heb ik een nieuwe C6 gekregen. zo lekker heeft de auto nog niet gereden.
En ja , bij Johan langs gaan is leuk, passie voor vak en heeft een schat aan ervaring. Fijn dat hij zoveel moeite doet om de auto echt goed te krijgen zonder onzin reparaties: bij andere dealer was aangegeven de bollen moesten worden vervangen: bij Oldenhage is de software van de vering aangepast en het is een hele verbetering.
ik kan het een ieder aanraden: bak olie verversen en Oldenhage
“Tout le monde savait que c’était impossible. Il est venu un imbécile qui ne le savait pas et qui l’a fait. ” - marcel pagnol
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-2010
- Jumper 3.0 HDI DC L2H1 35
- Jumpy 2.0 hdi 120 kw
- C5 Tourer 3.0i V6 Exclusief Automaat
Ook ik wil me bij het rijtje voegen. Ik rij zelf dan een c5 tourer 2.0 16v al4 met 126000 km. Ik had al een tijdje last van een schokkemde automaat en bij stilstand in D trilde de auto als een gek. Affelopen zaterdag toch bij GJO de automaat laten flushen. Brian heeft meteen gekeken voor nieuwe updates voor de auto en die waren er. Maar wat een verschil, je merkt niet eens meer dat de bak schakelt, hij schakelt veel rustiger en is niet zo schokkend meer, wat het comfort in de auto vele malen nog beter maakt. Ik was altijd een beetje stoicijns over het flushen maar ik voeg mij meteen bij de optimisten. Wat een top uitvinding, en wat zijn GJO en de werknemers toch toffe gasten.
Een citroen is meer dan een auto!@
Ik heb me vandaag ook voor laten lichten over het spoelen van mijn automaat. Heb uitvoerig gesproken met de heer Eric Bruinsma, de voorzitter van het C6 genootschap. Op de stand was een promotiefilm te zien die liet zien hoe dat spoelen in z’n werk ging. Ook diverse oliemonsters. Ik verbaas me dan ook dat mijn garage zegt dat de bak niet ververst hoeft te worden. Ik lees al wat langer mee op dit forum en ben dan ook blij dat ik vandaag de bevestiging kreeg dat dit dus echt nodig is. Ik maak binnenkort dus een afspraak om de versnellingsbak te dialyseren.
(één ding snap ik niet helemaal, dhr. Bruinsma gaf aan dat Centre-C6 het bedrijf is wat de dialyse heeft bedacht en uitvoert. Ik dacht dat dat bedrijf in Nieuw-Vennep zat, maar op de leaflet staat Aalsmeer. Is dat bedrijf recentelijk verhuisd?)
Citroen C6 V6 2.7 Diesel automaat