1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Roetmeting, wat een ellende…
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 mei 2013 10:22 AM

Gisteren mocht mijn dame voor de apk, hierbij hoort blijkbaar een roetmeting, iets wat ik de voorgaande jaren nog nooit had meegemaakt, is dit afhankelijk van bij welke garage je het laat keuren of zo?

Goed, roetmeting dus, ik vroeg me af of mijn dame dit nou echt leuk vindt, onbelast naar de 5000 toeren maar daar gingen we dan. Na 1 keer testen veel te hoge waarde, na 2 keer wat beter, na 3 keer bijna en na 4 keer net onder de 3, dus goedgekeurd. Helaas stak de RDW daar een stokje voor, steekproef!!!! Dus weer roetmetingen doen en toen kwam ze er niet meer door, zelfs niet na 4 keer testen, dus alsnog afgekeurd. Soms zit het mee…. Flesje dieselreiniger van Forte meegekregen en volgende week maar weer proberen.

Heeft iemand nog tips??? Ik heb hier echt de balen van…..

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 mei 2013 10:38 AM
  [ # 1 ]

Mijn 2.1 TD zaliger kwam altijd door de roetmeting, zelfs op hoge leeftijd.
Vlak voor de APK in de lagere versnellingen flink doortrekken en toeren maken, net zo lang tot dat er geen zichtbare zwarte rook meer uit de uitlaat komt.
De motor vindt dit prettiger dan onbelast maximum toeren draaien, zoals tijdens de meting.
Wanneer je dit niet doet, komt tijdens de meting allemaal roet vrij uit het uitlaatsysteem, wat zich gedurende het jaar heeft opgehoopt, vooral bij een wat rustiger rijstijl.
Dus eerst even “schoonblazen”.

Edit: roetmeting hoort bij standaard APK voor diesels.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 mei 2013 12:27 PM
  [ # 2 ]

EGR buiten werking stellen helpt ook, na verloop van tijd kan de roetmeting zo laag worden, dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur kan gaan twijvelen.
Afstelling pomp en de verstuiver met de naalddetectie sensor, kunnen ook boosdoeners zijn bij een hoge roetmeting.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 mei 2013 12:30 PM
  [ # 3 ]

De klep buiten werking stellen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En hoe doe ik dat dan? En wat valt er aan de pomp en de verstuiver af te stellen? Ik heb begrepen dat ik daar gewoon van af moet blijven toch?

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2013 01:07 PM
  [ # 4 ]

De tips van Rene zijn bruikbaarder voor de gewone gebruiker. Dat je nog nooit eerder een roetmeting hebt meegemaakt is wel bijzonder, maar misschien was het de eerste keer dat je er bij bleef? Deze testen zijn al jaren vaste prik namelijk.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 mei 2013 04:13 PM
  [ # 5 ]

Ik blijf er altijd bij, ik vertrouw veel mensen behalve…..

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 24 mei 2013 05:07 PM
  [ # 6 ]

Een kilometer of 10 met 80-100 in zn 3 is mijn standaard recept voor de APK.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 mei 2013 07:17 PM
  [ # 7 ]
Ed P schreef:

De klep buiten werking stellen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En hoe doe ik dat dan? En wat valt er aan de pomp en de verstuiver af te stellen? Ik heb begrepen dat ik daar gewoon van af moet blijven toch?

Je kan de EGR klep prima uitschakelen, dat is een milieu gedoe, waarbij het middel eigenlijk erger is dan de kwaal. Zoek maar op EGR met de zoekfunctie.

De pomp en verstuivers is inderdaad iets waar je als niet sleutelaar of simpele sleutelaar vanaf moet blijven.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 mei 2013 11:27 PM
  [ # 8 ]

En hoe zet ik de egr klep uit? Ik heb me nooit gewaagd aan bijstellen van een dieselinjectie systeem, dit is trouwens ook mijn eerste diesel, daarvoor leasebakken en daarvoor bx-en op LPG die ik zelf wel durfde bij te stellen…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 mei 2013 01:26 AM
  [ # 9 ]
Ed P schreef:

En hoe zet ik de egr klep uit? Ik heb me nooit gewaagd aan bijstellen van een dieselinjectie systeem, dit is trouwens ook mijn eerste diesel, daarvoor leasebakken en daarvoor bx-en op LPG die ik zelf wel durfde bij te stellen…

Bij de generatie diesel waar jouw XM toe behoort, is het een vacuum geregelde klep, die word aangestuurd door een electroklep. Als je de slangen op de EGR klep los trek en afdopt, dan is de EGR buiten werking, hiermee stel je niets bij aan de injectie, dat staat er los van.

Overigens staan PSA diesels er bekend om dat ze zeer zelden problemen geven bij de roetmeting, jij heb een beetje pech in dit geval.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 mei 2013 01:34 AM
  [ # 10 ]

De 2500 in de xm is geen psa motor, misschien dat dat de reden is?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 mei 2013 01:43 AM
  [ # 11 ]

Niet? van wie is die motor dan wel?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 mei 2013 01:47 AM
  [ # 12 ]

Het is een motor van de Sofim-fabriek.

Sofim - Società Franco Italiana Motori

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 mei 2013 01:55 AM
  [ # 13 ]

Ah, die term viel vandaag op kantoor, dat kan geen toeval zijn.
Thanx voor de info Smile

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 mei 2013 08:51 AM
  [ # 14 ]

Hmm een Italiaan met een Fransoos samen dus?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 mei 2013 11:58 AM
  [ # 15 ]

Bij mijn 2.1td heb ik ook de EGR los gegooit.
Het inlaathuis wordt zon bende met die EGR, naar mijn idee, kan niet goed zijn.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook