Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Je laat ons wel heel erg zweven mbt de automaat moet ik zeggen. Hoe is dat afgelopen ?
par eXeMple! schreef:34 Canister discharge valve (active carbon filter). Geen flauw idee wat dit is. Een koolstof filter met een klep? Kan iemand dat vertellen? Kan dit iets met de problemen te maken hebben?
Dat is het benzinedampretourfilter dat in de holle ruimte onder de computerbak zit. Voor de computerbak zit het elektroklepje (zwart rond gevalletje) dat de toevoer bedient. Ik heb bijna anderhalf jaar met een losse steker gereden. Toen ik die goed had vastgezet hield de motor niet meer tijdelijk in op een lange rit; verder had ik er geen last van. Het lijkt me daarom dus niet dat daar de oorzaak voor je verhoogd toerental zit.
Wim,
Disciplus Simplex
ik kan me herinneren dat toen ik dat met de v6 had WIllem als ws boosdoender dat chipie aanwees dat met warmtegeleide pasta gemonteerd zit. Geen idee meer hoe dat ding heet. Zit een beetje in de buurt van de accu.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De ontsteking’s module/ eindtrap ontsteking!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Erg onwaarschijnlijk. Die doet het wel of niet. Soms kound (nog) wel en warm niet. Maar nooit half.
Ik zou op zoek gaan naar valse lucht. Met remmenreiniger bij de luchtinlaatklep blazen. Als je dan toerenverschil krijgt lekt er iets.
Er zitten nogal wat goed rottende rubberslangetjes. Een heel klein scheurtje uit het zicht is al genoeg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Erg onwaarschijnlijk. Die doet het wel of niet…. Maar nooit half.
Dus wel en dat weet ik uit ervaring. Maar als die z’n beste tijd gehad heeft, is de ontsteking beroerd en loopt de motor heel slecht.
Die ontstekingsmodule kun je dus uitsluiten voor wat betreft je te hoge toerental.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Eerst even wat antwoorden:
gompy58 schreef:Je hebt de boel geresset, en die fouten kwamen daarna niet terug. Het verhoogde rpm wel?
Is het een swabberend rpm of gaat de boel gewoon verhoogd draaien op biv. 1800 rpm?
Zit er verschil bij koud of warm?
Valse lucht?? Ga eens spelen met remmenreiniger terwijl je de boel stationair laat draaien.
Na het resetten van de ECU kwam het verhoogde toerental wel terug. Het is gewoon verhoogd zonder te zwabberen.
Valse lucht heb ik vanmorgen uitgesloten. Alle slangen met remmenreiniger bespoten, geen resultaat.
erikv schreef:(Automatische) airco uitgezet en gekeken wat dat met het toerental doet? Kan ook de nodige toeren schelen. Als warm of koude motor niets uitmaakt zou ik het in eerste instantie bij de dynamo gaan zoeken.
Airco aan/uit scheelt iets, maar hooguit 50 of 100 rpm.
Wat de dynamo ermee te maken heeft, begrijp ik niet. Leg eens uit Erik.
Wat heb ik vandaag gedaan:
Valse lucht uitgesloten (zie boven)
De gaskabel blijft ook niet hangen, dat heb ik vanmorgen ook uitgesloten.
Daarna heb ik de spanning uitgelezen over de gaskleppotentiometer. In een franstalig werkplaatshandboek staat het volgende:
Spanning uitlezen over pennen 9 en 17 van de ECU.
Gaspedaal omhoog: spanning 0,5 ± 0,1 V. Bij mij was dit 0,56 V.
Gaspedaal geheel ingetrapt: 4,5 V. Bij mij was dit 4,66 V.
Ik heb de schroeven van de potmeter iets gelost en met draaiende motor en de multimeter op de connector van de ECU heb ik de potmeter iets verdraaid. Dit had direct invloed op het stationaire toerental. Ik heb hem zo gezet dat de spanning over de pennen 0,42 V is en daarbij vastgezet. De schroefjes waarmee de potmeter vast zit, waren trouwens dol gedraaid, daardoor zat hij dus niet goed vast. Ik heb het houdertje van de potmeter vervangen door een andere, met goede schroefjes.
Het stationair toerental was nu netjes rond de 900 rpm. Een eind met de auto gaan rijden en het stationair toerental bleef op die waarde. Ik was bijna vergeten hoe heerlijk deze auto kan rijden. Geen schokken meer bij gas los en gas geven, geen duwen van een hoog toerental tegen de automaat. Heerlijk…!
Ik ben heel benieuwd of het zo blijft en of er niet meer aan de hand was dan dit. Ik bedoel, wat heb ik die potmeter nou verplaatst? Minder dan een millimeter.
Ik denk zelf dat het verhoogde toerental werd veroorzaakt doordat er teveel brandstof werd ingespoten.
Morgen met de auto naar het Fete des Limousines. Een flink eindje rijden dus, om te kijken of het goed blijft gaan…
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
par eXeMple! schreef:
Airco aan/uit scheelt iets, maar hooguit 50 of 100 rpm.
Wat de dynamo ermee te maken heeft, begrijp ik niet. Leg eens uit Erik.
Als een automatische airco flink moet pezen om een flink temperatuurverschil te bewerkstelligen, trekt ie flink wat stroom. Als de dynamo dan niet genoeg stroom kan laden kan de motor automatisch meer toeren gaan maken om zo toch de benodigde stroom te trekken. Makkelijk te checken mocht het voortduren.
Ik zeg eerlijk: ik heb het persoonlijk nog nooit gehad icm automatische airco en Citroën. Wel met andere stroomverbruikers ( o.a een aardige audio installatie uit een vorig leven ). Normaal gesproken moet een condensator dit prima kunnen opvangen, maar dat gebeurde dus niet altijd. Gevolg: een continu toerenwisselende motor op het moment dat er flink stroom gevraagd werd. Een frisse dynamo verder en het probleem was weg. Duurde overigens niet al te lang voor we daar achter waren; de motor ging weer normaal stationair lopen als ik het volume zachter zette om te luisteren naar het blok XD
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb ooit eens een BX gehad waarvan de kachel slecht warm werd en die slecht stationair liep. Na vervangen thermostaat waren beide problemen opgelost. Kijk eens de temp sensors of thermostaat na als de problemen blijven. Ik kan e.e.a. niet theoretisch hard maken maar misschien heb je er wat aan…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dank je Jaap.
En als antwoord op je vraag:
JaapJ schreef:Je laat ons wel heel erg zweven mbt de automaat moet ik zeggen. Hoe is dat afgelopen ?
Ik was een tijdje een beetje forummoe en daarom heb ik niet meer verteld hoe het met de automaat is afgelopen.
Met de fantastische hulp van een aantal forummers is een andere motor met bak ingebouwd.
En ik heb gisteren op weg naar La Fête gezien dat dat goed gelukt is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Leuk hè een lege snelweg zondagochtend vroeg…
Ik heb wel gemerkt gisteren dat het hogere stationaire toerental nog niet voorbij is. Niet zo hoog als het geweest, maar wel zo rond de 1300 tot 1400 rpm. Bij warme motor. Koud draait hij nu netjes 900.
Om een of andere reden wordt er bij hogere temperaturen te veel brandstof ingespoten.
Volgende stap is dat ik een paar temperatuursensoren ga vervangen. Bijv. de “groene” koelwatertemperatuur sensor, die de temperatuur naar de de ECU doorgeeft. Of nogmaals de luchtinlaattemperatuur sensor.
Ok, ik doe ff een gok. ...
Wat ik me van mijn witte kan herinneren, zelfde blok, was dat er achter op het gasklephuis een paar rubbertjes zaten die daar zaten om dingen af te doppen ( aan de kant van het brandschot)
Mijn v6 begon ook hoger stationair te lopen bij warme motor. Ik was toen een keer bij Walter, troen specialist in stadje utrecht, en die drukte zijn vinger op een tweetal van die afgedopte dingen. Prompt donderde het stationair toerental van zo’n 1100-1300 terug naar een keurige 850-900. Vinger weg, rpm omhoog. Vervolgens daar nieuwe dopjes op gezet en nooit meer last van gehad.
Ik heb geen plaatje bij de hand maar als je een foto hebt wijs ik het zo aan mocht je niet weten wat ik bedoel.. Misschien dat anders iemand even een plaatje citroen vraagbaak oid kan posten hier.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nou, da’s een goeie. Ik ga zeker ff vingeren aan het gasklephuis.
En anders ga ik eens bij die Walter langs. Gegevens?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
par eXeMple! schreef:
Om een of andere reden wordt er bij hogere temperaturen te veel brandstof ingespoten.
Peter, dat is niet correct. Stationair wordt door toevoegen van LUCHT geregeld, niet door het te veel inspuiten van peut. Zou daar iets mee zijn dan stinkt je wagen vreselijk, loopt ie brak en zuipt ie als een ketter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste