Alvast een beetje aan het oriënteren. Het zou gaan om het uitvoeren van een BX diesel van 1984 uit NL en dan invoeren in DLD.
En nee het is niet vanwege de nieuwe MRB regels. Alhoewel, als die er niet waren geweest, was het verkopen van de BX in NL natuurlijk veel makkelijker geweest.
Hier staat wel een aardig verhaal over de stappen die je moet nemen:
http://www.verhuis.de/start/sublevel/exporteigenauto.html
Het kost natuurlijk wel weer flink wat geld en tijd.
Maar ik ben verder benieuwd naar de wegenbelasting die ik daar zou moeten betalen voor de BX
Dat kan je hier berekenen: http://www.forium.de/kfz-steuer.html
Maar dan mis ik nog de info in welke Emissionsgruppe de BX diesel (1900 zonder turbo) valt?
Iemand een idee?
Dan nog de vraag hoe bruikbaar de BX diesel in Duitsland is, je kan er sowieso waarschijnlijk niet mee bepaalde steden in (is niet heel erg). Maar als ik dat wel zou willen, hoe moeilijk is het om een roetfilter of andere emissie remmers in te bouwen?
De keuze of ik het doe hangt ervan af of het ‘nog te betalen’ is. Ik ben wel gehecht geraakt aan m’n BX en als ik hem hier verkoop in NL krijg ik er vast niet veel meer voor en is de kans groot dat ie in de shredder verdwijnt zodra ie afgetrapt is en de hoge MRB z’n tol begint te eisen. Dat zou toch zonde zijn.
De afweging is dus
- kosten uitvoer/invoer (keuring, uitstoot test, nummerplaten, administratieve rompslomp)
- kosten in gebruik (kraftfahrzeugsteuer (=wegenbelasting) duitse verzekering)
- Gebruik in Dld (mag ie de stad in, welke milieu-stikker is haalbaar)
Graag jullie reactie. Doen, niet doen? En als iemand een antwoord heeft op 1 van mijn vragen zou dat helemaal super zijn!
Ik neem aan dat je zelf ook in Duitsland woont daarna? Want als NL-ingezetene mag je niet met een duits kenteken in NL rondrijden. Wellicht iets om rekening mee te houden.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ja uiteraard, woon ik dan ook in Duitsland. Nogmaals het is echt niet om onder de net gewijzigde MRB regeling uit te komen; ik ga echt niet naar DLD verhuizen om zoiets. Als alles doorgaat verhuis ik naar DLD voor mijn werk.
Maar in alle eerlijkheid: ik denk dat als de MRB niet veranderd was, ik niet getwijfeld had tussen verkoop en uitvoer en de auto gewoon in NL aan een liefhebber had verkocht. Maar met de huidige richting van de MRB wordt die liefhebber natuurlijk een stuk moeilijker te vinden voor een Diesel exemplaar.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik weet in ieder geval dat het in D toegestaan is om de auto met technische kunstgrepen aan te passen aan moderne emissie-eisen. Ik meen te weten dat het rond de 500 Euro kost om je diesel zo schoon te krijgen (ook op kenteken) om in ieder geval de milieuzones weer in te mogen. Je BX zoals ie nu is valt in milieucode 0. Diepdonkerrood dus, of eigenlijk: geen sticker.
1984 is volgend jaar 30 jaar oud en wordt dan in Duitsland ook als oldtimer gezien en zou dan in principe een H kenteken mogen voeren ,dan mogen de Umweltzones normaal gesproken ook zonder “stickers” Umweltplakette bezocht worden
Dank voor de tips. Krijgt elke auto na 30 jaar een H-kenteken? Helaas is mijn BX van November, dus dat zou dan nog wel een extra jaar wachten zijn.
Maar ik bedoel: Als je hem dit jaar nog invoert, dan krijg je een gewoon nummerbord, krijg je dan net als in NL gewoon een brief waarin je nieuwe belastingsbedrag staat, of moet je dan nog weer door een keuring om een oldtimer nummerbord te krijgen?
En nog een stomme vraag: Is een H-nummerbord een fysiek ander nummerbord, of is het puur een administratieve term?
Maar ik zie inderdaad dat als je een 30 jaar oude auto in de berekening invoert dat er nergens meer naar gevraagd wordt (type brandstof, aantal CC’s, etc) en je gewoon standaard een bedrag van €200 krijgt.
Nu in emissiongruppe 0 zal het zo’n €700 per jaar zijn.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een H kenteken moet je terug naar de TUV. Alleen als de auto in goede, nette én originele staat is krijg je een H-plaat. Is het wrak dan kan je het schudden. Het H-kenteken is niet alleen administratief, het is een échte andere kentekenplaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste