Mede forum gebruikers,
Het is al weer enige tijd geleden dat ik mij op het forum heb begeven, maar ben echt weer van plan meer zelf aan de auto te gaan doen. Op mijn Xsaar staat nu net iets meer dan 61.000 km (paar jaar terug met 32.000 gekocht)en ik denk dat de remblokken aan vervanging toe zijn (schijven lijken mij langer mee te moeten kunnen dan 60.000 km, maar dit is een kwestie van controleren). Ook de remvloeistof wil ik eigenlijk preventief vervangen, maar heb al enige keren op het forum voorbij zien komen dat hier wat haken en ogen aanzitten betreffende de ABS.
Weet iemand of er een manual beschikbaar is. Ken alleen de Haynes manual, maar ben bang dat deze te veel afwijk om er echt wat aan te hebben (nog niet aangeschaft dus).
Het volgende heb ik zelf al uitgezocht en zou graag willen weten of ik dingen mis of verkeerd heb:
Remschrijven:
voorzijde:
- Nominaal 22mm
- afkeur 20mm
achterzijde:
- nominaal 8mm
- afkeur 6 mm
remblokken weet ik niet, maar dit kost dan ook niet zoveel.
Remvloeistof vervangen
- neem aan dat dit DOT 4 is (staat denk ik ook in het instructieboek?)
- Lexia module ivm met ABS (zou graag advies hebben hoe dit werkt. Iemand ervaring?)
- tooling voor het doorpompen van de oude/ nieuwe vloeistof (bv. eezibleed). iemand advies?
Mis ik nog wat?
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Dit stukje komt uit de Haynes voor de berlingo, die onderhuis hetzelfde is als de xsara?
Models with ABS
A Warning: On models equipped
with ABS, ensure that the
ignition iss switched off before
starting the bleeding procedure,
to avoid any possibility of voltage being
applied to the hydraulic modulator before
the bleeding procedure is completed.
Ideally, the battery should be
disconnected. If voltage is applied to the
modulator before the bleeding procedure
is complete, this will effectively drain the
hydraulic fluid in the modulator, rendering
the unit unserviceable. Do not, therefore,
attempt to ‘run ’ the modulator in order to
bleed the brakes.
32 A pressure-bleeding kit must be used for
bleeding the hydraulic system on ABS models
33 Following the sequence given in
paragraph 12 (rechts achter, links achter, rechts voor, links voor),
bleed each brake in tum until
clean fluid, free of air bubbles, is seen to
emerge. Pause between bleeding each brake
to ensure that the fluid level in the reservoir is
above the MIN level.
34 When bleeding is complete, and firm
pedal feel is restored, wash off any spilt fluid,
tighten the bleed screws, and refit their dust
caps.
35 Check the hydraulic fluid level in the
master cylinder reservoir, and top-up if
necessary.
36 Discard any fluid that has been bled from
the system; it will not be fit for re-use.
37 Check the feel of the brake pedal. If it
feels at all spongy, air must still be present in
the system, and further bleeding is required.
A Warning: Do not operate the
vehicle if you are in doubt about
the effectiveness of the braking
system. If considerable air was
present in the system prior to bleeding, it is
possible for some of this air to remain
trapped in the hydraulic modulator
assembly. If the pedal continues to feel
spongy after repeated bleedings, or if any
of the brake system waming lights remain
on, have the vehicle towed to B
Peugeotl Citroen dealer to be bled with the
use of Peugeot/Citroen diagnostic
equipment.
Als ik het zo lees heb je dus alleen een lexia 3 nodig als je het fout doet? Wat is jullie mening hierover
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Niet om je te ontmoedigen hoor, maar bij de dealer ben je een halfuur en een tientje of vier kwijt voor een remoliewissel. Daar zou ik niet zelf voor gaan knoeien..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja als het alleen dit was dan heb je gelijk inderdaad, maar ga alles zelf doen. Ook remblokken, evt schijven. Motorolie, filters etc. Wil de auto eigenlijk alleen wegbrengen voor de apk.
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Toch even een punt van zorg: Pak alleen klussen aan waar je zeker van bent dat je ze tot een succesvol eind kan brengen en geen gevaar voor jezelf of iemand anders kan aanrichten.
Ik heb bijvoorbeeld de achterste remschijven zelf verwisseld na inlezen op diverse topics en andere info verkregen hebbend. Blokken vervangen kun je ook zo meenemen in deze klus. Hetzelfde aan de voorkant zal waarschijnlijk net iets anders werken en durf ik op dit moment nog niet zo goed aan, totdat ik voldoende info heb om hier wél aan te beginnen.
Als je voldoende tijd & kennis hebt, prima, anders is het ‘t waard bepaalde dingen uit te besteden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Bartjes ik waardeer de zorgen, maar dit mag geen problemen opleveren. Het enige waar ik over twijfel is het vervangen van de remvloeistof. Hier kom ik namelijk sterk afwisselende verhalen over tegen en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit zo anders is dan zonder ABS.
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vervangen van remvloeistof in een abs auto kan NIET doormiddel van de “pompen met het rempedaal” methode. Je moet dus hoe dan ook een remontluchter aanschaffen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het vervangen van remvloeistof in een abs auto kan NIET doormiddel van de “pompen met het rempedaal” methode. Je moet dus hoe dan ook een remontluchter aanschaffen
Heb je wellicht ook advies mbt de aankoop van een remontluchter? Wil het gelijk goed doen namelijk
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
die lopen van 30 tot 1200 euro. Dus, tja.. een écht goede is snel 400.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
die lopen van 30 tot 1200 euro. Dus, tja.. een écht goede is snel 400
Heb momenteel al een goede compressor staan, dus denk dat ik begin met een ontluchter van een eurotje of 80,-. Dan ga ik dit eerst bij mijn motorfiets uitproberen
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
OK, je klinkt in ieder geval zelfverzekerd & vastberaden.
Heeft je motorfiets ook ABS ? Wat is de reden om de vloeistof te vervangen trouwens (behalve je vastberadenheid) ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
OK, je klinkt in ieder geval zelfverzekerd & vastberaden.
Heeft je motorfiets ook ABS ? Wat is de reden om de vloeistof te vervangen trouwens (behalve je vastberadenheid) ?
Ja de motor heeft ook ABS, dus vandaar. Reden voor het vervangen is dat dit een goede 30.000 km en 2 jaar geleden voor het laatst is gebeurd. Neem liever geen risico en het kan maar gebeurd zijn
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ja, maar wat is het risico van niet vervangen van die vloeistof ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Remvloeistof moet iedere 2 jaar vervangen worden. Het is hygroscopisch, dus trekt het vocht aan. Hierdoor wordt het kokpunt ernstig verlaagd. Dat is link: remmen worden heet. Gaat de vloeistof koken dan komt er lucht in het systeem en remt de auto niet meer. Altijd doen dus dat vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat er te veel water in je remvloeistof komt en deze kan “koken cq stomen ”
bij heftig remmen (bijvoorbeeld in de bergen ) en dat wil je echt niet !!!
Walter
Oeps weer te laat
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
overigens vind ik het wel apart dat je je motor als testcase gebruikt….. enige plus is dat als het fout gaat je waarschijnlijk minder schade bij een ander aanbrengt…