Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
OK, lucht dus. Te veel lucht door de stappenmotor of valse lucht.
De stappenmotor an sich is volgens mij niet de oorzaak. Die heb ik nu een paar keer vervangen en de laatste keer door een goed schoongemaakt exemplaar.
Maar het zou wel kunnen zijn dat de stappenmotor niet goed wordt aangestuurd, m.a.w. bij warme motor te ver wordt open gezet door de ECU. In dat geval krijgt de ECU verkeerde informatie, waarschijnlijk over de temperatuur. Daarom blijf ik toch de temperatuursensoren verdenken.
Valse lucht heb ik eigenlijk al uitgesloten. Als ik tijdens stationair draaien de slang van luchtfilter naar stappenmotor afsluit, dan trekt die helemaal vacuum en smoort de motor. Als er valse lucht zou zijn, dan zou dit effect niet zo sterk zijn. Bovendien toont het aan dat de gasklep helemaal gesloten is.
Daarnaast heb ik ruimschoots met remmenreiniger gespoten rond alle slangenhandel.
Maar ik ga vanavond eerst even de suggestie van Gomp checken. Hoewel dat volgens mij ook een gevalletje valse lucht zou zijn.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heb je al met remmenreiniger rond de “stappenmotor” gespoten? Indien valse lucht zou je dat direct merken.
En dat geldt ook voor die dopjes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En je krijgt geen foutmeldingen?
Dan hoef je die sensoren ook niet te vervangen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Foutmeldingen staan hier.
Inderdaad geen meldingen m.b.t. de sensoren. Maar als een temp. sensor een verkeerde weerstandswaarde heeft in een bepaald temperatuurbereik, dan wordt er toch geen foutmelding gegeven?
Nee , inderdaad , daar zit wel wat rek in .
Alleen als de sensor echt stuk is of draadbreuk krijg je wel een melding.
Om e.e.a. uit te sluiten kun je ze wel vervangen , kost niet veel.
Kun je meteen de stekkertjes lekker schoonmaken, want daar zit vaak wel een boel prut op.
Geluk!
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:Ok, ik doe ff een gok. ...
Wat ik me van mijn witte kan herinneren, zelfde blok, was dat er achter op het gasklephuis een paar rubbertjes zaten die daar zaten om dingen af te doppen ( aan de kant van het brandschot)
Mijn v6 begon ook hoger stationair te lopen bij warme motor. Ik was toen een keer bij Walter, troen specialist in stadje utrecht, en die drukte zijn vinger op een tweetal van die afgedopte dingen. Prompt donderde het stationair toerental van zo’n 1100-1300 terug naar een keurige 850-900. Vinger weg, rpm omhoog. Vervolgens daar nieuwe dopjes op gezet en nooit meer last van gehad.
Ik heb geen plaatje bij de hand maar als je een foto hebt wijs ik het zo aan mocht je niet weten wat ik bedoel.. Misschien dat anders iemand even een plaatje citroen vraagbaak oid kan posten hier.
Het ziet er naar uit dat Michiel het juiste idee had…
Op de eerste twee foto’s zie je een buisje zonder dopje. Toen ik hier mijn vinger op hield, voelde ik het zuigen en hoorde ik het toerental iets zakken. Nu probeerde ik het bij koude motor en daarbij liep hij al 900 rpm, maar ik wist meteen: bingo!
Het mooie is dat ik nog een ander gasklephuis heb liggen en daar zat dat dopje nog op, compleet met een slangklemmetje. Dus dat heb ik er op gezet. Foto 3. Daarna met de auto gaan rijden en ook toen hij goed warm was, bleef het stationaire toerental zo’n 800 rpm.
Morgen ga ik een paar 100 km met de auto rijden en dan weet ik het zeker. Maar ik ben er nu al zeker van dat het gefikst is.
Vreemd is wel dat ik in die omgeving bijna een halve bus remmenreiniger heb leeggespoten, dat ik toen geen valse lucht op het spoor kwam…
yep, die dopjes bedoel ik…Ik had er maar 1 zitten en volgens service citroen moesten er twee zijn… Is niet zozeer valse lucht maar meer een vacuum iets geloof ik.. Ik verbaasde me er ook over dat de boel niet op remmenreiniger reageerde, maar blijkbaar zit er verschil tussen valse lucht aanzuigen en vacuum nodig hebben.. (?)
Die slangenklem is overbodig hoor. Er zijn speciale dopjes voor die er strak overheen schuiven. Kosten geen drol, zijn volgens mij niet NFP en gaan per 5.
Maar goe, probleem opgelost,
kees kloost
Chapeaux Gomp!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!