Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Er wordt wel eens gesproken over de frequentie waarop de pomp tikt. Hier zou uit af te leiden zijn de bv de voorraadbol kapot kan zijn.
In mijn break zit een pomp die helemaal nooit tikt..nu hoort dat wel zo maar
mis ik dan nu een meetpunt of valt dat wel mee?
Alvast bedankt,
Rien
In principe hoor je de pomp ook niet tikken, maar de drukregelaar.
De frequentie van het tikken geeft een indicatievan de conditie van het hydraulisch systeem. Hoe meer tikken, hoe minder goed de conditie.
tikken
de mate waarin de drukregelaar tik hangt af van de conditie van het hydraulisch systeem:
-conditie voorraadbol:
als deze stuk is moet de pomp constand het systeem op druk houden
-conditie veerpoten voor en achter
als de veerpoten intern lekken en versleten zijn moet het systeem constand de veerpoten op druk houden en tikt het vaker
-als je veel het rempedaal indrukt tijdens stilstand zal de regelaar ook tikken, er moet steeds weer druk geleverd worden.
Emiel
Re: tikken
BX19trs schreef:
-als je veel het rempedaal indrukt tijdens stilstand zal de regelaar ook tikken, er moet steeds weer druk geleverd worden.
Emiel
Waar gaat die druk dan heen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
oef ,we wijken weer af.
druk en volume,,,,,
als = dan = go to end..
oke, auto op niveau druk op het systeem alles is groen…
dan is er een verbruik(er) lees drukval, dat word in 1e instantie aangevuld door de voorraad(bol).
als de voorraad op is, dient de pomp het verschil op te heffen.
zogauw het systeem voldoende volume heeft en druk slaat de drukregelaar af, en laat het aan overvloed geleverde volume van de pomp naar het voorraadvat retour stromen.
als de (accumulator((bol)) defect is of teweinig stikstof druk heeft is dus de voorraad volume + druk te laag.
hierdoor moet de pomp het verlies aan druk en volume MEER opheffen, dus zal de drukregelaar eerder en vaker tikken cq afslaan.
interne lek en andere hebben hier weinig debed aan daar interne lekkage meegerekend is in het systeem.
maw,, veel tikken is in 1e instantie terug te voeren op een slechte of defecte accumulator(bol).
advies..
vervang of zet die bol opnieuw op druk, en spoel het systeem en ververs de LHM.
groetjes wupke:
even een off topic vraag
als je op je rem blijf staan en dan laat je los dan heb ik wel eens gezien dat de achterkant van de auto naar beneden valt wat is dat dan :
Re: Het tikken van de pomp?
KuikenXXL schreef:Er wordt wel eens gesproken over de frequentie waarop de pomp tikt. Hier zou uit af te leiden zijn de bv de voorraadbol kapot kan zijn.
In mijn break zit een pomp die helemaal nooit tikt..nu hoort dat wel zo maarmis ik dan nu een meetpunt of valt dat wel mee?
Alvast bedankt,
Rien
je mist niks, als je auto normaal op niveau komt en werkt zoals het moet is er niks om je druk over te maken.
je systeem is continu op druk, en je regelaar slaat niet af.
dit houd in dat je voldoende druk +volume hebt
als de regelaar niet hoorbaar afslaat is dit geen reden tot bezorgdheid of noopt het tot enige actie.
mocht je systeem niet normaal werken dan is het niet afslaan wel een gegeven om mee te nemen in de diagnose stelling.
maar dat is pas als er echt een systeem storing is.
mvgr wupke
citroenc2 schreef:even een off topic vraag
als je op je rem blijf staan en dan laat je los dan heb ik wel eens gezien dat de achterkant van de auto naar beneden valt wat is dat dan :
plotselinge drukval word gecompenseerd door de achtervering.
CQ een totaal verlies aan druk .het verval laat de achterveren door de hoeven gaan.
is dit slecht? mmjanee.
is dit normaal,, lijkt er wel op…
is dit standaard?
mmnnee.
kan je er wat aan doen?
ja vervang alle onderdelen die interne lekkage hebben (meer dan normaal)..
welke onderdelen?
je remservo + hoogteregelaars + veerpoten.
nuttig?
nee.
wanneer wel?
als je elke keer dat je remt achter door je hoeven gaat.
vervang dan je remservo.
maar spoel eerst het systeem, dit wil vaak het euvel opheffen.
mvgr wupke
Over het tikken van de pomp gesproken: ik heb vandaag iets gehoord van een oud-citroen monteur en dat wil ik wel aannemen, alleen klinkt het nog een beetje apart:
volgens de monteur hoeft de pomp niet meer te tikken als het systeem eenmaal op druk is. Dus alleen bij het starten en na veel (en dan bedoelde hij ook veel) remmen achter elkaar.
Bij mij tikt ie nu eens in de 20-30 seconden bij stationair draaien…..
Wie kan mij hieruit helpen?
Groeten
Ron
It was the ZL-28-RV…..
1/ het is niet je pomp die je hoord tikken.
maar je hoord de HOGEDRUK REGELAAR.
dat ding waar de voorraadbol aan vast zit.
2/ om de 20 a 30 seconden een tik is niet appart, dus geen paniek.
3/ 20 a 30 seconden een tik geeft wel aan dat je binnenkort je voorraadbol moet vervangen.
restdruk in de bol zal rond de 25 a 30 Bar zijn, waar 63 normaal is.
en als een systeem lekker op druk blijft en alle componenten goed of voldoende zijn hoef je inderdaad geen tik te horen, alleen als het systeem na de koude start op druk komt.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:1/ het is niet je pomp die je hoord tikken.
maar je hoord de HOGEDRUK REGELAAR.
dat ding waar de voorraadbol aan vast zit.2/ om de 20 a 30 seconden een tik is niet appart, dus geen paniek.
3/ 20 a 30 seconden een tik geeft wel aan dat je binnenkort je voorraadbol moet vervangen.
restdruk in de bol zal rond de 25 a 30 Bar zijn, waar 63 normaal is.en als een systeem lekker op druk blijft en alle componenten goed of voldoende zijn hoef je inderdaad geen tik te horen, alleen als het systeem na de koude start op druk komt.
mvgr wupke
1/ okeee, sorry de hogedrukregelaar. De pomp geeft in principe zeker helemaal geen geluid?
2/ Das mooi
3/ Hmm, dus als ik een nieuwe voorraadbol ergens tegenkom zeker kopen dus. Okidokie!
It was the ZL-28-RV…..
och, als ‘ie stationair in de rijstand 1 keer in de 20 / 30 seconden tikt zou ik helemaal nog niks gaan vervangen, dan is ‘ie namelijk gewoon goed!
voge schreef:och, als ‘ie stationair in de rijstand 1 keer in de 20 / 30 seconden tikt zou ik helemaal nog niks gaan vervangen, dan is ‘ie namelijk gewoon goed!
Maar wat is dan je reactie op dat verhaal van die oud-monteur die zegt dat ie helemaal niet meer zou moeten tikken na starten??
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:voge schreef:och, als ‘ie stationair in de rijstand 1 keer in de 20 / 30 seconden tikt zou ik helemaal nog niks gaan vervangen, dan is ‘ie namelijk gewoon goed!
Maar wat is dan je reactie op dat verhaal van die oud-monteur die zegt dat ie helemaal niet meer zou moeten tikken na starten??
dat heeft ie niet gezegd.
als een systeem oke is en alles is nominaal in orde, dan tikt hij 1 x na het koude starten als hij op druk komt.
als een systeem interne lek heeft of de voorraadbol is defect (lees heef 0 voorraad) dan zal de pomp elke keer het verlies aanvullen, echter als het systeem dan op druk is slaat de drukregelaar af!
dat is die tik.
als er dan geen voorraad is zal het systeem dus snel weer dalen in druk, waarna de pomp weer zijn werk moet doen, en dus wederom slaat de drukregelaar af als het systeem de ingestelde druk behaald.
tik.
als je drukvat gezond is, en je hebt marginaaal druk en volume verlies, zal je de drukregelaar nauwelijks horen , of helemaal niet meer waarneembaar.
dit omdat het tikken dan word gedempt door de tegendruk van de voorraadbol.
verschil dus van 5 bar en 2 tiende ltr lhm navullen.
of een drukval van 80 bar opvangen met zowat een liter LHM navullen.
dat is dus de tik.
veel drukverlies.
denk aan het slaan van een waterleiding.
mvgr wupke:die hoopt dat je zn hersenkronkels kan volgen…
Dan zouden alle onderdelen beter dan nieuw en alles 100% lekvrij moeten zijn. Een klein beetje drukverlies heb je altijd in een systeem dat onder zo’n grote druk werkt. Als je BX elke 2 seconden tikt (geloof me, die zijn er) moet je je wel degelijk zorgen maken. Als er tussen twee tikken langer dan grofweg 10 seconde zit? Lekker mee blijven rijden, kan ‘ie heel oud mee worden!