Citroen C1 HDi en C3 stop & start leverbaar
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 13 januari 2006 01:04 PM

Amsterdam, 12 januari 2006 – De Citroën C1, het in juni vorig jaar geïntroduceerde instapmodel van Citroën, maakt vanaf februari zijn debuut als diesel, met de nieuwe 1.4 HDi motor. Deze vrolijke en compacte Citroën was al leverbaar met een 1.0 benzinemotor, zowel in 3- als 5-deurs. Daarnaast is de Citroën C3 Stop & Start Sensodrive, gepresenteerd tijdens de Salon van Frankfurt, nu ook leverbaar in Nederland.

C1 HDi
De HDi 55 pk dieselmotor van de C1 is gebaseerd op de 1.4 HDi motor waarmee ook de C2 en de C3 zijn uitgerust.  De motor is aangepast aan het gewicht en het karakter van de C1 en heeft een vermogen van 40 kW bij 4.000 tpm en een koppel van 130 Nm bij 1.750 tpm. Deze PSA HDi motor is de zuinigste in het segment.

Het hoge koppel bij laag toerental maakt de auto ideaal voor intensief gebruik in de stad, maar ook voor langere trips, dankzij het uiterst sobere brandstofverbruik van slechts 4,1 l/100 km bij gecombineerd gebruik. De C1 HDi 55 pk kenmerkt zich bovendien door een zeer lage CO2-uitstoot van slechts 109 g/km.

Er is al een C1 1.0 Séduction vanaf € 9.340,- incl.BTW/BPM, de C1 1.4 HDi Ambiance is leverbaar als 5-deurs vanaf € 14.790,- incl.BTW/BPM.

C3 STOP & START SENSODRIVE
Sinds enkele weken is in Nederland de C3 Stop & Start leverbaar; deze micro-hybride C3 met 1.4i 16V 90 pk motor reduceert het brandstofverbruik en de CO2 –uitstoot in de stad met 10% door een combinatie van twee geavanceerde technologieën: de SensoDrive-versnellingsbak en een elektronisch gestuurde gecombineerde dynamo/starter. Daarnaast wordt geluidsproductie beperkt doordat de motor wordt uitgezet kort voordat de auto tot stilstand komt (bijvoorbeeld bij verkeerslichten) en dit zodra de snelheid onder de 6 km. komt. Zodra de bestuurder de voet van het rempedaal haalt, start de auto weer.

Er zijn situaties waarbij het systeem automatisch gedesactiveerd wordt; zo wordt de Stop & Start functie uitgeschakeld bij inparkeren, een koude motor en extreme buitentemperaturen (onder de -10 C en boven de 30 C). Uiteraard kan de bestuurder er ook zelf voor kiezen het systeem uit te zetten. Verder houdt een calculator rekening met het verbruik van energie door andere systemen, zoals de airconditioning en warmtewerende voorruit.

De C3 Stop & Start is leverbaar vanaf € 18.450,- incl. BTW/BPM, een meerprijs van slechts 600,- €  ten opzichte van de 1.4 16V Sensodrive die niet met dit systeem is uitgerust. Bovendien beschikt de C3 Stop & Start standaard over automatische airco, regensensor en automatisch inschakelende verlichting.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 januari 2006 05:22 PM
  [ # 1 ]

klink allemaal leuk dat start en stop maar is er ook wat aan de remmen gedaan in verband met kromtrekken van bijv schijven
en het zal ook erg wennen worden denk op voor het stoplicht met je voetje op de rem te blijven Wink

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 14 januari 2006 08:47 PM
  [ # 2 ]

we hebben tegenwoordig weinig last van kromme schijven….
en wat dat wennen betreft….... alles went…

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 januari 2006 03:16 PM
  [ # 3 ]

Motor uit voor het stoplicht?mm

En dan te bedenken dat er mensen zijn die zich ergeren als hun voorganger hem eerst nog in zijn 1 moeten zetten en niet gelijk wegrijd bij groen licht..

Leuk idee, maar doe mij maar zonder..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 15 januari 2006 03:26 PM
  [ # 4 ]

in de vroege jaren ‘90 heeft VW een soortgelijk systeem geleverd op de Golf diesel,  de EcoGolf…

het is een regelrecht fiasco geworden qua verkopen Confused


probleem destijds: je omgeving blijft zich rotlachen om die automobilist die bij elk verkeerslicht z’n motor laat afslaan   Surprisedops:

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 15 januari 2006 04:22 PM
  [ # 5 ]
Simpele Ziel schreef:

Motor uit voor het stoplicht?mm

En dan te bedenken dat er mensen zijn die zich ergeren als hun voorganger hem eerst nog in zijn 1 moeten zetten en niet gelijk wegrijd bij groen licht..

Leuk idee, maar doe mij maar zonder..

Het is een gecombineerde startmotor/dynamo. Het starten is niet echt vergelijkbaar met klassieke systeem van sleuteltje omdraaien en wachten tot de motor pakt. Bovendien is dit gecombineerd met de senseobak en is het kwestie van even starten en direct wegrijden. Alleen inderdaad met je voet op de rem blijven staan voor het stoplicht - voor automaten heel normaal overigens -, maar dat is wel irritant voor achterliggers.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 15 januari 2006 05:34 PM
  [ # 6 ]

misschien is het beter eerst even diverse tests te lezen voor dat je dit systeem vergelijkt met dat van een ..  .
de kritieken die de testers vooraf hadden, daar zijn ze stuk voor stuk op teruggekomen, het systeem werkt perfect.
omdat de dynastart met een hoger toerentral start (ca600) tegenover de startmotor (ca250) merk je niet dat de motor gestart moet worden maar loopt gelijk.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 16 januari 2006 10:35 PM
  [ # 7 ]

Ik heb zaterdag een stuk gereden in een C3 Stop&Start;.
Prima systeem, je merkt amper dat de motor uitgaat, je ziet het woordje “ECO” in groene letters op het display (vd snelheidsmeter). Laat je de rem los, dan loopt de motor al voor je je voet op het gaspedaal kunt zetten.
Lees het vervolg in CITROExpert…....

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 januari 2006 11:22 PM
  [ # 8 ]

Mooi systeem hoor! Er zijn toch al meer merken die dit in hun assortiment gehad hebben? (van die Golf wist ik niets, maar ik dacht dat er wel een andere kleine auto was die dit een paar jaar geleden had)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook