overigens vind ik het wel apart dat je je motor als testcase gebruikt….. enige plus is dat als het fout gaat je waarschijnlijk minder schade bij een ander aanbrengt…
Haha nou dat was niet echt het idee erachter. meer om die zien hoe zo’n ontluchter werkt en alles is wat meer bereikbaar bij de motor (geen wielen eraf etc.). Als ik ook maar enigszins het gevoel heb dat het niet goed zit, ga ik niet rijden natuurlijk.
Remvloeistof moet iedere 2 jaar vervangen worden. Het is hygroscopisch, dus trekt het vocht aan. Hierdoor wordt het kokpunt ernstig verlaagd. Dat is link: remmen worden heet. Gaat de vloeistof koken dan komt er lucht in het systeem en remt de auto niet meer. Altijd doen dus dat vervangen.
De enige echte en juiste conclusie
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Remvloeistof vervangen is eigenlijk vrij makkelijk. Ik heb dit laatst gedaan met mijn fase 1 met ABS. Een setje van easybleed gekocht en een flesje DOT4 van een liter. Druk in het reservewiel verlagen tot 1,5 bar, of direct op de compressor MET reduceerventier. Setje met de goede dop aansluiten op je remvloeistofreservoir, tankje vullen met remvloeistof en het spul aan de lucht hangen. Nu kun je elk wiel langs met een stukje slang, een ringsleutel en een potje om de vloeistof in op te vangen. Het gaat niet supersnel, maar je ziet aan de kleur van de vloeistof of het oude spul eruit is. Tussentijds het tankje nog een keer bijvullen, want 1 liter ging er bijna wel in.
Ik ga het gewoon proberen en zal mijn ervaring hier op het forum plaatsen.
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Zolang er constant nieuwe vloeistof wordt toegevoegd (waar de EZ-bleed dus voor zorgt) en er dus geen lucht inkomt kan er eigenlijk weinig fout gaan. Sleutel niet in het contactslot en niet aan het rempedaal komen tijdens het ‘ontluchten’.
Wielen hoeven er niet af, al had ik het voordeel dat het ding op een brug stond.
De Haynes is vrij goed op dit punt, wat ik zo zie komt de beschrijving van de Berlinga aardig overeen met die van de Xsaar. Als je wilt kan ik die pagina’s wel inscannen.
Zolang er constant nieuwe vloeistof wordt toegevoegd (waar de EZ-bleed dus voor zorgt) en er dus geen lucht inkomt kan er eigenlijk weinig fout gaan. Sleutel niet in het contactslot en niet aan het rempedaal komen tijdens het ‘ontluchten’.
Wielen hoeven er niet af, al had ik het voordeel dat het ding op een brug stond.
De Haynes is vrij goed op dit punt, wat ik zo zie komt de beschrijving van de Berlinga aardig overeen met die van de Xsaar. Als je wilt kan ik die pagina’s wel inscannen
Ik denk inderdaad dat het niet voor al te grote problemen mag zorgen, zeker als er nauwkeurig gewerkt wordt.Ik heb het voordeel dat ik een goede compressor heb staan en de output instelllen op 1,5 bar is een fluitje van een cent.
Betreffende Haynes vraag ik me af in hoeverre ik wijzer wordt van de ingescande pagina’s. Het blijft natuurlijk een phase 1 (haynes) tegen phase 2, waar compleet verschillende motoren in liggen. De werkwijze zal daarentegen inderdaad niet veel afwijken van die van de Berlingo. In ieder geval bedankt voor het aanbod
Niet meer in bezit van: Citroen AX 11 TGE 1993
Niet meer in bezit van: Citroen Xsara 1.4i chrono ph1 1999
In bezit van: Citroen Xsara 1.6 16v Ligne Prestige ph2 2001