Met de saxo op vakantie
Revz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- Saxo VTS 1.6-16V
Gepost: 28 mei 2013 11:50 AM

Deze zomer wil ik een rondje Frankrijk maken via de west-kust naar het zuiden en dan via het oosten weer naar huis in een week of 3 tijd. Het is de eerste keer dat ik een autovakantie ga maken en nog wel alleen ook.

Mijn Saxo 1.6 VTS heeft net een onderhoudsbeurtje gehad met oa oliewissel en nieuwe remschijven en blokken aan de voorkant. Ik heb internationale ANWB lidmaatschap dus dat is wel geregeld.

Wie heeft er nog autovakantie-tips voor onderweg en/of bij pech met de auto?
Heeft er iemand nog een leuk autovakantie verslag om te lezen?

Profiel  

Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 172

- Saxo 1.1i
Gepost: 29 mei 2013 12:05 AM
  [ # 1 ]

Heb standaard wel koelvloeistof en olie in de auto liggen. Misschien handig dat je dat ook doet, lijkt me. Verder gewoon banden spanning goed houden, meest standaard ding lijkt me Smile

Ga je je reisverslag hier bij houden of op een bepaalde manier?

Profiel  

wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1102

Gepost: 29 mei 2013 11:19 AM
  [ # 2 ]

Zit je krik in de auto? met wielsleutel!
Reservewiel hard?
Tankje benzine, ik neem altijd zo’n ronde mee die in het reservewiel past.
2 twee liter flessen water voor als je koelsyst lekt, koelvloeistof is te duur
om op straat te lekken.
Slaat je fan aan?
Nieuwe ruitenwissers.
litertje olie mee.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 29 mei 2013 11:25 AM
  [ # 3 ]

Te duur om te lekken?
Een fles van 5 liter is 15-20 euro voor kwaliteitsspul…
Als je auto gewoon een klein beetje blijkt te verliezen is het zonde de aanwezige koelvloeistof te “verpesten” door er gewoon water bij te kieperen…

Profiel  

Gniels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 29 mei 2013 01:00 PM
  [ # 4 ]

Met m’n Xsara naar Zuid Frankrijk gereden. Alvorens de uitlaat laten nakijken bij een garage, want ik vond hem nogal krokant. De garagist zei: “Gaat nog prima een jaartje mee! Ga gerust op vakantie.” Eenmaal in Frankrijk langs het water… Je raad het al, de vonken over de weg, de uitlaat was gescheurd voor de einddemper. Uiteindelijk naar de supermarkt gelopen en met een ijzerdraadje de uitlaat weer onder de auto gehangen. Onze dag was goed verpest!! Geintje kostte me 500-nogwat euro bij de Citroën dealer in Frankrijk. Ook een enigzins verouderde Michelin band (die er nog prima uit zag!) was diezelfde vakantie een ei gaan vormen op het loopvlak. Bam, 118 euro voor een nieuwe Energy Saver.. in Frankrijk zijn bandjes niet goedkoop.

Mijn advies:
- Win goed advies in bij een PSA garage als je twijfelt over de staat van je auto. Voorkomt de kosten die ik heb moeten maken. In Nederland had ik namelijk mijn uitlaat vanaf de kat kunnen vervangen voor 230 euro..

- ALTIJD <—- goede, recente banden onder je auto als je een lange reis wilt maken in een warm(er) land.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  

wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1102

Gepost: 29 mei 2013 01:42 PM
  [ # 5 ]
Xsara Coupe schreef:

Te duur om te lekken?
Een fles van 5 liter is 15-20 euro voor kwaliteitsspul…
Als je auto gewoon een klein beetje blijkt te verliezen is het zonde de aanwezige koelvloeistof te “verpesten” door er gewoon water bij te kieperen…

Ja oke,een klein lekje, maar als je dan nog 3000km moet(rondje france)gaat t wel 5 litertjes kosten
was mijn idee, en thuis bij repareren gooi je er meteen mooie nieuwe in.
Dat was mijn idee.

Gr. Wim.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 29 mei 2013 01:54 PM
  [ # 6 ]

Met een groot lek ga je geen 3000 km meer rijden lijkt mij…

@ Gniels: In Nederland had jij ook niet bij de dealer voor 230 euro alles vanaf de kat laten vervangen.. In ieder geval niet voor origineel! In Frankrijk heb je ook gewoon universele garages die net zo goed aan je Xsara kunnen sleutelen..
118 euro voor een bandje is niet heel goedkoop, maar als je 1 losse band koopt zijn ze wat duurder.

Advies voor een Saxo inwinnen hoeft mi niet bij een PSA garage, er zit geen specifieke Citroen techniek in. Uiteraard kan een controle geen kwaad!
Verder gewoon lekker genieten en inderdaad zorgen dat het onderhoud op orde is! Remmen nog voldoende? Beurtje heb je al gedaan, bandjes even nalopen en vervolgens knallen!

Profiel  

Gniels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 29 mei 2013 03:42 PM
  [ # 7 ]
Xsara Coupe schreef:

@ Gniels: In Nederland had jij ook niet bij de dealer voor 230 euro alles vanaf de kat laten vervangen.. In ieder geval niet voor origineel! In Frankrijk heb je ook gewoon universele garages die net zo goed aan je Xsara kunnen sleutelen..
118 euro voor een bandje is niet heel goedkoop, maar als je 1 losse band koopt zijn ze wat duurder.

Klopt, je hebt daar wel gelijk. Ik had het in Frankrijk ook bij een ander soort garage kunnen laten doen. Maar omdat het op dat moment toch noodzaak was, wilde ik er zeker van zijn dat het goed geregeld werd. Bij de Citroën garage kon ik gelijk terecht en we hadden nog een aantal auto-intensieve dagen te gaan.

Wat eigenlijk het meest vervelende aan dit verhaal was dat ik het allemaal op vakantie moest betalen, wat toch invloed heeft op je vakantie budget heeft. Ik had de auto van tevoren laten nakijken, dan verwacht je dit niet. Mijn vader en ik kunnen zelf een hoop aan de auto, alleen lassen en banden vervangen moet een garage doen. Ik bezuinig nooit op mijn auto.

On-topic: Koelvloeistof/water is geen overbodige luxe inderdaad, mijn vader heeft z’n C15 gered met Spa blauw na een heetloper in het mulle zand met de caravan erachter (Verkeerd gereden). Als je dan in ‘the middle of nowhere’ bent is het handig dat je zelf kunt bijvullen. Sindsdien heeft ‘ie zelf een temperatuurmeter ingebouwd.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  

Revz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- Saxo VTS 1.6-16V
Gepost: 06 juni 2013 01:29 PM
  [ # 8 ]

Ik kan wel verslagje ervan maken . Wink

wim V8 schreef:

Zit je krik in de auto? met wielsleutel!
Reservewiel hard?
Tankje benzine, ik neem altijd zo’n ronde mee die in het reservewiel past.
2 twee liter flessen water voor als je koelsyst lekt, koelvloeistof is te duur
om op straat te lekken.
Slaat je fan aan?
Nieuwe ruitenwissers.
litertje olie mee.

Check ! De fan slaat zeker aan. Nieuwe ruitenwissers zal ik nog even doen. Rond tankje voor benzine is misschien wel handig, omdat op sommige stukken het heel lang duurt voor er weer benzine te krijgen is. Het koelsysteem lekt helemaal niet maar kan een flesje meenemen voor de zekerheid.

Gniels schreef:

Met m’n Xsara naar Zuid Frankrijk gereden. Alvorens de uitlaat laten nakijken bij een garage, want ik vond hem nogal krokant.
Mijn advies:
- Win goed advies in bij een PSA garage als je twijfelt over de staat van je auto. Voorkomt de kosten die ik heb moeten maken. In Nederland had ik namelijk mijn uitlaat vanaf de kat kunnen vervangen voor 230 euro..

- ALTIJD <—- goede, recente banden onder je auto als je een lange reis wilt maken in een warm(er) land.

Bij mijn Citroen dealer had ik al aangegeven dat ik er mee op vakantie wil en de garagehouder heeft er vertrouwen in. Vorig jaar heeft mijn Saxo nieuwe uitlaat gekregen. Half jaar geleden 4 nieuwe banden laten monteren. Smile Reserveband is 4 jaar oude Michelin die nooit gebruikt is.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook