welke veerbol heeft welke functie ?
joxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 29-07-2012

Gepost: 29 mei 2013 11:27 PM

ik vraag me af welke veerbol welke functie heeft,het betreft een xm v6 uit 93.de 4 veerbollen bij de schokdempers lijkt mij duidelijk,hiervan zijn ook op internet de artikelnummers/typenummers te vinden. er zitten echternog een paar veerbollen waarvan mij de functie niet duidelijk is,en waarvan ook weinig op internet te vinden is met betrekking op artikelnummers:

1x midden boven de achteras zit er nog een ?
1x midden op de vooras zit er ook nog een ?
1x aan de voorzijde motorblok op de drukregelaar ?
1x bij het linker voorwiel in het binnenscherm ?

dit is dus een totaal van 8 bollen.

in de meeste advertenties hebben ze het over pakketten van 6 of 7 stuks voor de xm maar niet over 8 ?

welke bol is nu waarvoor ( wellicht is een van de bollen voor de stuurbekrachtiging ? )

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 30 mei 2013 12:34 AM
  [ # 1 ]

Hoi,
Die twee in de midden, voor en achter zijn je hydractive bollen
Op de drukregelaar is je voorraad bol.
En die laatste je diravi-bol voor de stuurbekrachtiging.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 mei 2013 09:20 AM
  [ # 2 ]

De Diravi bol is niet voor de stuurbekrachtiging.
Het is een rem accu, die zorgt dat bij uitval van de hydrauliekdruk nog ca 20 maal geremd kan worden.
Ten onrechte heeft het ding de naam Diravi bol gekregen omdat je hem voornamelijk in XM’s met Diravi vindt.
Vanaf de DS had bijna elke hydro-pneumatisch geveerde Citroen een remaccu.
XM’s zonder Diravi hebben een anti-zink bol, die voorkomt dat de auto bij stilstand inzakt.
Daardoor blijft het veersysteem op druk. De achterremmen worden gevoed uit het achterremcircuit, dus in nood remt zo’n XM dan ook nog een beetje.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 mei 2013 08:31 PM
  [ # 3 ]

De anti-zink bol, of SC/MAC-bol, is pas vanaf ‘95 of zoiets langzamerhand ingevoerd. Dat ging per motortype. Dus er zijn nog genoeg XM’s zonder SCMAC en zonder remaccu.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook