Vacuum aansluiting carburateurvoet .
ger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 29 mei 2013 08:31 PM

Ben bezig met mijn CX2000 uit 75 en vorige eigenaar had een home made T-stuk gemaakt in de carter ontluchting . Was dus een plakband combinatie wat wel even wat mooier kon . Vraag is nu of de aansluiting (zie foto) op de voet van de carburateur inderdaad daarop moet en zo ja met wat voor doel zou dat vacuüm uit het inlaatspruitstuk op de carter ontluchting moeten ? Lijkt me dat je dan daarop je carter dampen rechtstreeks inbrengt na de carburateur . Maar de grote slang zit bij de luchtinlaat van de carburateur dus waarom ?

Wie geeft me raad ? evt. met foto

Afbeelding Bijlagen
DSC05494.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 mei 2013 07:22 PM
  [ # 1 ]

Heeft de motor in het verleden op LPG gelopen?

Destijds moest je een vacuümaansluiting maken op het inlaatspruitstuk voor een slangetje naar de verdamper.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 30 mei 2013 07:30 PM
  [ # 2 ]

Geen idee maar zou evt wel kunnen natuurlijk in het verleden voor mij . Zou dus betekenen dat dit niet op de carter ontluchting hoort .

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 mei 2013 08:07 PM
  [ # 3 ]

Gewoon afdoppen dus.
Zit de slangtule geschroefd?
Zo ja, er uit draaien en een boutje er in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 mei 2013 08:24 PM
  [ # 4 ]

Het zit bij de DS met carburateur net zo. De carterontluchting zit op de aanzuigslang tussen luchtfilter en carburateur, maar halfweg zit een Teestuk met een slangetje dat rechtstreeks naar dat pijpje onder de carburateur gaat. Waarom ze dat hebben gedaan ontgaat me, maar zo zit het dus wel.

Profiel  
 
ger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 30 mei 2013 08:48 PM
  [ # 5 ]

Zou dus wel origineel zijn dan maar dan zou de doorstroom toch beperkt moeten zijn want volgens mij gebruik je het vacuum ook om je brandstof te krijgen waar het moet ?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 mei 2013 09:06 PM
  [ # 6 ]

Waarom ze het zo hebben gedaan is me een raadsel, maar ik had laatst dat dunne slangetje wat op dat pijpje aan de voet van de carb zit los hangen en de motor liep voor geen meter meer. Ik heb de hele boel vervangen door nieuw, vanaf de onderkant bij het blok tot boven alles nieuw en toen viel me dat op.

Bij de Jaguar die ik heb zit de carterontluchting vanaf de aansluiting op de cilinderkop rechtstreeks op het luchtfilterhuis. Waarom Citroen het een tweewegsysteem heeft gemaakt kan ik je niet vertellen, misschien dat iemand dat beter weet.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 mei 2013 09:48 PM
  [ # 7 ]

normaal zit bij alle (oudemerken) de carterventelatieslang op het luchtfilter aangesloten, alleen is er bij gesloten gasklep haast geen aanzuiging van de carterdampen, en is natuurlijk het vacuum het hoogst onder de gasklep. en daarom zit de slang dus op 2punten.wand als je dus weer gas geeft. valt het vacuum weg in het spruitstuk en neemt het luchtfilter het weer over, dit is volgens mij de reden er van, dat het zo zit.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 30 mei 2013 10:00 PM
  [ # 8 ]

Zal wel even een foto maken van de mijne, maar hier hoort gewoon een slang op te zitten LPG of niet en is zeker helemaal orgineel.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 mei 2013 10:03 PM
  [ # 9 ]
beremans schreef:

normaal zit bij alle (oudemerken) de carterventelatieslang op het luchtfilter aangesloten, alleen is er bij gesloten gasklep haast geen aanzuiging van de carterdampen, en is natuurlijk het vacuum het hoogst onder de gasklep. en daarom zit de slang dus op 2punten.wand als je dus weer gas geeft. valt het vacuum weg in het spruitstuk en neemt het luchtfilter het weer over, dit is volgens mij de reden er van, dat het zo zit.

Geweldig, ligt ook volkomen voor de hand, zo zit het dus, kwestie van goed nadenken en dat doe jij.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 01 juni 2013 07:36 PM
  [ # 10 ]

Zo hoort het dus te zitten alleen als je op benzine rijdt zal de slang op de 2e foto op het afgedopte gedeelte zitten.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
ger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 09 juni 2013 03:41 PM
  [ # 11 ]

Ga ik dat weer zo maken op mijn cx dus bedankt allemaal ....

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook