Ben bezig met mijn CX2000 uit 75 en vorige eigenaar had een home made T-stuk gemaakt in de carter ontluchting . Was dus een plakband combinatie wat wel even wat mooier kon . Vraag is nu of de aansluiting (zie foto) op de voet van de carburateur inderdaad daarop moet en zo ja met wat voor doel zou dat vacuüm uit het inlaatspruitstuk op de carter ontluchting moeten ? Lijkt me dat je dan daarop je carter dampen rechtstreeks inbrengt na de carburateur . Maar de grote slang zit bij de luchtinlaat van de carburateur dus waarom ?
Wie geeft me raad ? evt. met foto




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heeft de motor in het verleden op LPG gelopen?
Destijds moest je een vacuümaansluiting maken op het inlaatspruitstuk voor een slangetje naar de verdamper.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Geen idee maar zou evt wel kunnen natuurlijk in het verleden voor mij . Zou dus betekenen dat dit niet op de carter ontluchting hoort .




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon afdoppen dus.
Zit de slangtule geschroefd?
Zo ja, er uit draaien en een boutje er in.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het zit bij de DS met carburateur net zo. De carterontluchting zit op de aanzuigslang tussen luchtfilter en carburateur, maar halfweg zit een Teestuk met een slangetje dat rechtstreeks naar dat pijpje onder de carburateur gaat. Waarom ze dat hebben gedaan ontgaat me, maar zo zit het dus wel.
Zou dus wel origineel zijn dan maar dan zou de doorstroom toch beperkt moeten zijn want volgens mij gebruik je het vacuum ook om je brandstof te krijgen waar het moet ?
Waarom ze het zo hebben gedaan is me een raadsel, maar ik had laatst dat dunne slangetje wat op dat pijpje aan de voet van de carb zit los hangen en de motor liep voor geen meter meer. Ik heb de hele boel vervangen door nieuw, vanaf de onderkant bij het blok tot boven alles nieuw en toen viel me dat op.
Bij de Jaguar die ik heb zit de carterontluchting vanaf de aansluiting op de cilinderkop rechtstreeks op het luchtfilterhuis. Waarom Citroen het een tweewegsysteem heeft gemaakt kan ik je niet vertellen, misschien dat iemand dat beter weet.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
normaal zit bij alle (oudemerken) de carterventelatieslang op het luchtfilter aangesloten, alleen is er bij gesloten gasklep haast geen aanzuiging van de carterdampen, en is natuurlijk het vacuum het hoogst onder de gasklep. en daarom zit de slang dus op 2punten.wand als je dus weer gas geeft. valt het vacuum weg in het spruitstuk en neemt het luchtfilter het weer over, dit is volgens mij de reden er van, dat het zo zit.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zal wel even een foto maken van de mijne, maar hier hoort gewoon een slang op te zitten LPG of niet en is zeker helemaal orgineel.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
beremans schreef:normaal zit bij alle (oudemerken) de carterventelatieslang op het luchtfilter aangesloten, alleen is er bij gesloten gasklep haast geen aanzuiging van de carterdampen, en is natuurlijk het vacuum het hoogst onder de gasklep. en daarom zit de slang dus op 2punten.wand als je dus weer gas geeft. valt het vacuum weg in het spruitstuk en neemt het luchtfilter het weer over, dit is volgens mij de reden er van, dat het zo zit.
Geweldig, ligt ook volkomen voor de hand, zo zit het dus, kwestie van goed nadenken en dat doe jij.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo hoort het dus te zitten alleen als je op benzine rijdt zal de slang op de 2e foto op het afgedopte gedeelte zitten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ga ik dat weer zo maken op mijn cx dus bedankt allemaal ....