161 van de 282
« Eerste  < Vorige 159 160 161 162 163 Volgende >  Laatste »

MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2355

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 22 mei 2013 01:03 PM
  [ # 2401 ]
JWH schreef:
TRSarno schreef:

Wat mij betreft mag er eens een echt signaal afgegeven worden dan alleen e-mailtjes of sentimentele shows. De fehac zou samen met de KNAC een Demorun moeten organiseren zoals de MAG (Motorrijders Actie Groep) toen gedaan heeft! KnAC / Fehac en showen met die bakken. Niet op een parkeerplaats maar gewoon de weg gebruiken richting Den haag! Dan zien ze het erfgoed echt rijden!...

Ik denk dat er voor de Fehac en de KNAC niet zoveel meer te organiseren valt. Zij hebben zich helaas vleugellam gemaakt door zich aan tafel bij de staatssecretaris te committeren aan zijn oneerbare voorstel.

JW

Ja, voor protesteren is het nu te laat.  cry
Misschien dat er onder motorrijders meer rebels zijn en er meer saamhorigheid is, onafhankelijk waarop je rijd. Bij oldtimers zijn het allemaal clubs en groepjes huh Waar het aan ligt…... ik zou het niet weten. Wel weet ik dat die emails nu gedelete zijn..

Profiel  

traction7c
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

Gepost: 30 mei 2013 11:31 PM
  [ # 2402 ]

(bron: http://nos.nl/artikel/512459-70-oldtimers-wordt-belast.html)

Voor bijna 70 procent van alle oldtimers in Nederland moet vanaf volgend jaar wegenbelasting worden betaald. Dat heeft voertuigorganisatie VWE berekend.

Vanaf 2014 vallen auto’s tussen de 26 en 40 jaar oud onder de wegenbelasting. Tot nu toe waren ze daarvan vrijgesteld.

Veruit de meeste van deze auto’s zijn van het merk Mercedes-Benz. VWE vindt dat niet verrassend. De auto’s zijn de afgelopen jaren massaal geïmporteerd, omdat ze geschikt zijn voor dagelijks gebruik maar niet onder de wegenbelasting vallen.

‘Doel gehaald’
Nu juist deze eigenaren volgend jaar wel moeten betalen, lijkt het doel van het kabinet met de hervorming van de belastingregels gehaald, zegt VWE. Volgens het CBS waren er in 2010 280.000 oldtimers in Nederland.

Dertig procent van alle oldtimers in Nederland is 40 jaar of ouder. Die auto’s blijven vrijgesteld van wegenbelasting.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  

XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 844

Gepost: 30 mei 2013 11:42 PM
  [ # 2403 ]

Of de (ex-)eigenaren van een Mercedes-Benz hiervan de ‘schuldige’ zijn staat er niet en valt ook niet hard te maken.

Weet je, er zijn wel eens jongetjes die in hun jonge jaren onder de indruk raken van een dikke S-klasse. Als zo’n jongetje dan wat ouder wordt en zo’n ding kan bekostigen (mede omdat hij geen MRB hoeft te betalen), dan doet hij dat uit liefde voor het model.

Vergeet niet dat je mensen tegen het zere been schopt met een opmerking als hierboven. Tuurlijk zijn er lieden die belastingvrij gaan rijden om het ‘goedkope’, maar er zijn ook erg veel liefhebbers bij. Weet je dat zo’n S op gas (een 500 SEL) maarliefst 1900 kg weegt en nu (in Friesland) € 200,- per maand exra gaat kosten? Goedkoop rijden doe je met een S sowieso niet, ook niet zonder MRB.

No hard feelings, maar kan er slecht tegen dat er weer met een vingertje gewezen wordt.

Citroënloos

Profiel  

traction7c
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 mei 2013 11:56 PM
  [ # 2404 ]

Alle getallen:

(http://www.vwe.nl/Nieuws/Pers/Persberichten/Archief/bijna-70-van-nederlandse-oldtimers-getroffen-door-belastingmaatregelen.aspx)

De regels voor vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers worden aangepast. Vanaf volgend jaar moeten eigenaren van oldtimers jonger dan 40 jaar op LPG of diesel ook wegenbelasting gaan betalen. Voor auto’s op benzine wordt de pijn wat verzacht doordat zij gebruik kunnen maken van de ‘kwartregeling’. VWE zocht uit hoeveel en welke oldtimers hierdoor getroffen worden.

In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder oldtimers genoemd. Hiervan rijden er in totaal nog 260.103 in Nederland rond. Daaronder zijn 119.122 (45,8% van alle oldtimers) benzineauto’s op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar; eigenaren van deze auto’s moeten vanaf dan minimaal het kwarttarief betalen. Veel zwaarder getroffen worden de eigenaren van de 62.781 Nederlandse oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of LPG (24,1% van alle oldtimers). Dit betekent dat in totaal maar liefst 70% van alle oldtimers wordt getroffen door de nieuwe regels.

Meeste slachtoffers onder Mercedes-Benzrijders
Van de oldtimers waarover vanaf 2014 belasting betaald moet worden, is maar liefst één op de vier een Mercedes-Benz (ruim 47.000 oldtimers). Daarna volgt Volkswagen op afstand met zo’n 27.500 oldtimers. De tien meest voorkomende modellen die slachtoffer zijn van de belastingmaatregelen staan in onderstaand schema weergegeven.

Bron: VWE Trendweb

Diesel en LPG even populair
Het grootste deel van de Nederlandse oldtimers (69%) rijdt op benzine. Diesel en LPG zijn vrijwel even populair. Een overzicht van alle Nederlandse personenauto’s van 25 jaar en ouder naar brandstofsoort:

http://www.vwe.nl/Nieuws/Pers/Persberichten/Archief/bijna-70-van-nederlandse-oldtimers-getroffen-door-belastingmaatregelen.aspx

Bron: VWE Trendweb

N.B. Alle genoemde cijfers hebben uitsluitend betrekking op personenauto’s.
Copyright © 2013 VWE

Profiel  

XMine
> 800 berichten

Gepost: 31 mei 2013 12:01 AM
  [ # 2405 ]

Jammer dat je net je eigen toevoeging uit je voorlaatste berichtje heb weggefilterd…

Citroënloos

Profiel  

traction7c
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 31 mei 2013 12:07 AM
  [ # 2406 ]

ik was iets te snel met posten, vandaar.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 mei 2013 12:08 AM
  [ # 2407 ]
XMine schreef:

Of de (ex-)eigenaren van een Mercedes-Benz hiervan de ‘schuldige’ zijn staat er niet en valt ook niet hard te maken.

Nee, de schuldige is de politiek. Ambtenaren die belast zijn met regelgeving omtrent auto’s hadden moeten zien aankomen dat er vele youngtimers (met ster) geïmporteerd zouden gaan worden om zo MRB vrij te kunnen rijden. Het economisch verschil tussen vrijstelling en het reguliere tarief betalen is immers immens in dit land. Een Peugeot 307 break op diesel kost in België bijvoorbeeld 280 euro. Als je hier al van schrikt hoeveel minder dit is, ga ik je ook nog vertellen dat dit bedrag niet per maand of kwartaal is maar per jaar.

XMine schreef:

Weet je, er zijn wel eens jongetjes die in hun jonge jaren onder de indruk raken van een dikke S-klasse. Als zo’n jongetje dan wat ouder wordt en zo’n ding kan bekostigen (mede omdat hij geen MRB hoeft te betalen), dan doet hij dat uit liefde voor het model.
...

Als kleuter was ik met de familie op vakantie in Sport huis centrum (Centerparks). Ik mocht vanaf het zwembad achterin m’n oom Geert’s DS in het donker meerijden naar het huisje aan de rand van het park. Het ruimteschip steeg op en tijdens het rijden schenen de koplampen de bochten in. Na 20 jaar dromen werd onze DSuper op mijn naam gezet.
Omdat onze DS uit 1972 is ontspring ik de dans waar iemand anders een godsvermogen extra mag gaan betalen voor z’n hobby…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

XMine
> 800 berichten

Gepost: 31 mei 2013 12:08 AM
  [ # 2408 ]

Ja, genau…

Citroënloos

Profiel  

XMine
> 800 berichten

Gepost: 31 mei 2013 12:11 AM
  [ # 2409 ]
bartjes schreef:
XMine schreef:

Nee, de schuldige is de politiek. Ambtenaren die belast zijn met regelgeving omtrent auto’s hadden moeten zien aankomen dat er vele youngtimers (met ster) geïmporteerd zouden gaan worden om zo MRB vrij te kunnen rijden. Het economisch verschil tussen vrijstelling en het reguliere tarief betalen is immers immens in dit land. Een Peugeot 307 break op diesel kost in België bijvoorbeeld 280 euro. Als je hier al van schrikt hoeveel minder dit is, ga ik je ook nog vertellen dat dit bedrag niet per maand of kwartaal is maar per jaar.

XMine schreef:

...

Als kleuter was ik met de familie op vakantie in Sport huis centrum (Centerparks). Ik mocht vanaf het zwembad achterin m’n oom Geert’s DS in het donker meerijden naar het huisje aan de rand van het park. Het ruimteschip steeg op en tijdens het rijden schenen de koplampen de bochten in. Na 20 jaar dromen werd onze DSuper op mijn naam gezet.
Omdat onze DS uit 1972 is ontspring ik de dans waar iemand anders een godsvermogen extra mag gaan betalen voor z’n hobby…

I rest my case Wink

Citroënloos

Profiel  

rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 712

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 11 juni 2013 02:15 PM
  [ # 2410 ]

Op http://www.rijksoverheid.nl lees ik dit (of is dit misschien al geplaatst):

LPG is dus meer milieuvervuilend dan benzine…....

Tarief mrb
Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u een aangepast tarief, met een maximum van € 120 per jaar of € 30 per kwartaal. Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. 
De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.

Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg
Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen met benzinemotor. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling.

Doel aanpassen vrijstelling mrb
De mrb hangt af van de CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer belasting u betaalt. Dat geldt nog niet voor oldtimers. Met de wetswijziging wil het kabinet bereiken dat eigenaren van vervuilende oldtimers ook mrb betalen. Vooral oldtimers die op diesel of lpg rijden zijn vervuilend. Er is een lager mrb-tarief voor benzine-oldtimers, omdat die minder vervuilend zijn. Daarnaast maken eigenaren van deze oldtimers vaak minder gebruik van hun auto.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 11 juni 2013 02:19 PM
  [ # 2411 ]

De aanname zal zijn dat LPG in oldtimers niet zo schoon is als LPG in een moderne motor.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2423

Gepost: 11 juni 2013 02:31 PM
  [ # 2412 ]

Dat lijkt me een kromme aanname en daar lijkt het ook helemaal niet om te gaan. Er wordt eerst een maatregel bedacht en daarna het verhaaltje eromheen verzonnen Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1929

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 11 juni 2013 02:43 PM
  [ # 2413 ]

Daarnaast is de aanname gebaseerd op het (niet altijd terechte idee) dat
auto’s op diesel en lpg meer kilometers per jaar afleggen.
Iets wat voor oldtimers niet per definitie op gaat.

JW

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932

Gepost: 11 juni 2013 02:47 PM
  [ # 2414 ]

Autogas is een schonere brandstof dan benzine of diesel, het verbrandt gelijkmatiger in de motor. Dit leidt tot schonere uitlaatgassen dan bijvoorbeeld van benzine- of dieselmotoren. Lpg stoot wel meer NOx uit dan benzinemotoren, maar minder dan diesels.[1][2] Lpg stoot per energie-eenheid minder CO2 uit dan diesel of benzine. Daarnaast heeft lpg een klopvastheid van 108-110, veel hoger dan superbenzine. De hoge kosten voor de inbouw van een lpg-tank, de hogere motorrijtuigenbelasting voor auto’s die geen G3-installatie hebben en het iets hogere brandstofverbruik (10 tot 20%) worden vaak genoemd als nadelen. Lpg is een zeer goedkope brandstof. Doordat Europa en de Nederlandse regering gebruik van schonere brandstoffen willen stimuleren, wordt er een lagere accijns geheven over lpg (9% tegen 50% op benzine)[3].

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 11 juni 2013 04:17 PM
  [ # 2415 ]
Evan schreef:

Dat lijkt me een kromme aanname en daar lijkt het ook helemaal niet om te gaan. Er wordt eerst een maatregel bedacht en daarna het verhaaltje eromheen verzonnen Smile

Maar dat was onderhand wel duidelijk. Eerst werd met veel bombarie het milieuargument aangedragen, maar toen bleek dat dat onhoudbaar was, werd dat heel snel verlaten…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

161 van de 282
« Eerste  < Vorige 159 160 161 162 163 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook