Beste forumleden,
Door mijn googlezoektocht ben ik meermaals op dit forum terecht gekomen, dus hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vraag
Ik heb ik september 2012 een nieuwe citroen berlingo gekocht, type “multispace”. Ik vermoed dat het de laatst nieuwe versie is (witte ledjes vooraan in de bumper etc).
Nu weet ik dat er Berlingo’s zijn die achteraan, in de kofferruimte, een zaklamp hebben ingebouwd. Deze heeft een dubbele functie : je kan hem eruit nemen als zaklamp en je kan deze, als hij in de wagen zit, gebruiken als extra kofferlampje. Erg handig als je s nachts in je koffer moet zijn want met dat ene licht tegen het plafond en met de kofferluifel dicht zie je helemaal niks. Kan dit lampje gevraagd worden bij de dealer als optie? En wat kost deze?
Ook ben ik op zoek naar een andere optie die ik al heb gezien bij Berlingo’s : de 12v aansluiting achteraan. Meestal zit deze tegen de achterruit, vlak naast de speaker van het audiosysteem (rechterkant). Kan deze in onze wagen?
Voor de zaklamp zie ik in het plastiek panel een voorgedrukt gedeelte dat ik er precies kan uitnemen of uitduwen. Voor de 12V aansluiting niet.
En dan een vraagje voor de kenners : als ik gewoon rij met de wagen branden er vooraan ledlichtjes in de bumper (6 links, 6 rechts). Echter als ik de lichten aan steek s nachts gaan deze direct uit. Kunnen deze blijven branden als de gewone lichten aan zijn?
Bedankt!
Kris
Krisken schreef:
Echter als ik de lichten aan steek s nachts gaan deze direct uit. Kunnen deze blijven branden als de gewone lichten aan zijn?
Bedankt!
Kris
Dat hoort zo. Het is zelfs verboden om ze te laten branden op volle sterkte.
is dit zo? je ziet toch vaak wagens rijden waarvan de leds werken en de gewone lichten? bvb de c3 dacht ik (die verticale leds) en dan nog Audi. deze gaan enkel minder fel branden als de pinker gaat.
De LEDS moeten dan gedimd branden, anders mag het niet.
Weer iets bijgeleerd Al moet ik zeggen dat ik daar bij sommige auto’s toch geen verschil in zie, maar dit kan uiteraard aan mij liggen.
Maar is het dan mogelijk om deze te dimmen ipv te doven?
Dat zul je bij Citroën moeten vragen, die vraag nog niet zien voorbijkomen hier, mogelijk dat ze het kunnen programeren.
Bij veel zijn de leds achteraf ingebouwd en die setjes hebben de mogelijkheid om op halve kracht te branden.
Is trouwens een EU regelgeving, voor alle landen verplicht.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
idd eens bij Citroëndealer informeren…
naar wat ik weet moeten DRL’s uit zijn, of tenminste sterk tot matig dimmen wanneer gewone rijlichten aan gaan… veel mensen prutsen er zelf aan omdat ze die liever altijd aan zien branden… velen laten het zo en in veel gevallen kan je idd laten programmeren bij autodealer alhoewel deze er steeds zullen voor zorgen dat je binnen de wettelijke limiet blijft.
ten andere dacht ik onlangs gelezen te hebben dat de wetgeving op dit gebied sinds kort wat versoepeld is, er wordt nogal veel door de vingers gezien, belangrijkste blijft (en dat vind ik terecht) dat je lampen -dewelke het ook zijn- niemand verblinden en dat je zélf genoeg overzicht hebt in donkere/slechte weersomstandigheden, dit wordt dan geregeld via jaarlijkse technische controle m.a.w. tegenwoordig doet de kleur er niet meer toe terwijl het tot een paar jaar terug vaak verboden was om die of die kleur koplampen te hebben… ook met ledjes zien ze nogal wat door de vingers (dimmen ze wel of niet bij het aanzetten koplampen? moest politie iedereen daarvoor aan de kant moeten zetten…)
over die zaklamp moet je ook maar es informeren bij Citroën, hebben brochuretjes waarin alle opties beschreven staan, maar hou je vast voor de prijs, zal mogelijks een pak meer zijn dan je verwacht… of de meerwaarde van een x’tra lampje de prijs rechtvaardigt beslis je zelf natuurlijk… toen ik informeerde voor het extra opbergkastje middenin tussen de voorzetels moest ik ook even gaan neerzitten, voor die prijs maak ik m’n eigen kastje wel, gelakt en alles,mét bekerhouder…
zulke dingen zoek je beter in tweedehands, anders zijn prijzen vaak bij het haar getrokken.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Krisken schreef:Beste forumleden,
Door mijn googlezoektocht ben ik meermaals op dit forum terecht gekomen, dus hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vraag
Nu weet ik dat er Berlingo’s zijn die achteraan, in de kofferruimte, een zaklamp hebben ingebouwd. Deze heeft een dubbele functie : je kan hem eruit nemen als zaklamp en je kan deze, als hij in de wagen zit, gebruiken als extra kofferlampje. Erg handig als je s nachts in je koffer moet zijn want met dat ene licht tegen het plafond en met de kofferluifel dicht zie je helemaal niks. Kan dit lampje gevraagd worden bij de dealer als optie? En wat kost deze?
Ook ben ik op zoek naar een andere optie die ik al heb gezien bij Berlingo’s : de 12v aansluiting achteraan. Meestal zit deze tegen de achterruit, vlak naast de speaker van het audiosysteem (rechterkant). Kan deze in onze wagen?
Voor de zaklamp zie ik in het plastiek panel een voorgedrukt gedeelte dat ik er precies kan uitnemen of uitduwen. Voor de 12V aansluiting niet.
Bedankt!
Kris
ivm de verlichting en het 12v stopcontact in de kofferbak:
de “zaklamp is achteraf in te bouwen, maar dan moet wel een deel van het paneel vervangen worden.
ivm de 12v aansluiting:
ook hiervan zie je net voor de achterluidspreker aan de rechter kant een soort van “uitsparinkje” waar die normaal zou zitten.
Ik heb enkele weken geleden een 12v stopkontact achter aan ingebouwd op deze plaats. De volledige bekabeling van het 12v contact en van de zaklamp zit op die plaats ingebouwd.