remmen werken met vertraging
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 01 juni 2013 07:29 PM

Hallo

Ik heb een probleem met mijn ‘97 2.1 td .
als ik wil remmen duurt het even voor de remmen aanpakken.
Wat ik ook raar vind is dat deze xm niet tikt om de 10 of 15 seconden.
heb de voorraadbol al vervangen maar geen reactie.

grt Bart

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 juni 2013 07:34 PM
  [ # 1 ]

Vertraagd remmen is bijna altijd lucht of stikstof in het remcircuit. Ontluchten dus. En controleren of de voorraadbol en de eventuele remaccu nog goed zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 01 juni 2013 09:29 PM
  [ # 2 ]

ontluchten heb ik ook al gedaan.
ook heb ik aan elk wiel al lhm laten doorspoelen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 juni 2013 09:37 PM
  [ # 3 ]

Ik zie dat je de voorraadbol vervangen hebt. Heeft je xm ook een remaccu? Dan zou dat de hoofdverdachte zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 01 juni 2013 09:39 PM
  [ # 4 ]

Bij mijn Xantia 2.1Td was er een lek in de aanvoerslang van de lhm pomp. Lucht werd aangezogen, veel bubbels in het voorraadvat, uitvallende stuurbekrachtiging en vertraging in het remmen, heel eng, eerst links dan rechts   gulp
Reparatie van de slang en onmiddelijk weer goede stuurbekrachtiging en na ontluchten weer onvertraagd remmen.

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 01 juni 2013 10:12 PM
  [ # 5 ]

lucht zie ik niet in het voorraadvat en een remaccu zit er niet op denk ik.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 juni 2013 11:30 PM
  [ # 6 ]

Remaccu zit alleen op de Xm modellen met diravi sturing ( V6 )

Bij aanzuigen van lucht voor de pomp heb je nooit mooi groene LHM bij het ontluchten van de remmen , maar en lichtgroene schuimpartij .

In het voorraadvat is dit NIET te zien .

Werken de remmen normaal of veel te zwak ??

dan kan het zijn dat de ABS unit niet in orde is .

Was bij mijn laatste XM opgelost door een rondje spoelolie .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 01 juni 2013 11:58 PM
  [ # 7 ]

Misschien even de remblokken controleren en alle remstof verwijderen. Dus remklauw schoonmaken en smeren met LHM. Niet de remblokken natuurlijk, maar het zaakje gangbaar maken.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 01 juni 2013 11:59 PM
  [ # 8 ]

De remmen werken normaal eens ze aanpakken Walter.
Maar wat ik niet snap is dat ik deze xm niet hoor tikken.
Mischien bij de basis beginnen en morgen een andere lhm plaatsen.

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 02 juni 2013 12:00 AM
  [ # 9 ]

een andere lhm-pomp bedoel ik dan voor alle duidelijkheid

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 juni 2013 12:18 AM
  [ # 10 ]

Dat bedoel ik met de basis. De rem.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 02 juni 2013 12:19 AM
  [ # 11 ]

Die pomp twijfel ik niet aan anders zou je XM ook niet omhoog komen en bovendien bij een te lage druk gaat er ongetwijfelt een lampje branden dat er een probleem is.

en dat tikken is de drukregelaar die tikt dus alleen als er drukverlies/verbruik is. Dus alleen maar een goed teken als ie niet te vaak tikt als je staitionair loopt.

Als je alleen iets met de remmen hebt moet je het waarschijnlijk in die hoek zoeken en zomaar iets vervangen lost niks op, meten is weten.

Dus eerst ontluchten bij de klauwen en als daar lucht komt weet je al meer en zo verder zoeken naar de oorzaak, kijken of alle klauwen gangbaar zijn enz.

succes,

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook