Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ow shit!!
Je hebt ‘m direct op de tank aangesloten!!
Ik was in de veronderstelling dat het met een aparte schone jerrycan gedaan was!!
(zoals gebruikelijk met een test als deze)
Echt geluk gehad dan… als er wel vuil in de tank had gezeten, was de pomp naar de vaantjes geweest.
Nu begrijp ook opeens ik waarom Erik dit zo’n onverstandige actie vond. (sorry Erik!)
Dus nu is de conclusie dat het filterhuis vervuild is.
Deze zijn nieuw en origineel te koop.
Of een alternatief, zoals Walter voorstelt. Alleen zit daar niet altijd zo’n pompje op, wat wel handig is om te kunnen ontluchten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 763
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Er zit voor zolang en klein diesel filtertje tussen en de auto rijd als nooit tevoren, het lijkt wel een Xantia 16v met optrekken
Alleen bij 150 begint de fut er wel uit te raken zoals eerst, gelukkig net op tijd gestopt met “uittesten” want ze waren aan het flitsen op de snelweg
Nieuw filter is inmiddels besteld
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Dat kleine filtertje zat na 200km alweer verstopt met smurrie dus er zal wel een hoop troep in de tank zitten
Ik wil de tank daarom maar eens schoonmaken maar is dat veel werk en hoe zit dat vast?
Bij een BX heb ik het al vaker gedaan
Nieuwe filter is besteld maar duurt ff omdat ik de verkeerde koppelingen mee besteld had
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Heeft ‘ie een trekhaak?
Zo ja -> veel werk!
Zo nee: valt wel mee.
Denk dat de procedure wel in een Haynes boek beschreven staat. De constructie is in feite gelijk voor alle types.

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Inmiddels zit dat nieuwe dieselfilterhuis erop en het past precies
Er heeft afgelopen week een diesel “expert” naar de auto gekeken en die vond hem technisch helemaal fantastisch!
Die man heeft maar liefst 2.500.000 km gereden voor zijn werk in de jaren 80 en allemaal in Diesel CX-en
Blijkbaar zit er ook een nieuwer model (?) motorblok in omdat de oude tandwiel distributie blokken met 150.000 ~ 200.000 echt wel op waren volgens hem, hij had er 2 versleten binnen de garantie periode
Een flesje bacterie dodend spul uit de scheepvaart zou volgens hem genoeg moeten zijn om de tank weer op orde te krijgen want hij vond de vervuiling niet echt iets om zorgen over te maken
Binnenkort gaat die man (85 inmiddels) een ritje met mij maken want zijn Swift van ‘98 is ook niet alles
Zou die tank er toch maar uithalen.
Die bacerien zijn echt klote.
Ze kunnen trouwens alleen maar bestaan in diesel met water erin.
Er zit dus sowieso water in je tank, dit is alleen al een reden om hem schoon te maken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Zolang het niet zwart werd in het filter was er nog niet veel aan de hand, dan zijn er nog geen hele bacterie kolonies en liters water in de tank
In de jaren 80 was het veel erger met diesel volgens die man en helemaal in oost en zuid europa
Zodra de tank bijna leeg gereden is zal ik hem eerst leeg laten zuigen door iemand die een opzetstuk voor een waterstofzuiger geknutseld heeft, die maakt er regelmatig tanks mee leeg op zijn “sloperij”
Daarna paar liter schone diesel en die bacterie zooi in een flesje erbij en dan mocht er maximaal 20 liter in de tank zitten om te werken
Tank er onderuit is mij toch iets teveel werk met de trekhaak

Prowl schreef:Zodra de tank bijna leeg gereden is zal ik hem eerst leeg laten zuigen door iemand die een opzetstuk voor een waterstofzuiger geknutseld heeft, die maakt er regelmatig tanks mee leeg op zijn “sloperij”
Onnodig veel werk en ineffectief!!
Er zit simpelweg een aftapplug onderaan de tank. Kun je ook prima bij als er een trekhaak onder zit!

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
En alles is inmiddels opgelost en een verse APK tot 2015
O en ik kreeg een tip van Harry (ja zo heet die man echt) om bij regenachtig weer 5 ml spiritus voor het tanken er bij te doen zodat het water “verbrand”
Niet dat ik dat ga doen…...................