Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Ik heb een 90 pk HDI Xantia van 2001 met koelvloestoflekkage. Geconstateerd dat dit een vriesstop in het blok is. Hoe vervang ik zo’n vriesstop? Je komt er namelijk niet makkelijk bij. 1 geluk bij een ongeluk. Er zitten er 4 in en degene die lek is zit net achter de turbo en net zichtbaar vanuit de rechter wielkast. Wie kan mij helpen?
Volgens mij zijn ze wel te vervangen (als ze nog verkrijgbaar zijn).
Lospeuteren met een schoevendraaier, eventueel gewoon er doorheen prikken.
De nieuwe erin tikken met een hamer en passende dop als ondersteuning.
(never been there, never done that)
En als je er slecht bij kan: laten doen…
Het is aanbevolen om de nieuwe vriesdop met loctite te monteren, bijvoorbeel Loctite 5926.
Als je de rechter aandrijfas eruit haalt, kun je de onderste motorsteun demonteren en daarna het steuntje tussen de turbo en motorblok, dan heb je al veel meer ruimte op de die plek.
Ik bedoel van onderaf gezien, als de auto op een brug staat.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Dat moet de doen zijn. Vandaag maar eens informeren naar een vriesstop. Dank je wel.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Nou, ik PSA gered met een mega-order. Vriesstopje kost wel 1 euro 14! De onderdelen die ik nodig heb om bij het vriesstopje te komen, zijn duurder. Want bij uitbouw van de aandrijfas vernieuw ik wel de keerring. Wordt vervolgd.
Vergeet de versnellingsbak olie en een nieuwe fusee-moer niet
Succes en post wat foto’s van het klusje, altijd leuk om te zien.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Als ik er aan denk zal ik plaatjes maken. Bedankt voor de fuseemoertip. Daar had ik niet aan gedacht. Moet ik links ook nog vervangen. Deze is vorig jaar los geweest voor de ABS ring. Dus er zit al nieuwe bakolie in. Die gaat zo weer terug.
PSA schrijft voor dat de moer vernieuwt moet worden, het is een borgmoer, en het zijn de kosten ook niet.
Risico met olie terug gooien is dat er zand of andere vuiligheid in kan komen tijdens het aftappen.
Verse bakolie kost je de kop niet, ik dacht € 17 voor 2L bij de Peugeot/Citroen dealer.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Vriesstop Xantia HDI perikelen. Het vervolg. Daar is de boosdoener dan. Na verwijderen van rechter aandrijfas, tussenlager gecombineerd met motorsteun, een verdeelstuk van het koelsysteem en de aanvoerbuis van de turbo is dan eindelijk de defecte vriesstop bereikt. Voor de foto heb ik er een carrosserieschroef in gedraaid. Een vriesstop is niet groter dan een 2 euro muntstuk, gestanst tot een kommetje met materiaaldikte vergelijkbaar van hetzelfde muntstuk. Er is van binnenuit blijkbaar corrosie ontstaan en daarmee volledig doorgeroest. Vanavond maar eens proberen dit doppie eruit te halen. Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
En klaar is de Xantia HDI! Net terug van een lange testrit en alles blijft mooi droog. Om de dop te kunnen demonteren moest er een steeds grotere schroef in, omdat het materiaal rond het gat te dun was. Je ziet het: een houtfret moest het uiteindelijk worden om samen met een zelf gefabriceerde trekker de dop eruit te halen. de binnenzijde van de dop was weg geërodeerd. De nieuwe dop uit de vriezer gehaald en met wat vloeibare pakking er weer in getikt. Veel ruimte is er niet, maar met wat extra hulpstukken lukt het wel. Alles weer gemonteerd, afgevuld en draaien maar. Ik hoop dat de 22 overige vriesdoppen het nog even uithouden, want die zitten op nog slechter bereikbare plaatsen. Op naar de 4 ton. Bedankt voor alle adviezen.
Mooi zo dat het gelukt is
Het lijkt wel een kwaal te zijn van de HDI’s in de Xantia, je ben niet de eerste.
Hopelijk blijft mij dit nog even bespaard