Xantia HDI 90pk vriesstop vervangen. Maar hoe?
amidioot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Gepost: 03 juni 2013 10:13 PM

Ik heb een 90 pk HDI Xantia van 2001 met koelvloestoflekkage. Geconstateerd dat dit een vriesstop in het blok is. Hoe vervang ik zo’n vriesstop? Je komt er namelijk niet makkelijk bij. 1 geluk bij een ongeluk. Er zitten er 4 in en degene die lek is zit net achter de turbo en net zichtbaar vanuit de rechter wielkast. Wie kan mij helpen?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 juni 2013 10:39 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij zijn ze wel te vervangen (als ze nog verkrijgbaar zijn).
Lospeuteren met een schoevendraaier, eventueel gewoon er doorheen prikken.
De nieuwe erin tikken met een hamer en passende dop als ondersteuning.
(never been there, never done that)
En als je er slecht bij kan: laten doen…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 juni 2013 12:04 AM
  [ # 2 ]

Het is aanbevolen om de nieuwe vriesdop met loctite te monteren, bijvoorbeel Loctite 5926.

Als je de rechter aandrijfas eruit haalt, kun je de onderste motorsteun demonteren en daarna het steuntje tussen de turbo en motorblok, dan heb je al veel meer ruimte op de die plek.
Ik bedoel van onderaf gezien, als de auto op een brug staat.

Profiel  
 
amidioot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Gepost: 04 juni 2013 08:50 AM
  [ # 3 ]

Dat moet de doen zijn. Vandaag maar eens informeren naar een vriesstop. Dank je wel.

Profiel  
 
amidioot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Gepost: 04 juni 2013 11:53 AM
  [ # 4 ]

Nou, ik PSA gered met een mega-order. Vriesstopje kost wel 1 euro 14! De onderdelen die ik nodig heb om bij het vriesstopje te komen, zijn duurder. Want bij uitbouw van de aandrijfas vernieuw ik wel de keerring. Wordt vervolgd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 juni 2013 12:34 PM
  [ # 5 ]

Vergeet de versnellingsbak olie en een nieuwe fusee-moer niet Wink

Succes en post wat foto’s van het klusje, altijd leuk om te zien.

Profiel  
 
amidioot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Gepost: 04 juni 2013 02:06 PM
  [ # 6 ]

Als ik er aan denk zal ik plaatjes maken. Bedankt voor de fuseemoertip. Daar had ik niet aan gedacht. Moet ik links ook nog vervangen. Deze is vorig jaar los geweest voor de ABS ring. Dus er zit al nieuwe bakolie in. Die gaat zo weer terug.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 juni 2013 10:12 PM
  [ # 7 ]

PSA schrijft voor dat de moer vernieuwt moet worden, het is een borgmoer, en het zijn de kosten ook niet.
Risico met olie terug gooien is dat er zand of andere vuiligheid in kan komen tijdens het aftappen.
Verse bakolie kost je de kop niet, ik dacht € 17 voor 2L bij de Peugeot/Citroen dealer.

Profiel  
 
amidioot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Gepost: 06 juni 2013 09:00 AM
  [ # 8 ]

Vriesstop Xantia HDI perikelen. Het vervolg. Daar is de boosdoener dan. Na verwijderen van rechter aandrijfas, tussenlager gecombineerd met motorsteun, een verdeelstuk van het koelsysteem en de aanvoerbuis van de turbo is dan eindelijk de defecte vriesstop bereikt. Voor de foto heb ik er een carrosserieschroef in gedraaid. Een vriesstop is niet groter dan een 2 euro muntstuk, gestanst tot een kommetje met materiaaldikte vergelijkbaar van hetzelfde muntstuk. Er is van binnenuit blijkbaar corrosie ontstaan en daarmee volledig doorgeroest. Vanavond maar eens proberen dit doppie eruit te halen. Wordt vervolgd.

Afbeelding Bijlagen
IMG00164-20130605-2345.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
amidioot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-2011

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- Ami 6 Berline Grand Confort
- Xantia 2.0 HDI Break Exclusive Service
Gepost: 09 juni 2013 01:35 PM
  [ # 9 ]

En klaar is de Xantia HDI! Net terug van een lange testrit en alles blijft mooi droog. Om de dop te kunnen demonteren moest er een steeds grotere schroef in, omdat het materiaal rond het gat te dun was. Je ziet het: een houtfret moest het uiteindelijk worden om samen met een zelf gefabriceerde trekker de dop eruit te halen. de binnenzijde van de dop was weg geërodeerd. De nieuwe dop uit de vriezer gehaald en met wat vloeibare pakking er weer in getikt. Veel ruimte is er niet, maar met wat extra hulpstukken lukt het wel. Alles weer gemonteerd, afgevuld en draaien maar. Ik hoop dat de 22 overige vriesdoppen het nog even uithouden, want die zitten op nog slechter bereikbare plaatsen. Op naar de 4 ton. Bedankt voor alle adviezen.

Afbeelding Bijlagen
IMG00168-20130606-2029kl.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2013 01:09 AM
  [ # 10 ]

Mooi zo dat het gelukt is Smile

Het lijkt wel een kwaal te zijn van de HDI’s in de Xantia, je ben niet de eerste.
Hopelijk blijft mij dit nog even bespaard shut eye

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook