Totaal aantal Berichten: 459
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Vert Petitpré is de kleur van mijn C5.
Pré is het Franse woord voor weide, als waar koeien in grazen.
De eerste betekenis van petit is natuurlijk klein, maar het kan ook vroeg betekenen als in ´a petit matin´, ´in de vroege morgen´.
Misschien in het Nederlands: kleine groene weide, maar dat is niet erg toepasselijk voor een kleurnaam. De vroege groene weide dan, zo groen als een weide in de ochtendstond (ik zie de dauw al liggen). Misschien nog iets vrijer, zo groen als een prille weide in het begin van de lente. Zoiets wat bij koeien echte graskaas oplevert en wanneer lammeren nog echt zuiglammeren zijn.
Nou ja, waar kan je mee bezig zijn ops:
Maar toch de hoop hier een echte Frankoloog aan te treffen die met de beste Nederlandse vertaling komt voor de kleur Vert Petitpré.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Hoi Ronald, hier Frankoloog Wouter
Heel veel Franse woorden hebben een niet direct vertaalbare Nederlandse versie. In dit geval betekent petitpré dus ook iets anders dan een kleine weide. Wat de werkelijke vertaling is weet ik zo ook niet, want dit lijkt me een typisch geval van een oud gebruik van het woord ‘petit’.
Je zou eens na kunnen vragen bij je dealer, bij Citroën Nederland, of nog beter bij Citroën Communications in Frankrijk.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het is het “prille” groen van “ontluikend” gras dat net zijn kopje boven de grond steekt : een tere, heldere groene kleur.
Die “petit” staat dus voor pril, ontluikend.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
de mijne is er een in gris orageux!!! ja….. zou kunnen kloppen!!! hangt alleen af hoe hevig het onweer zal zijn!!!(de hevigheid van ‘t grijs)
blooper1963 schreef:de mijne is er een in gris orageux!!! ja….. zou kunnen kloppen!!! hangt alleen af hoe hevig het onweer zal zijn!!!(de hevigheid van ‘t grijs)
@blooper1963.
Ik ben blij dat je mijn uiteg leuk vindt
Maar indien je de vraag van de vraag van ronald_xantia opnieuw leest, dan vermoed ik dat hij naar een iet of wat steekhoudende uitleg zocht.
Daarom nog effe het volgende :
Ik woon al 11 jaar in Frankrijk en ken de taal inmiddels redelijk goed.
Vert : dat is groen, da’s duidelijk tenzij men dat ook belachelijk vind natuurlijk.
Pré : staat voor een kleine weide
En dan komt die petitpré : is dat dan een kleine-kleine weide ?
Neen joch, het is zoals ik al zei :
- een kleine (liefelijke) weide
- met jong, ontluikend, maagdelijk gras
M.a.w. het meest natuurlijke, heldere, pure, groene graskleurtje die we ons maar kunnen bedenken.
Zie je het verschil ?
Wij hebben voor dat “groen” een heleboel woorden en omschrijvingen nodig om in de buurt van een gevoelloze specificatie te komen.
De Fransen krijgen het met “Vert petitpré” in twee woorden gezegd.
Ik heb geprobeerd om dit gevoelsmatig te benaderen/omschrijven in het Nederlands.
Jammer dat jij het eerder “kluchtig” vindt dan leerzaam.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
hetzelfde als delfts blauw , maar dan anders
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
Tja, dat Frans is een prachtige taal, daar ligt gevoel in !
Ik heb een 2CV uit 1970 in de kleur Paille Brulée, en dat is letterlijk vertaald: de kleur van verbrand stro. Prachtig toch ???
In Nederland zeggen de kenners: “O ja, die was poepbruin” ops:
Heb een sterke voorkeur voor het eerste
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 459
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Frenchie schreef:Het is het “prille” groen van “ontluikend” gras dat net zijn kopje boven de grond steekt : een tere, heldere groene kleur.
Die “petit” staat dus voor pril, ontluikend.
Mooi, dat leek mij ook het meest voor de hand liggende, maar wat bevestiging door een deskundige helpt altijd.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
JoF schreef:Tja, dat Frans is een prachtige taal, daar ligt gevoel in !
Inderdaad.
Mijn vorige Xantia Break was Rouge d’Enfer, rood van de hel.
Nu rijd ik een C5 Break Rouge Lucifer, rood van de duivel.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.