Er is hier al veel over geschreven maar misschien heeft iemand toch het ultieme antwoord. De motor van mijn Dyane (602) lekt olie. Alle pakkingen zijn vervangen, evenals de brilrubbers. Het lijkt of het de klepdekselpakkingen zijn, de olie loopt echt over de balken, maar de pakkingen zijn ook vernieuwd. Bij de olievulpijp en peilstok zie ik geen olie. Toch lees ik op verschillende sites dat de olievulpijp de boosdoener kan zijn en dat de olie er zich dan via de klepdekselpakkingen uitperst. Waar kan ik het beste beginnen met zoeken? En hoe kan ik controleren of de olievulpijp nog goed functioneert?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
papier op de open vuldop leggen en kijken of dat heen en weer flappert met lopende motor.
Misschien de kleppendekselels ooit te strak aangedraaid, dan gaat dat ook lekken met nieuwe pakkingen.
Oliedrukschakelaar ook even nalopen en checken, lekken ook vaak.
Bedankt! Ik heb een nieuwe olievulpijp besteld want diet wapperde er vrolijk op los. Toch denk ik dat er nog wel meer aan de hand is maar wie weet, helpt dit alvast.
Lekkage is altijd goed te zien met de eend motor.
Wat nog meer kan lekken:
-Leiding rubbers voor de olie koeler, komt veel voor.
-Leiding van motorblok naar cylinderkop, zelden maar kan.
-Slechte olie, loopt die via krukas eruit
-Kruskaskeering voor en achter.
-Pakking van het blok zelf.
-Olirdruk sensor al gezegd, is hele bekende en lekt echt hard!
-oliefilter zit niet goed.
Schoonmaken en met sparborden eraf goed kijken.
Ik heb er heel wat lekvrij gekregen, lukt altijd!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik ga het allemaal na lopen, bedankt!