hallo,
Misschien heeft iemand suggesties voor een oplossing.
Onlangs liep onze Xsara break, 2002, 1.6 16 klep, warm, snel de interieur kachel op heet,toen bleef hij op 90 gr in de file.
Nu blijkt dat de koelventilator van de radiator niet draait.
Vandaag het volgende getest, ook met de (automatische)airco.
Als ik zo de topics lees, schijnt er een verband te zijn tussen automatische airco en radiator koeling.
Bij stationair draaiende motor schakeld de airco “clutch”, links onderin bij de motor aan, om vervolgens na +/- een halve minuut uit te slaan. Na een poosje schakeld hij weer aan, en gaat weer uit.
Met het laatste onderhoud is de airco vloestof bijgevuld.
Bij de motor temperatuur boven 90gr gaat de koelvin nog niet aan.
Ik heb de koelvin gedemonteerd en rechtstreeks op de accu gezet, deze werkt wel.
Links naast de koelvin zitten twee stekkers die op een soort vemogens weerstands draad achtige dingen zitten. Daar meet ik 2, resp 7 ohm op
De zekeringen lijken allemaal goed, hoewel ik niet echt weet of, en waar er een zekering zit voor de koelvin.
Heeft iemand suggesties waar ik verder op kan letten voor een oplossing?
heb je een enkele of dubbele koelvin? Ik heb een dubbele op m’n VTS, en ze gaan alleen alle twee aan als de airco ook aan staat. Anders is het feest met veel te hoge temperaturen…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Zit een enkele koelvin in.
Ik heb al suggesties gehad van een collega, over een temp-sensor op de radiator, maar daar zit niets
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik vermoed dat dit hetzelfde systeem zal zijn als mijn XM .
dan zit er een temperatuursensor op het motorblok , en is er een module die de ventilator aanstuurt , naargelang motortemperatuur of airco .
Weet natuurlijk niet waar die zit in een Xsara , bij de XM achter het handschoenkastje .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Duurde even, probleem is opgelost.
computer laten meten, die gaf ook niet echt de oplossing.
Probleemoplossing maar uit besteed.
Uit eindelijk bleek dat de bekabeling achter de voor bumper (bestuurderszijde) te zijn door gesleten, door de opening door het chassis.
Zou meer voor kunnen komen, vandaar mijn terugkoppeling.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
teune bedankt dat je het euvel en de oplosing met ons hebt gedeelt, daar hebben we teminste wat aan als we ook eens met dit probleem zitten.