Voorruit demonteren…zonder ‘m te beschadigen
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 10 juni 2013 12:26 AM

Ik heb een lelijke barst in de voorruit van mijn GTI uit 1991. Nu heb ik de beschikking over een BX die vanwege roest niet meer door de APK zal komen, dus ik heb het plan opgevat om de voorruit daarvan proberen te verwijderen.

Ik wil alle tips en trucs gebruiken om de ruit er heel uit te krijgen. Mocht dat lukken, dan heb ik geen nieuwe ruit nodig en blijft er geld over voor andere reparaties aan de auto.

Het rubber rond de ruit is niet vastgelijmd, begreep ik? De ruit zit vast met lijm aan de aan de dakkant en a-stijlen en onderaan, begreep ik? Hoe krijg ik die het beste losgemaakt? Ik las iets over ijzerdraad.
Zijn er middelen om de kit weker te maken?

Alle hulp is welkom (zelfs een groengetinte voorruit voor een zacht prijsje)

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  

banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1036

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 10 juni 2013 12:29 AM
  [ # 1 ]

pianodraad, maar welke bx komt dan niet meer door de keuring?

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  

Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1986

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 10 juni 2013 12:39 AM
  [ # 2 ]

Je kan het ruitenkit door snijden met een ijzer-snij draad, heb je wel een speciaal gereedschap setje voor officieel

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  

d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 10 juni 2013 12:43 AM
  [ # 3 ]

Ik heb het ooit bij een Saxo gedaan met een oude gaskabel van een scooter.
Aan beide einde van de gaskabel een klosje hout geborgd door een kroonsteentje, iemand binnen in de auto en eentje aan de buitenkant en zagen maar.

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 juni 2013 12:49 AM
  [ # 4 ]

Vergeet niet een nieuwe rubber te bestellen die om de ruit gaat!

Die snij je kapot?

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 10 juni 2013 01:41 AM
  [ # 5 ]

Is dat zo? Ik dacht dat dat rubber er los in lag?

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 juni 2013 10:29 AM
  [ # 6 ]

Die zit om de ruit heen, ik meen die kun je niet hergebruiken. Die wordt kapot gesneden.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 10 juni 2013 10:55 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij kun je dat rubber zo lostrekken, hoef je niet te snijden. Of het dan herbruikbaar is weet ik niet.

In ieder geval elk krasje of beschadiging die je maakt aan de raamsponning bij het lossnijden van de ruit goed behandelen, opnieuw gronden/bijspuiten of in de RX10 zetten ofzo. Mijn bix heeft ook een heel fijn roestplekje halverwege de A-stijl onder het rubber doordat de ruit ooit vervangen is.

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 10 juni 2013 02:54 PM
  [ # 8 ]

Je bedoelt van de BX waar de ruit weer in moet, toch, Beerpeet?

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 10 juni 2013 03:44 PM
  [ # 9 ]

Dat behandelen? Ja.

Overigens begrijp ik van andere topics hier op het forum dat het zo goed als onmogelijk is de voorruit er heel uit te krijgen, zeker niet als je alleen bent, en ook dat dat ruitrubber met de ruit erin gelijmd is als de originele voorruit er nog in zit . Dan krijg je ‘t rubber er ws. niet heel, zonder te snijden uit. Als de ruit ooit al vervangen is, kan je het rubber waarschijnlijk wel zo lostrekken.

Toch worden er trouwens zat tweedehands ruiten aangeboden.

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 10 juni 2013 04:14 PM
  [ # 10 ]

Na grondige studie heb ik uitgevonden dat plaatsen van de voorruit sowieso beter gedaan kan worden. Ik wil echter proberen om een voorruit uit een donor te halen, zodat dat de kosten drukt (en omdat dan de donor maximaal leeggeplukt wordt). Het geld is er wel om het geheel te laten doen, maar goed: als ik het niet probeer om de ruit eruit te halen, zal ik nooit weten of het lukt. Ik heb verschillende succes- en verliesverhalen gelezen, hier en op andere fora, over voorruitzelfdemontage. Ik kan altijd nog een tweedehands voorruit op de kop tikken of een nieuwe laten plaatsen.

Van wat ik nu begrijp is het lastig de rubberen omlijsting van de ruit heelhuids eruit te krijgen. Heeft iemand een idee waar ik zoiets kan halen en zo ja, wat moet zoiets ongeveer kosten?

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 10 juni 2013 04:20 PM
  [ # 11 ]

Bijvoorbeeld: http://www.europeparts.nl/shop/index.php/ruitrubbers-en-lijsten/citroen/bx-voorruitrubber.html

Wat je dan krijgt weet ik niet, met afgeronde of hoekige hoeken.

Anders BX clubmagazijn?

Edit: het zou me niet verbazen als ze ook gewoon nog, of weer, bij de dealer verkrijgbaar zijn, net als octopus e.d.

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 440

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 10 juni 2013 05:31 PM
  [ # 12 ]

Als je je snijdraad zo ver mogelijk van de rubber af houdt heb je kans dat je de rubber niet stuk snijdt. Wel beschadig je de lak dan over de hele lengte, maar dat maakt bij de donor niet uit. Dan krijg je de ruit er zeker heel uit. Succes!

Persoonlijk zou ik trouwens voor de hoekige snijdraad gaan, deze snijdt wat harder. Wel opletten, die draad wordt erg heet!

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 juni 2013 06:06 PM
  [ # 13 ]

Overigens heb ik gehoord van een ruitenzetter dat: Bij montage van een 2dehandse ruit het risico bestaat. Dat deze op ten duur doorscheurd..

Of probeer het bij bijv:  glasgarage/Carglass z’n ruitrubber te regelen..

Profiel  

thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 10 juni 2013 08:06 PM
  [ # 14 ]

Ik heb een klein jaar terug samen met de garage de ruit van mijn BX er uit gehaald. Eerst moet je de rubber er uit trekken. Dan met snijdraad rond om rond. Hiervoor moet je met twee zijn en je moet oppassen want deze wordt erg warm. Met zo’n snijdraad kan je perfect een ruit loshalen zonder deze te beschadigen.

Ook bij de auto waarin de ruit gemonteerd wordt moet je de ruit loshalen. Ook best op deze manier. Dan moet je daar alle resterende rubber in de sponning losschrapen. Het rubber rond de raam zit aan de ruit gekleefd dus hier kijk je best voor een nieuwe, maar een vinden zal niet simpel zijn want deze zijn eigenlijk bijna nooit los verkocht met dat ze aan de ruit gekleefd zijn. Volgens mij is het ook heel moeilijk om deze er terug mooi aan te kleven en dan kan je de ruit er terug in kleven met de speciale kit voor ruiten.
Persoonlijk zou ik eerder voor een nieuwe ruit gaan. Dit heeft mij 240 euro gekocht, dus is eigenlijk best wel nog te doen en dan ben je zeker dat het in orde is.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  

banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1036

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 10 juni 2013 08:29 PM
  [ # 15 ]

is het de tzi die je uit elkaar schroeft?

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook