Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik heb een lelijke barst in de voorruit van mijn GTI uit 1991. Nu heb ik de beschikking over een BX die vanwege roest niet meer door de APK zal komen, dus ik heb het plan opgevat om de voorruit daarvan proberen te verwijderen.
Ik wil alle tips en trucs gebruiken om de ruit er heel uit te krijgen. Mocht dat lukken, dan heb ik geen nieuwe ruit nodig en blijft er geld over voor andere reparaties aan de auto.
Het rubber rond de ruit is niet vastgelijmd, begreep ik? De ruit zit vast met lijm aan de aan de dakkant en a-stijlen en onderaan, begreep ik? Hoe krijg ik die het beste losgemaakt? Ik las iets over ijzerdraad.
Zijn er middelen om de kit weker te maken?
Alle hulp is welkom (zelfs een groengetinte voorruit voor een zacht prijsje)
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
pianodraad, maar welke bx komt dan niet meer door de keuring?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Je kan het ruitenkit door snijden met een ijzer-snij draad, heb je wel een speciaal gereedschap setje voor officieel
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Ik heb het ooit bij een Saxo gedaan met een oude gaskabel van een scooter.
Aan beide einde van de gaskabel een klosje hout geborgd door een kroonsteentje, iemand binnen in de auto en eentje aan de buitenkant en zagen maar.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vergeet niet een nieuwe rubber te bestellen die om de ruit gaat!
Die snij je kapot?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Is dat zo? Ik dacht dat dat rubber er los in lag?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Die zit om de ruit heen, ik meen die kun je niet hergebruiken. Die wordt kapot gesneden.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Volgens mij kun je dat rubber zo lostrekken, hoef je niet te snijden. Of het dan herbruikbaar is weet ik niet.
In ieder geval elk krasje of beschadiging die je maakt aan de raamsponning bij het lossnijden van de ruit goed behandelen, opnieuw gronden/bijspuiten of in de RX10 zetten ofzo. Mijn bix heeft ook een heel fijn roestplekje halverwege de A-stijl onder het rubber doordat de ruit ooit vervangen is.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Je bedoelt van de BX waar de ruit weer in moet, toch, Beerpeet?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dat behandelen? Ja.
Overigens begrijp ik van andere topics hier op het forum dat het zo goed als onmogelijk is de voorruit er heel uit te krijgen, zeker niet als je alleen bent, en ook dat dat ruitrubber met de ruit erin gelijmd is als de originele voorruit er nog in zit . Dan krijg je ‘t rubber er ws. niet heel, zonder te snijden uit. Als de ruit ooit al vervangen is, kan je het rubber waarschijnlijk wel zo lostrekken.
Toch worden er trouwens zat tweedehands ruiten aangeboden.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Na grondige studie heb ik uitgevonden dat plaatsen van de voorruit sowieso beter gedaan kan worden. Ik wil echter proberen om een voorruit uit een donor te halen, zodat dat de kosten drukt (en omdat dan de donor maximaal leeggeplukt wordt). Het geld is er wel om het geheel te laten doen, maar goed: als ik het niet probeer om de ruit eruit te halen, zal ik nooit weten of het lukt. Ik heb verschillende succes- en verliesverhalen gelezen, hier en op andere fora, over voorruitzelfdemontage. Ik kan altijd nog een tweedehands voorruit op de kop tikken of een nieuwe laten plaatsen.
Van wat ik nu begrijp is het lastig de rubberen omlijsting van de ruit heelhuids eruit te krijgen. Heeft iemand een idee waar ik zoiets kan halen en zo ja, wat moet zoiets ongeveer kosten?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Bijvoorbeeld: http://www.europeparts.nl/shop/index.php/ruitrubbers-en-lijsten/citroen/bx-voorruitrubber.html
Wat je dan krijgt weet ik niet, met afgeronde of hoekige hoeken.
Anders BX clubmagazijn?
Edit: het zou me niet verbazen als ze ook gewoon nog, of weer, bij de dealer verkrijgbaar zijn, net als octopus e.d.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Als je je snijdraad zo ver mogelijk van de rubber af houdt heb je kans dat je de rubber niet stuk snijdt. Wel beschadig je de lak dan over de hele lengte, maar dat maakt bij de donor niet uit. Dan krijg je de ruit er zeker heel uit. Succes!
Persoonlijk zou ik trouwens voor de hoekige snijdraad gaan, deze snijdt wat harder. Wel opletten, die draad wordt erg heet!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Overigens heb ik gehoord van een ruitenzetter dat: Bij montage van een 2dehandse ruit het risico bestaat. Dat deze op ten duur doorscheurd..
Of probeer het bij bijv: glasgarage/Carglass z’n ruitrubber te regelen..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik heb een klein jaar terug samen met de garage de ruit van mijn BX er uit gehaald. Eerst moet je de rubber er uit trekken. Dan met snijdraad rond om rond. Hiervoor moet je met twee zijn en je moet oppassen want deze wordt erg warm. Met zo’n snijdraad kan je perfect een ruit loshalen zonder deze te beschadigen.
Ook bij de auto waarin de ruit gemonteerd wordt moet je de ruit loshalen. Ook best op deze manier. Dan moet je daar alle resterende rubber in de sponning losschrapen. Het rubber rond de raam zit aan de ruit gekleefd dus hier kijk je best voor een nieuwe, maar een vinden zal niet simpel zijn want deze zijn eigenlijk bijna nooit los verkocht met dat ze aan de ruit gekleefd zijn. Volgens mij is het ook heel moeilijk om deze er terug mooi aan te kleven en dan kan je de ruit er terug in kleven met de speciale kit voor ruiten.
Persoonlijk zou ik eerder voor een nieuwe ruit gaan. Dit heeft mij 240 euro gekocht, dus is eigenlijk best wel nog te doen en dan ben je zeker dat het in orde is.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
is het de tzi die je uit elkaar schroeft?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar