trillen rammelen klapperen
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 05 juni 2013 10:38 PM

Als ik met mijn Break 120 rij begint hij wat te trillen in het stuur, ga ik 130 wordt het erger. Is er een flauwe bocht in de snelweg naar links, dan is er niks aan de hand, maar bij een flauwe bocht naar rechts begint het stuur erger te klapperen, het schud in mijn handen. Bij lagere snelheden doet hij dat niet.

Nu denk ik ergens aan de voortrein natuurlijk, maar ik zag nu ook vanmiddag, dat mijn achterband bestuurderszijde aan de buitenkant erg versleten is, aan de binnenkant helemaal niet. De wielen staan echter wel recht onder de auto.

Heeft het een soms met het ander te maken, of heb ik twee problemen ( en nog wel een paar natuurlijk..)

Ik hoor graag van jullie!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 juni 2013 11:25 PM
  [ # 1 ]

stuurkogels checken en ws vervangen en uitlijnen.

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 05 juni 2013 11:38 PM
  [ # 2 ]

rechterstuurkogel heb ik net vorige week vervangen, die had speling, maar dat maakt helaas dus niet uit


Daar gaat denk ik ook niet mijn achterband scheef van slijten, of zie ik iets over het hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 juni 2013 08:36 PM
  [ # 3 ]

en de uitlijning ? die is wel zeker van invloed op de achterkant.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 juni 2013 08:47 PM
  [ # 4 ]

Eerts die band (en ) vervangen .

Anders proberen een proefrit te doen met vier banden van een andere XM .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 06 juni 2013 11:05 PM
  [ # 5 ]

Morgen maar eens proberen, ik heb er nog wel een paar

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5381
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 juni 2013 12:23 AM
  [ # 6 ]

Als de band zo aan de buitenkant slijt zou je toch zeggen dat het wiel scheef staat?
Of de band loopt ergens tegenaan?
Heeft een XM ook van die kwetsbare ADAL’s als een BX? misschien gaat het wiel scheef staan als het zijdelings belast wordt, dus bij een bocht naar rechts?

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 07 juni 2013 12:28 AM
  [ # 7 ]

Nou, het is wel alleen het loopvlak aan de buitenkant dat zo slijt, dus hij loopt niet aan.
Wat het wiel onderweg onder belasting doet bij een bocht weet ik niet, misschien eens iemand achter me aan laten rijden, kan inderdaad best iets inzitten

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 juni 2013 11:28 AM
  [ # 8 ]

Zou mijn aanpak ook zijn: Eerst een rondje met een stel goed gebalanceerde wielen.
Als het dan weg is naar een professioneel bandencentrum en vernieuwen waar nodig en balanceren.
Als het dan niet weg is heb je ergens (veel) speling.
Stuurkogels, triangels en ADAL’s controleren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 10 juni 2013 01:01 AM
  [ # 9 ]

Banden en wielen verwisseld en de andere stuurkogel en het is nu wel een stuk beter. Hoe controleer ik de ADALS?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 juni 2013 01:30 AM
  [ # 10 ]

X-benen van achter gezien. Is de simpelste controle.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 10 juni 2013 01:31 PM
  [ # 11 ]
gsbxcxxm schreef:

Banden en wielen verwisseld en de andere stuurkogel en het is nu wel een stuk beter. Hoe controleer ik de ADALS?

Wel beter, maar dus nog niet over?

Inderdaad bij versleten ADALS staan de achterwielen met x-benen of “in de BMW stand”: /—\
Ze moeten echt recht staan.

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 10 juni 2013 10:39 PM
  [ # 12 ]

Ik heb eens gekeken, en volgens mij zo recht als wat. Van de week de reserve XM maar eens kannibaliseren en aandrijfassen verwisselen.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 10 juni 2013 11:40 PM
  [ # 13 ]

Rondje uitlijnen misschien een idee, want achterband was toch scheef afgesleten volgens mij.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook