Als ik met mijn Break 120 rij begint hij wat te trillen in het stuur, ga ik 130 wordt het erger. Is er een flauwe bocht in de snelweg naar links, dan is er niks aan de hand, maar bij een flauwe bocht naar rechts begint het stuur erger te klapperen, het schud in mijn handen. Bij lagere snelheden doet hij dat niet.
Nu denk ik ergens aan de voortrein natuurlijk, maar ik zag nu ook vanmiddag, dat mijn achterband bestuurderszijde aan de buitenkant erg versleten is, aan de binnenkant helemaal niet. De wielen staan echter wel recht onder de auto.
Heeft het een soms met het ander te maken, of heb ik twee problemen ( en nog wel een paar natuurlijk..)
Ik hoor graag van jullie!
stuurkogels checken en ws vervangen en uitlijnen.
rechterstuurkogel heb ik net vorige week vervangen, die had speling, maar dat maakt helaas dus niet uit
Daar gaat denk ik ook niet mijn achterband scheef van slijten, of zie ik iets over het hoofd.
en de uitlijning ? die is wel zeker van invloed op de achterkant.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Eerts die band (en ) vervangen .
Anders proberen een proefrit te doen met vier banden van een andere XM .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Morgen maar eens proberen, ik heb er nog wel een paar
Als de band zo aan de buitenkant slijt zou je toch zeggen dat het wiel scheef staat?
Of de band loopt ergens tegenaan?
Heeft een XM ook van die kwetsbare ADAL’s als een BX? misschien gaat het wiel scheef staan als het zijdelings belast wordt, dus bij een bocht naar rechts?
Nou, het is wel alleen het loopvlak aan de buitenkant dat zo slijt, dus hij loopt niet aan.
Wat het wiel onderweg onder belasting doet bij een bocht weet ik niet, misschien eens iemand achter me aan laten rijden, kan inderdaad best iets inzitten
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zou mijn aanpak ook zijn: Eerst een rondje met een stel goed gebalanceerde wielen.
Als het dan weg is naar een professioneel bandencentrum en vernieuwen waar nodig en balanceren.
Als het dan niet weg is heb je ergens (veel) speling.
Stuurkogels, triangels en ADAL’s controleren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Banden en wielen verwisseld en de andere stuurkogel en het is nu wel een stuk beter. Hoe controleer ik de ADALS?
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
X-benen van achter gezien. Is de simpelste controle.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gsbxcxxm schreef:Banden en wielen verwisseld en de andere stuurkogel en het is nu wel een stuk beter. Hoe controleer ik de ADALS?
Wel beter, maar dus nog niet over?
Inderdaad bij versleten ADALS staan de achterwielen met x-benen of “in de BMW stand”: /—\
Ze moeten echt recht staan.
Ik heb eens gekeken, en volgens mij zo recht als wat. Van de week de reserve XM maar eens kannibaliseren en aandrijfassen verwisselen.
Rondje uitlijnen misschien een idee, want achterband was toch scheef afgesleten volgens mij.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.