af en toe (gebeurd niet echt dikwijls) vallen de servo en de remmen van mijn Xsara gewoon uit. Draaien wordt plots zwaar en de druk op de rempedalen gaat niet meer weg. als ik dan snel mijn motor af en terug op zet is het probleem opgelost. iemand een idee waaraan dit kan liggen en hoe het op te lossen?
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat lijkt op een gebrekkige vacuüm. Ik heb alleen geen idee hoe die wordt geregeld bij deze auto.
wel hoe het onstaat? is zomaar gekomen.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Remmen gaan op vacuum, maar de servo/stuurbekrachtiging gaat via een pomp op de multiriem.
Uitvallen van stuurbekrachtiging kan komen door een slechte/vettige multiriem, en uitvallen van remmen kan een slecht vacuum zijn.
Maar een link tussen die 2 zie ik niet
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
ik denk zelf eerder aan een slecht contact ergens. ik ga ervan uit dan een slechte/vettige multiriem constant problemen zou veroorzaken. bij mij komt het slechts sporadisch voor.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Maar bij de stuurbekrachtiging zit er nergens een “contact”.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Het manocontact is geen schakelaar voor de stuurbekrachtiging.
Hij meet de druk in het systeem, en zorgt voor een foutmelding op je dashboard als de druk te laag is.
Zelfde als je oliedrukschakelaar.
Maar het enige wat (naar mijn idee) achter deze beide problemen kan zitten is, als je instuurt bij laag toerental van de motor;
er is weinig vacuum bij een laag toerental, dus de rembekrachtiging werkt minder. En de stuurbekrachtigingspomp maakt ook minder toeren , dus levert minder druk.
Als je remvloeistof en je stuurbekrachtigingsvloeistof oud en vuil zijn, dan kan dat misschien hiertoe leiden.
In ieder geval even mee naar een garage gaan. Als dit gebeurt als je plots moet remmen, dan kun je niet/moeilijk uitwijken, en je remmen doen dus ook maar weinig. Dat is erg prettig voor de diegene die voor je staat.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Het manocontact is geen schakelaar voor de stuurbekrachtiging.
Hij meet de druk in het systeem, en zorgt voor een foutmelding op je dashboard als de druk te laag is.
Zelfde als je oliedrukschakelaar.
Die sensor laat geen foutmelding op het dashboard zien, vorig jaar bij een Xsara-2 vervangen, stekker eraf en er gebeurt niets op het dashboard en de stuurbekrachtiging blijft gewoon werken.
Dat ding geeft door aan de ECU dat er druk gevraagd word omdat je aan het sturen ben, de ecu verhoogt dan het toerental, zodat de motor niet opeens een dip krijgt.
De reden dat ik deze sensor heb vervangen is omdat de sensor lekte.