Hallo mederijders,
hier even een verhaal wat al vaker aan het licht is gekomen, maar waar ik toch niet mijn antwoord tussen heb kunnen vinden. Eerst even een kleine toelichting:
- Ik heb vorige week een Bx gekregen (naast mijn eigen bx) uit 1988, 1.4 met carb en kantelblok
- Deze had al problemen met starten (misschien vuil in de tank)
- Na wat werkzaamheden heb ik hem goed laten keuren
- Bij de werkzaamheden ook de olie ververst en de brandstoffilter (maar deze was kleiner dan dat erop zat)
- Na de keuring reed ik naar huis en hij startte opeens beter, eigenlijk meteen iedere keer
- Maar tijdens de rit hield hij in, sloeg hij af, stationair erg laag en begon hij te bokken en de uitlaat te ploffen
- Er is door de vorige eigenaar ontzettend veel onderhoud aan gepleegd in 2010 w.o. een revisie, koppakking, koppeling, versnellingsbak en uiteraard ook rotor, verd kap, kabels, bougies)
- Je ruikt benzine
- de bougies vonken
Hier de vragen:
- Zou het de ontstekingsmodule kunnen zijn? en zo ja, waar zit deze
- zou het de kleinere filter kunnen zijn? (deze is wel op kenteken gekocht)
-
Ik ga morgen alles even controleren voor ik iets vervang, maar heb eerder op het forum gelezen dat iemand dezelfde klachten had en dat het de ontstekingsmodule was.
Ik hoor het graag en zal jullie op de hoogte houden
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik, als niet techneut in de “ik roep maar es wat” modus, zou eerst naar de carbu kijken.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
wellicht hebben ze voor de apk aan de co schroef gezeten, waardoor de carbu mogelijk nu niet meer goed afgesteld staat…..of ze hebben aan de stationair schroef gezeten of beide zelfs.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
ok, dat zou inderdaad goed kunnen. Voorheen altijd injectie gereden, carb is nieuw - doch interessant - is dit zelf op gehoor terug te stellen?
CO schroef lijkt mij niet zo waarschijnlijk, die heeft voornamelijk invloed bij de stationair loop.
Ik denk zelf de ontstekingsmodule (been there) of de bobine.
Vooral de vierkante bobines die op de motor zitten kunnen nog al eens problemen geven.
En bij zowel een suffe ontstekingsmodule als een brakke bobine kan je toch een vonk hebben…
En de ene keer doen ze het goed, vervolgens haperen ze ineens. Volkomen willekeurig…
camiel schreef:ok, dat zou inderdaad goed kunnen. Voorheen altijd injectie gereden, carb is nieuw - doch interessant - is dit zelf op gehoor terug te stellen?
kan wel, maar dan dan moet je wel echt weten wat je doet en welke schroef je te pakken hebt (stationair of co) Beter is hem warm af te stellen aan de co kast van de garage.Met verstand van zaken. Dan kan je aan de hand vh mengesel zien welk schroef er verdraait moet worden tot de motor netjes en rustig loopt
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
H@ns schreef:CO schroef lijkt mij niet zo waarschijnlijk, die heeft voornamelijk invloed bij de stationair loop.
Ik denk zelf de ontstekingsmodule (been there) of de bobine.
Vooral de vierkante bobines die op de motor zitten kunnen nog al eens problemen geven.
En bij zowel een suffe ontstekingsmodule als een brakke bobine kan je toch een vonk hebben…
En de ene keer doen ze het goed, vervolgens haperen ze ineens. Volkomen willekeurig…
Zou best kunnen, maar het is wel een beetje te toevallig dat het probleem zich direct voordeed na de apk, al op de terugweg dus. Verder is dit een ouwe bx me 150 blok, die hebben nog niet van die bobine blokken. Verder heeft de co schroef betrekking op de rijk/arm verhouding van het mengsel, niet zozeer op de statoinaire loop, het beinvloed het wel als gevolg van een te rijk of arm mengel. De stationair regelschroef heeft wel voornamelijk invloed op de stationaire loop en indirect iets op het co.
Mischien moet de ts gewoon even terug naar de apk garage en vragen of enwaar ze aangezeten hebben om het ea uit te sluiten.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Maar dat verklaart toch niet dat ie dan ineens raar gaat doen?
Als ik het goed begrepen heb startte ie al moeilijk vóór het bezoek aan de garage.
Na de afstelling liep ie beter, maar onderweg begon ie te bokken.
Klopt dit een beetje Camiel?
Wat natuurlijk ook nog kan is dat ie af en toe op 3 cilinders loopt…
Pareltje op een bougie of toch een defecte bougie.
Is het vermogen bijna helemaal weg bij het bokken? Of vermindert het alleen maar?
Nog even een andere vraag @Art: Kan je bij die “moderne” carburateurs ook het mengsel bij deel- of vollast regelen?
Vroeger kon dat alleen met andere sproeiers (of ander vlotterniveau, maar dat was vaak niet de bedoeling)
De mengselschroef was alleen voor stationair mengsel toch?
Alleen stationair, maar als het aardig fout staat kan het wel invloed hebben op het rijgedrag, bijv inhouden, futloos afslaan… Voor de rest zijn idd de sproeiers verantwoordelijk.
Zoals ik het verslag van de ts lees reed ie voor de apk nog goed maar startte? of sloeg de motor moeielijk aan. Na de apk sloeg de motor blijkbaar wel goed aan maar reed de auto voor geen meter meer.
Ik denk dat als de carburateur een keer schoongemaakt word,en goed afgesteld dat de problemen over zijn.
Ik ga er trouwens ivm het moeielijk aanslaan wel vanuit dat de ts met de choke om weet te gaan.
Sloeg ie alleen koud moeielijk aan of werm ook, en hoe start je de auto?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
camiel schreef:
- Zou het de ontstekingsmodule kunnen zijn? en zo ja, waar zit deze
Deze hadden we nog niet beantwoord:
Als je een cilindervormige bobine op het schutbord hebt, zit ie daar vlak in de buurt op een aluminium plaat. Er zit één brede stekker op.
Het wachten is op een reactie van Camiel…
Het klopt,
na APK startte hij beter, maar begon op de weg terug te bokken, te ploffen en af te slaan. Ik ga deze week (na het sturen van een sollicitatie) er in de avond tijd in steken. Maar zoals de vorige eigenaar zegt: eerst maar even het brandstofsysteem nalopen. en onstekingssysteem controleren op ouderdom (bougies, kabels, verdeler, carb schoonmaken) als dat niks helpt ga ik terug naar de garage, maar zal ze zeker ook vragen naar de werkzaamheden aan de motor.
Ik hou jullie op de hoogte!
Dank!
Oh en Hans,
hij nam af in vermogen, maar dit was van korte duur. Kan een vervuild brandstofsysteem ook leiden tot te veel benzine? want ik rook enorm veel benzine toen ik hem stilzetten en opnieuw startte.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb (met een GSA maar dat maakt in dit geval niet zoveel verschil) eens een verstopt filter bij de tank gehad. Dat leidde ertoe dat ie boven een bepaalde snelheid begon in te houden en te bokken.
Een andere auto had een paar maanden stil gestaan met maar weinig benzine in de tank. Dat vond ie absoluut niet fijn: bokken, afslaan, ploffen en puffen, onregelmatig stationair en soms ook gewoon goed lopen. (Dit lijkt enorm veel op de door jou omschreven problemen)
Ploffen in de uitlaat betekent onverbrande benzine. Dat kan door heel veel dingen in het ontstekingssysteem komen: brakke bobine, foute timing, brakke module, brakke bougies, brakke bougiekabels enz.
Het kan ook komen door een veel te rijk mengsel. De verhouding is dan zo fout dat het pas ontploft zodra er meer lucht bij komt, dus in de hete uitlaat.
Als het niet komt door oude benzine/vocht dan gok ik, omdat je veel benzine ruikt, op een overlopende vlotter. Dat kan komen door een foute afstelling, een lekke of klemmende vlotternaald of een lekke of klemmende vlotter. Falende ontsteking is de eerstvolgende verdachte.
Dat alles er vanuit gaande dat je niet de hele tijd met gesloten choke rijdt, want dan krijg je bij warme motor óók een veel te rijk mengsel en de omschreven problemen. Die choke kan ook nog verkeerd afgesteld zijn of de bediening kan loszitten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
wat wouter zegt klopt ook allemaal, maar uit ervaring zeg ik je dat als problemen zich voor t eerst voordoen direct na garage bezoek, het 9 van de 10x meestal met gedane werkzaamheden te maken heeft en niet zozeer met ineens falende onderdelen. (ik werk zelf ook in een garage, al ruim 15 jaar ) dus voor je vanalles gaat ververvangen of nakijken zou ik eerst ff langs die garage gaan of in elk geval navraag te doen. (al geven ze lang niet allemaal hun evt fouten toe)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Mijn 16 TRS heeft precies dezelfde problemen!!
Echter bij mij is de carburateur net schoon gemaakt bij de garage.
Ik houd dit topik even in de gaten. Ben benieuwd wat de uitkomst is!