Ik ben van plan weer een BX aan te schaffen voor dagelijks gebruik.
Nu moet er wel een gastank in om op LPG te kunnen rijden aangezien de benzine niet te betalen is.
De gasinstallatie moet van het type G3 zijn om niet een vermogen aan houderschapsbelasting te betalen.
Ik heb bij mijn gasboer nagevraagd welke BX ik dan moet hebben en dat zou er 1 met een injectiemotor moeten zijn en dan geen mono-point injectie.
Omdat bij mij nu het licht uit gaat hoop ik dat iemand mij verder kan helpen welke types dat zijn…
Wie o wie?
ZX en 2CV
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Geen. Een BX op G3 bestaat niet.
Graddus ,
De enige oplossing is er een Xantia motorblok in te transplanteren. Na deze motorombouw naar de RDW gaan het kenteken te laten aanpassen. (wijziging aandrijflijn) en daarna deze auto naar de “gasboer” brengen en er een G3 instalatie inbouwen en dan weer naar de RDW om de vermeldingen Gas en G3 te verkrijgen na de gaskeuring.
Dit alles na achterlating van de nodige euro’s (2x) voor de schatkist in den haag
Best omslachtig allemaal maar momenteel nog steeds legaal. Net als indertijd het omkeuren van benzineauto’s naar diesel nadat ze de toenmalig belastingvrije leeftijd van 25 jaar hadden bereikt.
succes
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Waarom zou je voor je dagelijkse vervoer een BX willen rijden om goedkoop uit te zijn?
Kan je dan niet beter voor een Xantia gaan met LPG? Of een BX diesel proberen te vinden? Of zelfs voor een extreem spiksplinternieuwe hybride? Dat lijkt me allemaal goedkoper…
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Waarom zou je voor je dagelijkse vervoer een BX willen rijden om goedkoop uit te zijn?
Volgens mij zei ik dat niet. Ik heb een andere auto nodig en heb tot volle tevredenheid BX gereden maar dan op benzine.
Bij 1000km per week is dat echt niet leuk meer.
Kan je dan niet beter voor een Xantia gaan met LPG?
Xantia is me te groot en vind ik niks aan.
Of een BX diesel proberen te vinden?
Diesel is helemaal niet interessant meer tegenwoordig.
Of zelfs voor een extreem spiksplinternieuwe hybride?
Zucht.
Dat lijkt me allemaal goedkoper…
Mij niet
ZX en 2CV
De enige oplossing is er een Xantia motorblok in te transplanteren.
Als er echt geen motorblok van de BX hiervoor geschikt is dan gaat het geen BX worden.
Ombouw van een blok zit ik niet echt op te wachten.
ZX en 2CV
Mogelijk dat indertijd in Duitsland of Zwitserland auto’s verkocht zijn die vanwege daar geldende scherpere emissie eisen wel voor G3 in aanmerking komen.
Bij een bevriende garage stond indertijd (rond 1992) een vroeg BX type 2 exemplaar met geheel afwijkende electronica. Auto is toen na verloop van tijd gesloopt omdat het interieur helemaal in VIP uitgevoerd was.Niemand kreeg de motor toen netjes aan het lopen.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
er staat een bx voor 500 te koop met lpg en chroome wielkasten
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Er staat ook nog een Deauville in Nijmegen voor 299.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Graddus1 schreef:Ik heb bij mijn gasboer nagevraagd welke BX ik dan moet hebben en dat zou er 1 met een injectiemotor moeten zijn en dan geen mono-point injectie.
Dan kom je zo’n beetje bij een GTi uit, dat is namelijk een multipoint injectie.
Zorg dan dat je er 1 heb met U9 op het kenteken, dan heb je een geregelde kat wat de uitstoot omlaag brengt. De oude GTi’s hebben helemaal geen kat, dus kijk naar 1 van 1990/91 of nog jonger.
De RDW kent zelf geen G3 goedkeuring voor een BX. Dat betekend niet dat het ook niet kan, er is ook van een XM V6.12 bekend dat deze G3 goedkeuring heeft gehad. Dat wordt dus aan de hand van de uitstoot bepaald.
Het lijkt me dus belangrijk om met een fris exemplaar te beginnen dat goed loopt en een goed werkende kat heeft
Dan maar hopen dat de gasboer het zo afgeregeld krijgt dat je de waardes behaald.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Onder normale omstandigheden kan een auto, gebouwd voor 1994, geen G3 op kenteken krijgen. Natuurlik zijn er omwegen maar dat is volgens mij niet wat TS zoekt.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als dat een harde datum is voor de RDW en dan niet wordt gekeken naar de uitstoot dan wordt het idd lastig.
Of je moet een hele late break gaan vinden. Het voordeel is wel dat een break 19 TZi is voorzien van een GTi multipoint injectie motor
G3 of niet hangt samen met de typegoedkeur die in de database van de RDW zit. Een BX met een G3 op kenteken is bij mijn weten niet mogelijk.
Groet,
Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zie mijn vorige post, dat is bij een XM V6.12 ook gelukt ondanks dat deze geen typegoedkeur hebben.
Hoe het zit met auto’s van voor 1994 weet ik niet.
Kijk, nu komen we ergens.
Ik heb bij de gasboer nagevraagd en inderdaad zag hij kansen als er op het kenteken U9 staat.
zou dit type dan wat zijn:
http://link.marktplaats.nl/684948774
zit daar multipoint injectie in?
ZX en 2CV
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee geen multipoint injectie, dat is alleen bij een GTi.
Ik dacht ook bij een 1.6 TRi, maar ik twijfel of die met U9 geleverd zijn.
Een normale 1.4, 1.6, en 1.9 zijn allemaal monopoint injectie. Alleen een GTi en GTi 16v zijn multipoint.
En een 19 TZi break, want daar ligt dus een GTi motor in.
Als je speciaal een automaat zoekt, GTi’s had je ook met automaat.