Is het eigenlijk goed van je motor even te laten draaien voor je vertrekt ? En is hier een verschil tussen benzine en diesel motoren ?
Is onzin….onder het rijden (belast) wordt hij pas warm.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gelijk wegrijden is het beste. Een koude motor slijt het snelst, elke dag je motor starten, koffie drinken, hond uitlaten en dan paswegrijden is een ware slijtageslag voor je blok.
Re: motor even laten draaien voor te rijden , goeie zaak ?
Sigmund schreef:Is het eigenlijk goed van je motor even te laten draaien voor je vertrekt ? En is hier een verschil tussen benzine en diesel motoren ?
Ik laat de diesel altijd enige tellen lopen (pakweg 10/15 sec.) voordat ik wegrij zodat het ergste genagel weg is. Bij de benzineversies probeer ik meestal gelijk nadat de wagen omhoog is gekomen weg te rijden.
waarom slijt je blok dan sneller ?
Sigmund schreef:waarom slijt je blok dan sneller ?
Een stationair draaiend blok wordt niet zo snel warm (wordt niet belast) en dus draait het blok langer met koude olie.
Als je direct wegrijdt wordt het blok veel sneller warm en slijt het blok dus minder.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Sigmund schreef:waarom slijt je blok dan sneller ?
Een stationair draaiend blok wordt niet zo snel warm (wordt niet belast) en dus draait het blok langer met koude olie.
Als je direct wegrijdt wordt het blok veel sneller warm en slijt het blok dus minder.
is gedeeltelijk waar.
als je motor koud is, zijn alle onderdelen dus koud.
dit houd in dat je draaiende delen veel speling hebben.
pas als je motor warm is zit alles lekker in zijn tollerantie, en is de slijtage minimaal.
mvgr wupke:
met een :susp moet je altijd wachten voordat je weg rijdt
kreazyV8wuppo schreef:metro2005 schreef:Sigmund schreef:waarom slijt je blok dan sneller ?
Een stationair draaiend blok wordt niet zo snel warm (wordt niet belast) en dus draait het blok langer met koude olie.
Als je direct wegrijdt wordt het blok veel sneller warm en slijt het blok dus minder.
is gedeeltelijk waar.
als je motor koud is, zijn alle onderdelen dus koud.
dit houd in dat je draaiende delen veel speling hebben.
pas als je motor warm is zit alles lekker in zijn tollerantie, en is de slijtage minimaal.
mvgr wupke:
Het verhaal van slijtage bij koude motor slaat alleen op de start zelf! Bij een koude motor is alle olie weer teruggelopen het carter in, dus je draaiende delen staan"droog” Het direct wegrijden heeft gewoon te maken met het milieu: hoe sneller de motor op temp. is hoe minder vervuiling. Als de motor erg koud is ( vorst) is de olie dik en smeert de motor slecht, vooral op de plaatsen waar de toleranties en gaatjes klein zijn. Puur uit technisch oogpunt is het beter om een motor onbelast stationair te laten draaien, juist als je direct wegrijdt belast je de draaiende delen terwijl ze eigenlijk nog niet goed gesmeerd zijn. In de zeescheepvaart is het bijna een halsmisdrijf als je als machinist niet eerst de homo ( hoofdmotor) rustig laat warmdraaien voor vertrek. Ook Hulpgeneratoren draaien onbelast warm voordat ze op het net geschakeld worden ( behalve bij noodgevallen dan).
GRG
Die zijn John Deere toch eerst een half uurtje laat tokkelen voordat ie aan de bak mag.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dit begrip ken ik ook van de vrachtwagen, afgezien dat de boel eerst op lucht moet komen, is het devies, olie en water nakijken, starten, iets meer toeren geven met cruis control / handgas omdat die anders wel erg rauw loopt. Om vervolgens dan de rest te doen, papieren ed ed. Zo draait die eerst rustig een 5tal minuten…
Ook bij tractoren ken ik hetzelfde verhaal, rustig even laten lopen. Sterker nog, onze heftruck, die komt de eerste paar minuten niet eens van zijn plaats, er zit een toerental beveiligging op nl…
Zelf start ik mijn oude diesel eerst ‘s ochtends, doe dan de garage deuren open, gevolgt door het het hek en rij dan van de oprit af. Zet hem aan de kant van de weg, sluit de garage deuren en het hek en rij dan pas weg. Al met al loopt die snel een paar minuten.
De oude VW T3 (van ‘84) van pa die is koud ook geen meter vooruit te krijgen, laat hem eerst maar even lopen dat werkt een stuk beter..
En laten we over de winters maar zwijgen. Al die ouwde diesels krijg je dan niet 123 van zijn plaats, net als mijn oude pug 205 met hand choke, die valt gelijk uit als je hem na het starten direct weg rijd…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Wat slijt er dan als je een motor stationair laat draaien?
Caroline81 schreef:Wat slijt er dan als je een motor stationair laat draaien?
Als een motor stationair draait, krijgt ie net genoeg brandstof om net rond te blijven draaien op het ingestelde toerental. Zodra je gaat belasten ( wegrijden) wordt er meer brandstof in de verbrandingsruimte gebracht met als gevolg dat er meer krachten op je lagers komen, dat wil je nou net niet hebben als de zaak nog niet goed is gesmeerd!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Als je snel een motor aan gort wil helpen, dan moet je hem bij koud weer volgas starten terwijl ie in zijn eerste versnelling staat met de koppeling niet ingetrapt. Succes verzekerd!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De één zegt dit:
Gelijk wegrijden is het beste. Een koude motor slijt het snelst, elke dag je motor starten, koffie drinken, hond uitlaten en dan paswegrijden is een ware slijtageslag voor je blok.
en haaks erop:
Puur uit technisch oogpunt is het beter om een motor onbelast stationair te laten draaien, juist als je direct wegrijdt belast je de draaiende delen terwijl ze eigenlijk nog niet goed gesmeerd zijn.
Wat moeten we nu?
Jeroen
toniclight schreef:De één zegt dit:
Gelijk wegrijden is het beste. Een koude motor slijt het snelst, elke dag je motor starten, koffie drinken, hond uitlaten en dan paswegrijden is een ware slijtageslag voor je blok.
en haaks erop:
Puur uit technisch oogpunt is het beter om een motor onbelast stationair te laten draaien, juist als je direct wegrijdt belast je de draaiende delen terwijl ze eigenlijk nog niet goed gesmeerd zijn.
Wat moeten we nu?
Jeroen
Gewoon even rustig laten draaien ( paar minuten) en dan rustig wegrijden en hoge toerentallen vermijden.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
ik concludeer dus: heel kort stationair laten draaien , maar zeker niet te lang