C4GP (2008): Motor te warm in bergen
Jan van Eijck
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-2013

Gepost: 17 juni 2013 12:35 PM

Hoi,

Als nieuw lid van dit forum na vele pagina’s doorgebladerd te hebben neem ik dan toch maar de moed om mijn eerste bericht te plaatsen.

Gisteren net terug gekomen van een vakantie uit Kroatie. Op de heenweg geen problemen, maar op de terugweg begon bergop in Kroatie met een buitentemperatuur van 30C telkens de melding “engine too hot” te verschijnen.

Na de eerste keer een kwartier te zijn gestopt schoot me opeens te binnen een waarschuwingsbord in Death Valley waar stond “in order to prevent overheating, please switch off your airco”. Daarna dus bergop gegaan zonder airco en zonder problemen, bergaf de airco weer aan en bij bijna elke volgende berg wanneer de “engine too hot” melding kwam de airco weer uitgezet, rustig doorgereden en na 10 seconden verdween het bericht.

We hadden geen caravan slechts een volle wagen met twee volwassenen en twee kinderen en een fietsrek achterop. En eigenlijk vond ik de motor ook niet dat warm toen we langs de kant stonden.

Mijn vraag is of dit een bekend probleem is?

Een zoektocht op internet leert dat:
- er een fout in de sensors kan zijn
- de fan niet aanslaat (dit was bij ons wel het geval)
- de motor bergop beter handmatig kan worden geschakeld (we hebben de semi-automaat)

En de C4 GP is een 2.0Hdi uit 2008.

Enige hulp wordt gewaardeerd.

Jan

Profiel  
 
Gepost: 17 juni 2013 01:09 PM
  [ # 1 ]

In welke versnelling rijd je naar boven? Het ‘moderne’ rijden werkt echt niet in bergachtig gebied. Een motor heeft toeren nodig om de overtollige hitte weg te krijgen. Vergeet niet dat bij een laag toerental ook je water- en oliepomp langzamer draaien. De extra belasting van het bergop rijden levert veel warmte op als de versnelling verkeerd gekozen is. Bij de semi-automaat kun je dan inderdaad beter kiezen voor handmatig terugschakelen.

Profiel  
 
Jan van Eijck
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-2013

Gepost: 17 juni 2013 01:15 PM
  [ # 2 ]

We zijn volledig op de semi-automaat omhoog gereden. Dus inderdaad hebben we niet gelet op dat de ‘slimme’ automaat geholpen moest worden.

Profiel  
 
Gepost: 19 juni 2013 01:24 PM
  [ # 3 ]

Ik ken de semi-automaat niet goed, maar bij een conventionele automaat is dit de reden dat je toch nog voor een andere stand dan ‘drive’ kunt kiezen. Door een lagere versnelling te kiezen voorkom je bij stijgen dat de bak te ver doorschakelt en bij dalen dat de boel op hol slaat.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 19 juni 2013 02:03 PM
  [ # 4 ]

Daarom kan je deze bak ook in manueel zetten. Dan kan je zelf je verzet en schakelpunt bepalen.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 19 juni 2013 05:02 PM
  [ # 5 ]

Ik heb 3 jaar een C4GP met de robotbak gehad, weliswaar de 2.0 ltr.motor op lpg. Daar hebben we verschillende keren lange ritten mee gereden met hoge temperaturen. Daarbij 7 personen aan boord, flinke caravan erachter en dakkoffer Surprisedops:  Het bergop en bergaf rijden deed ik vrijwel altijd in de manuele stand omdat de EB6V de neiging heeft snel door te schakelen. Overigens leert de bak wel, na enige tijd ga je merken dat het schakelmoment later komt te liggen.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook