Mijn trouwe Berlingo van 1996 rijdt als een arm beestje de laatste tijd..
Stationair loopt ie erg rauw en bij het accelereren hikt en stoot ie best wel erg. Als je flink gas geeft gaat het t soepelste. Tijden het rijden met een constante snelheid voel je hem hikken. Oja, en de straat ziet grijs als je gas geeft. Ik denk dat de motor op twee poten en soms op drie poten loopt. De grijze rook lijkt me slecht verbrandde diesel, zo ruikt het ook. Ik heb al wat Wyns injectorcleaner gebruikt. Wat kan ik doen om het probleem op te lossen? Nieuwe verstuivers? En is dat zelf goed te doen? Het is een oud beestje wat zijn dagelijks werk doet in mijn bedrijf. Doe hem niet graag weg, maar als de kosten te hoog oplopen neig ik hier wel naar.. Maar ja, mijn citroen hart zegt dat het beter kan, het is er wel een van het eerste bouwjaar tenslotte! Kortom is er een gemakkelijke manier om het leven van deze Berlingo dragelijk te maken?
Groet Frank
Dyane 4 1974
Acadiane 1982
Berlingo 1996
Al eens in je radiator gekeken? Gedaald koelwaterpeil of viezigheid kan er op duiden dat die grijze rook uit je koelsysteem komt, via een lekke koppakking of anderszins.
Nog niet gedaan nee, zal ik controleren. Topsnelheid is gedaald naar 80 km-h.. Ik verdenk de kleppen, zijn nog nooit gesteld. Maar ik begreep dat dit nogal een kostbare- ingewikkelde operatie is. Ik denk dat ze gewoon te vroeg open gaan en het mengsel niet tot ontbranden komt. Is dat kleppen stellen in een middagje zelf te doen?
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Ik denk ook een lekke koppakking.
grijze rook is koelwater
blauwe rook is olie
zwarte rook is brandstof
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk dat het kleppenverhaal beter klopt, heeft de mijne ook last van. De vorige keer was het opgelost met kleppen stellen en inlaatspruitstuk ontkolen. Die grijze rook is voornamelijk onverbrande dieselolie en zo ruikt het ook. Koelwater is witte rook, damp eigenlijk, en die dwarrelt omhoog ipv een rookwolk te vormen.
Dat denk ik ook. Het is een XUD (7 of 9) dus er is een grote kans dat er nog nooit naar de kleppen is gekeken ook al is er misschien 350.000+ km mee is gereden. In de cilinders met te weinig klepspeling is er geen compressie mogelijk en zonder compressie ontbrand de diesel niet dus lopen ze niet mee. Het mengsel gaat onverbrand het uitlaatspruitstuk in waar het door de warmte van de nog wel lopende cilinders half verbrand en dat geeft blauwgrijzige rook. Ik zou als eerste klepspeling gaan meten.
Is nokkenas demonteren en kleppen stellen zelf te doen? Garage vraagt er erg veel voor, is ook veel werk dus… Eerst klepspeling meten en dan nokkenas demonteren, en dan de vulplaatjes erin? Of is dit niet slim om zelf te gaan doen?
Het is wel te doen maar je moet er rekening me houden dat je ook de distributie timing weer goed moet zetten. Hier zijn wel beschrijvingen van te vinden maar een beetje ervaring met dit soort klussen is wel handig; als het fout gaat ben je ineens veel verder van huis! Zelf klepspeling meten is goed te doen en ook aan te bevelen, dan weet je waar je aan toe bent.
Het is aan te bevelen om meteen je distributie te vernieuwen en, indien nodig, ook je spanrollen en waterpomp, tenzij alles net is vernieuwd natuurlijk. Deze onderdelen zijn bij het kleppen stellen makkelijk toegankelijk en kosten relatief niet veel. Als je de distributie op een later tijdstip gaat vervangen moet alles opnieuw los.
Vandaag gestrand… Zat eraan te komen, hè. Een citroen dealer heeft gekeken en geluisterd en me verteld dat de bout van de krukaspoeli is losgelopen. Hierdoor is er speling ontstaan die ervoor gezorgd heeft dat waarschijnlijk de timing verkeerd is gaan staan. In iedergeval kan ik me wel vinden in zijn verhaal. Met geluk is het eenvoudig te repareren. Alles los, timing opzoeken en alles vast met loctide aan de bout zodat ie niet meer losloopt. Met pech zijn de kleppen geraakt door de cilinder in combi met. Verkeerde timing… Adviezen zijn welkom!!
Succes Zilverlinde.
Hopelijk valt de aangerichte schade .. en bijgevolg de er bij horende kost toch nog mee!
HAUG
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Als de riem dan toch op tijd gezet moet worden kunnen ze meteen je klepspeling controleren. Succes!
Ik heb de boel nog eens overdacht… Distributie moet vervangen, krukaspoeli, kleppen moeten gesteld.. En doordat mijn collega toch nog is doorgereden (25 km) met de timing verkeerd verwacht ik dat de kleppen wel een tik gehad hebben van de cylinder. Al met al zal het heus wel te maken zijn maar ook onvoorspelbare kosten. Wil mn berlingo wel blijven rijden omdat ik hem al zo lang heb. Heb voor weinig geld een dw8 motor met 188.000 km, op de kop getikt. Dus ouwe motor uitbouwen en ‘nieuwe’ erin. Een uitdaging voor mij als ‘hobby’2cv monteurtje. Leuke klus, heb er zin in. Maar wederom zijn tips welkom en bruikbaar!!
Eerst kleppen stellen en distributie vervangen nu je er zo goed aan kunt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Een DW8? Dat is wel een andere motor als dat er in hoort. (en in mijn bescheiden mening ook een minder goede motor) En ik vrees dat er toch het een en ander aangepast moet worden voor de motor goed loopt.
En 25km met verkeerde distributietiming gereden? Als je schade aan de kleppen zou hebben was hij er wel mee gestopt. Dan had je op geen enkele cilinder compressie gehad, en zou de motor niet meer kunnen lopen. Dus ik verwacht dat de motorschade wel mee zal vallen.
Volgens de kenteken gegevens zit er nu ook een dw8 in. Hij is niet uit 1996 zoals ik eerder zei, maar uit 2000. De motor die nu kapot is is ooit op hol geslagen en heeft toen ongelofelijk veel toeren gemaakt. Gelukkig nog jaren mee gereden. Maar het laatste jaar is het horten en stoten, en bokken. Dit was ook voordat de timing verkeerd is gaan staan. Dus ik vermoed dat ik met enig knutselwerk de motor wel weer lopend krijg, maar dan blijft het bokkerige er nog steeds. En moet ik toch distributie vervangen, en kleppen stellen. Nadat ik dat gedaan heb heb ik nog het risico van eventuele schade door de verkeerde timing.. Alles overwegend leek me de motor vervangen door een goed lopend tweedehandsje. Dan stel ik daar de kleppen bij en vervang ik de distrubutie. En dan heb ik alles weer voor elkaar denk ik. Zijn de kosten in elk geval te overzien.
Of lijkt het nergens op wat ik wil gaan ondernemen?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Dan is het inderdaad een heel ander verhaal. Ik ging er van uit dat ie uit ‘96 kwam. Nu is het verhaal ineens nbiet zo onlogisch meer.