Mijn vraag,
Sinds kort, bij het nemen van bochten met mijn BX (16 TRI S6) gaan een aantal waarschuwingslampen van de dashboard tegelijkijd branden, waaronder olie-peil, druk en niveau hydraulisches vloeistof, STOP en waterniveau. Dit houdt enkele seconden na de bocht op.
Alle vloeistoffen zijn op niveau.
Heeft iemand dit meegemaakt en kan aangeven waar ik zou kunnen zoeken om het probleem op te lossen?
Alvast bedankt!
Mike.
Dat is vreemd!
‘t is dat je meldt dat de niveaus op peil zijn, anders zou dat de verklaring zijn…
Bij de motorolie zie je dat nog wel eens als het niveau laag is…Heb je dit trouwens met de peilstok gemeten? Want dat metertje op het dashboard is niet altijd even nauwkeurig!
Anders zou je nog kunnen denken aan een soort massaverbinding achter het dashboard bij het maken van een bocht… Maar hoe dat nou kan ontstaan?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Die kermisverlichting en hun voorkomen klinkt als te laag oliepeil…
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bekend verschijnsel:
Duidt op een te laag oliepijl. Ik zou d’r maar snel een litertje olie bijkieperen. Zoals ik het heb begrepen komt door het lage oliepijl in bochten, en bij hard remmen, de oliepomp even droog te staan en gaat de zgn. “feestverlichting” branden.
meestal laag LHM peil
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Het is knap hoe sommige mensen andermans reacties niet lezen…
Anyhow, Mike, laat ons eens weten hoe het er nu voor staat…
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Gewoon alle vloeistoffen bijvullen en uiteraard inderdaad ter plaatse controleren (niet op het dash).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Normaal gaat bij mij ook die kerstboom branden bij het nemen van 1 specifieke bocht als het oliepeil (te) laag staat.. Gouden tip: gebruik niet zo’n bochten als indicatoren. Gisteren olie gepeild, en dat stond een stukje onder minimum.. (voor het eerst in 9 jaar weet ik het: 1 liter op 2000km).
Vandaag liter olie bijgevuld.. probleem lijkt opgelost.
Echter de bovenste stuk van de olie peilstok is niet meer aanwezig, en de stok zelf is compleet vernageld (lees: gedraaid in bochten), dus een betrouwbare indicatie is uitgesloten. Morgen gaat de BX voor een vacantiebeurt, daarna zal ik proberen een goede olie peilstok te halen bij de sloop.
Vraagje, zijn alle olie peilstokken even lang of moet ik een specifieke zoeken?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je kan ook een nieuwe peilstok bestellen bij de dealer voor rond de 10 euro, op chassisnummer. Heb je zeker weten de goede!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”