Tjonge, wat een activiteit zo laat(/vroeg) nog
Ik hoop het, hierna zien dat ie door de APK komt zonder gezeur. Dan eerst maar eens weer wat bij elkaar sparen voordat de motor aan de beurt is
Ontdekte nog wat roest aan de achterzijde van de achterste wielkasten, maar geen onderdeel van de dragende constructie, dus zou voor APK geen probleem moeten zijn, voorlopig even zo laten dus. Verder is er geen extreme roest meer te ontdekken (als in, je kunt er met je vinger doorheen prikken). Hier en daar wat oppervlakte roest, maar verder is ie nu strak
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat lijkt me een schokdemper van een 2CV
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wat een rare plek voor een schokdemper, moest even zoeken. Rare 2CV’s
Het is toch echt een stuurcilinder (correcte benaming I dont know, maar ik kon niks duidelijkers verzinnen )
Heb hem zelf zien zitten. Deze zat op het stuurhuis, zat een rubberen hoes omheen en daar liep de stang met die O die uit de cilinder komt richting het rechterwiel
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Vandaag is er een “nieuwe” stuurcilinder gevonden op de sloop. Die is gemonteerd, en ik kreeg rond half 5 het heugdelijke nieuws dat ik de auto niet meer zou kennen, zo goed dat hij nu reed.
Nou, blij! Na m’n werk en nog een afspraak om half 7 aangekomen bij de garage, waar ik even moest wachten omdat meneer er niet was (1-mans garage), die moest even iemand wegbrengen.
De auto stond nog op de brug, dus nog even de auto de hoogte in om de nieuwe stuurcilinder te bekijken, zag er allemaal prima uit. Bij het omlaag brengen van de auto ontdekte ik echter een lekkage. Na wat zoeken bleek dit de slang te zijn die van stuurbekrachtigingsreservoir naar de pomp liep. Deze lekte ter hoogte van de pomp, de olie liep langs de onderkant van de slang naar beneden, waar hij op het “plateau” achter de rechterkoplamp naar beneden drupte, vervolgens door een afwateringsgaatje langs de radiateur en op de grond. Slang schoongemaakt, auto gestart, stuur een paar keer heen en weer gedraaid, niks aan het handje. Geen lek meer te ontdekken. Ik moest het maar ff in de gaten houden de komende tijd, mocht ie weer lekken dan bestelde hij wel een nieuwe slang daarvoor.
Toen ik de auto met een scherpe bocht naar rechts geweldig soepel de garage uit reed was, wist ik ook direct dat het sturen weer dik in orde was. En eenmaal onderweg naar huis was ik toch maar wat blij dat ik een 1800 heb, en dan is het maar een 8v, hij is een stuk sneller dan de 1600 16v in de Escort leenauto (die weegt dan ook 200kg meer, maar dat zijn details )
Maar. Zojuist heb ik toch de auto nog even onder de carport gezet. Die slang geheel schoongemaakt, ook het plasje met olie achter de koplamp opgeruimd. Motor een tijdje laten draaien, af en toe de slang afgedept, wel kleine beetjes olie, maar niet geweldig veel. Motor uitgezet, alles grondig schoongemaakt met keukenpapier. En een stuk wezen rijden (km of 2). Bij terugkomst direct motorkap open, en ja hoor, de hele slang van onder weer vol met olie, en zelfs al een natte plek op het plaatje achter de koplamp.
Dus maar eens bellen dat ie een nieuwe slang mag bestellen (deze slang kwam ook van de sloop af, aangezien de originele slang ooit een keer langs de V-snaar geschuurd heeft waarschijnlijk, en een scheur vertoonde in de buitenste isolatie).
Verder zien de gerepareerde delen er perfect uit, mooi zwart in het tectyl. Hij heeft zelfs de motorruimte schoongemaakt, en het stukje los hangend rubber aan de rechter voordeur weer vastgeplakt, dat wilde ik al tijden doen, zelfs al lijm voor gehaald, nooit aan toegekomen. Kan hem iedereen aanraden, prima kerel! En voor € 35,- p/uur niet eens duur
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
De lekkende slang is ondertussen gefixed. Gisteravond de auto bij de Citroën-dealer neergezet voor APK keuring.
Zojuist telefoon gekregen dat hij er weer een jaartje tegen aan kan! APK goedgekeurd ZONDER op of aanmerkingen!
Zo blij nu!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd! Erg leuke auto ook zo’n ZX
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Toen ik de auto ophaalde kreeg ik nog net geen staande ovatie. Het was ze wel duidelijk dat er al aardig wat werk in gezeten heeft.
Sterker nog, ze konden er wel om lachen, er was een auto die voor APK ging voor de mijne, 15 jaar jonger, op 4 punten afgekeurd
Anyway, de APK heeft wel wat meer gekost dan die 3 tientjes, vandaag de rekening binnen gekregen voor het werk dat er onlangs aan gedaan is
- Roest wegwerken in wielkast rechtsvoor, chassisbalk midden rechtsvoor (onder voetenbak bijrijder) en krikpunt links voor.
- stuurhuiscilinder vervangen (van sloop gehaald)
- wiellager en fusee rechtsvoor vervangen (van sloop gehaald)
3 dagen werk a € 460,-
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gefeli. En een erg nette prijs voor al dat werk.
Tja het blijft toch een Franse auto….
Met de hitte van vandaag maakt de airco een vreemd loeiend geluid rond de 2400 toeren (best hoorbaar in de 2e versnelling, maar ook in 3e en 4e als je goed luistert). Als je dan het gas los laat wordt het loeien langzaam minder.
Ook heeft hij bij het optrekken een gigantisch gebrek aan vermogen (meer dan normaal met de airco aan). Als ik de airco uitschakel of wanneer hij vanzelf ‘uit’ gaat (ik hoor dan in totaal 2 of 3 relais’ schakelen) komt het geluid niet voor.
Het eerste dat me opviel toen ik van m’n werk wegreed was dat ik meer gas moest geven bij het op laten komen van de koppeling.
Maar als ik de airco inschakel en in z’n vrij wat gas geef, tot ongeveer 2000 toeren, en dan in 1x het gas los laat, zakken de toeren eerst terug naar 500 toeren, de auto begint te trillen, dan klimt ie terug naar 900 toeren en vervolgens begint de hele auto te trillen. Schakel ik dan de airco uit, klimmen de toeren tot 1000 toeren, en is het trillen weg. Zet ik de airco aan, niks aan de hand, geef ik gas tot 1500/2000 toeren en laat los, eerst 500 toeren, dan klimt ie tot 900 en de auto begint weer te trillen. De motor gedroeg zich een beetje zoals hij in de winter ook deed als de motor nog koud was na een nachtje buiten met -10 zeg maar
Wat zou dat geluid kunnen zijn? Heb het nog nooit eerder gehoord, eerste gedachte is versleten lagers, maar dan zou hij toch continue dat geluid moeten maken (ongeacht of de airco aan of uit staat).
De airco wordt na een tijdje aan te hebben gestaan wel goed koud (het eerste half uur kwam er gewoon flink koele lucht uit, maar niet dat echte airco gevoel dat je hebt als je je handen voor de roosters houd).
Iemand een idee?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Vanmorgen had ik nergens last van met de rit naar mijn werk. Ook de airco aan gehad de hele weg, geen geluiden meer, en gewoon de normale reductie in vermogen die ik altijd gehad heb met de airco aan.
Ik vermoed dat de auto gewoon gebrek aan vermogen heeft door gebrek aan lucht (door de luchtvochtigheid en hitte van gister?). En dat het terugvallen tot 500 toeren gewoon komt omdat hij het mengsel niet snel genoeg aan kan passen ofzo? En daardoor even dreigt te verzuipen?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk dat je aircopomp z’n beste tijd gehad heeft. De tijd zal het leren.
Vanmorgen zoals gezegd nergens last van, geluid was niet hoorbaar. Vanmiddag toen ik naar huis reed weer wel. Temperatuur gerelateerd dus, maar zoals gezegd: als ik de airco uitschakel hoor ik het helemaal niet meer…
Tja, na bijna 280.000 km meegedraaid te hebben zal die wel een keertje versleten zijn lijkt me? Balen, net opnieuw laten vullen bij de laatste voorjaarsmeeting. Ik zie wel hoelang hij het vol houd
Hoe verklaar je het gebrek aan vermogen dan eigenlijk? Dat ie wat minder koud wordt kan inderdaad komen doordat de pomp slecht begint te worden. Maar dat zou voor het motorvermogen niks uit moeten maken. In 2e en 3e versnelling trekt hij heel aarzelend op, de hele auto begint te trillen. Vanaf de 4e versnelling is het bijna weg en trekt hij ook weer normaal op (ongeacht het motortoerental)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De airco vreet sowieso vermogen. Als het geheel dan niet soepel meer meeloopt als ie ingeschakeld is zal ie alleen maar meer vermogen wegtrekken.
Tja, ik merk normaal wel dat ie wat vermogen inneemt, maar dit is wel erg extreem. En hoe zou het komen dat hij het alleen bij hogere temperaturen doet (half 8 s’ochtends niks aan het handje, s’middags tegen 5 uur niet vooruit te branden
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De energie die nodig is om de auto te koelen komt uit de motor van de auto. Daarom kost het vermogen. Als de temperatuur hoger is zoals gisteren, moet de airco harder werken en dat kost dus meer vermogen.
Wat Hilko aangeeft, denk ik ook: de aircopomp loopt op z’n eind. Hij loopt waarschijnlijk veel te zwaar en als hij harder moet werken, gaat dat nog moeizamer en dat kost dus nog meer vermogen. Bovendien maakt hij herrie door het zware draaien (lagers versleten?).
Als je de airco uitschakelt, wordt de pomp losgekoppeld van de motor. De poelie draait nog wel maar er zit een magneetkoppeling tussen de poelie en de pomp. Die magneetkoppeling koppelt de poelie los van de pomp als je de airco uitschakelt.
Let op dat door die (waarschijnlijk) zwaar lopende pomp je multiriem niet gaat slippen of breekt!
Ik heb hetzelfde met mij CX. De aircopomp loopt heel zwaar en hierdoor zijn vorig jaar de v-snaren gaan slippen en gebroken. Ik heb de pomp nog niet vervangen, maar ik gebruik hem nu niet.