Hi allemaal,
Ik heb een GSA X3 van eind 1984.
Er is een verandering in het weggedrag van de wagen gekomen.
Sinds gisteren veert rechtsachter niet zoals het moet(naar mijn gevoel).
De wagen bleef ook rechts achter hoog staan 15min na het afzetten deze avond.
Dus rechtsachter waarschijnlijk iets mis, is mijn conclusie.
Als ik een vluchtheuvel af rijd dan heb wobbelt de auto een beetje.
Ik heb het gevoel dat rechtsachter niet genoeg ingedrukt wordt of stug is en dat daardoor linksvoor meer wordt ingedrukt. De wagen schommelt een beetje tussen linksvoor en rechtsachter diagonaal over de wagen.
Iemand dit al meegemaakt? Is dit een verschijnsel bij een veerbol die stuk is.
Ik heb nog geen ervaring met het veersysteem, tot nu toe heeft dit het steeds goed gedaan (ik heb de wagen nu net 2 jaar).
Testjes of ideetjes zijn welkom. Ik ben aan het twijfelen of ik dit zelf ga oplossen of het in een garage laten doen.
Mvg
Bart
Klinkt als een lekke bol of een bol waar geen gas meer in zit.
Zet hem eens in de normale rijstand en druk dan de achterkant eens in, voelt dit alsof de auto in de hoogste stand staat dan zal dat het waarschijnlijk zijn.
Bollen vervangen (of laten vullen) is niet zo moeilijk, kun je vermoedelijk zelf (op het vullen na dan)
Waar in het land zit je?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zelfs met mijn gebrekkige technische kennis durf ik te opperen dat je veercilinder weleens vast zou kunnen zitten…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als één veerbol leger is dan de andere gaat de auto volgens mij niet scheef staan.
De veerkarakteristiek is natuurlijk wel anders.
Maar misschien is het wel een versleten of los draagarmlager of misschien is er iets los geroest?
Ik zou toch even door een deskundige laten kijken, misschien is het wel iets gevaarlijks…
Als je weet wat de oorzaak is kan je altijd nog kijken of je het zelf kan repareren.
Met dat gewiebel is het rijden op z’n minst niet zo leuk, maar misschien ook wel gevaarlijk!
Vastzittende veercilinders heb ik zelf nog nooit meegemaakt bij een GS, maar misschien is dat geluk hebben…
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst maar eens de veerbollen laten vullen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gezien de reacties hier, wat bedoel je precies met:
“De wagen bleef ook rechts achter hoog staan 15min na het afzetten deze avond.”?
zakt je GSA anders al binnen 15 minuten compleet in?
Ik ben het wel eens met Rens en Hans, het zou ook een vastgelopen veercilinder kunnen zijn. Als je van de hoogste stand naar de normale stand gaat, komt hij dan ook niet recht naar beneden?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi,
geen idee wat de oorzaak van jouw probleem kan zijn. Andere forumlezers zijn al volop mee aan het denken, lees ik.
Aan de foto bij je topic leid ik maar af dat je Vlaming bent (Belgische nummerplaat ?) Lees dan eens de topic over de sleutels van Jef Scholliers.
Indien zou blijken dat je veerbollen achteraan, of tenminste één ervan, moet vervangen worden, dan kunnen we misschien ergens in juli afspreken om dit samen te doen, want het moet ook nog bij mijn GSA gebeuren.
Achteraan is wel een speciale klus, lees ik, maar ik denk wel dat het doenbaar is. En samen weten we meer.
groeten,
Bart
Godspeed schreef:
De wagen bleef ook rechts achter hoog staan 15min na het afzetten deze avond.
Daar struikelde ik ook al over, dat heeft toch niet met een lege bol te maken?
@Waterman:
Komt het wel eens voor dat de veercilinder van een GS vastloopt?
Je zou zeggen dat het alleen voor kan komen als de lekzak lange tijd kapot is, maar dan vind je een groene plas onder de auto…
Of kan er zoveel vuil inzitten dat ie daardoor vastloopt? Ik ken het niet zo als GS kwaal…
Hi allemaal,
Bedankt voor het meedenken en de snelle reacties.
Ik woon idd in centraal België (Kortenberg).
Even ter verduidelijking ivm “De wagen bleef ook rechtsachter hoog staan 15min na het afzetten deze avond.”?
Ik had de wagen uitgeschakeld en linksachter was in gezakt en rechtsachter stond gewoon nog hoog.
Ik heb het nog maar 1 keer gezien en moet wat meer testen.
Normaal duurt het langer vooralleer de wagen volledig plat ligt, ik schat meer dan een uur.
Ik heb geprobeerd om van hoogste naar laagste stand te gaan en dan zakt de wagen gelijkmatig.
@Vintage ik wil er samen wel eens naar kijken. (laat via PB even weten van waar je bent in België)
Ik ga eens in de Haynes and vraagbaak de achter ophanging besturen ivm de veercylinder.
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is de cilinder NIET!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een GSA met goede bollen zakt minder snel dan een met platte. Met de oude bollen zakte Geeskje binnen drie uren naar de grond. Ze veerde op dat moment ongeveer even stug als een Peug 206 en had ook last van een beetje diagonaal schommelen. Sinds de nieuwe bollen duurt het een halve dag voordat ze begínt met zakken en veert ze weer keurig symmetrisch.
Ik denk dat bij een van jouw bollen het membraan is gescheurd. Waarschijnlijk voelt de wagen op een van de hoeken keihard, daar zit de kapotte. Een rondje nieuwe, inclusief de voorraadbol, lost je probleem hoogstwaarschijnlijk op.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Daar sluit ik me bij aan! Zeker gezien het feit dat hij van hoog naar beneden en andersom kennelijk nog prima wil.
Al kan ik het scheefinzakken dan nog altijd niet verklaren…
je heb ook niet recent je draagarm los gehad he? waardoor je de stabilisatorstang mogelijk een tandje scheef hebt gezet?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Vandaag is hij gelijkmatig gezak achteraan. Het is maar 1 keer gebeurd en heb het nu al enkele keren geprobeert om het terug te zien.
Ik heb ook op elke hoek nu eens zitten duwen en idd rechtsachter is veel harder dan de andere hoeken.
Je kan het indrukken en het lijkt alsof je een normaal geveerde wagen indrukt. De andere hoeken zijn veel makkelijk in te drukken en de hele wagen wiebelt meer.
Ik weet wat me te doen staat…. de bollen zijn eraan wat natuurlijk wel eens moest gebeuren want het blijft een oud wagentje.
Nu nog kiezen om zelf te doen (zonder brug of put) of het te laten doen.
Het zal ook prijs vs tijd zijn in mijn geval ik heb nog 3 andere projecten lopen.
Ik heb nog niet aan het systeem gewerkt dus heb nog niets verprutst .
Ik zeg het zo want ik heb mijn kleppen gesteld enkele maanden terug en ze te nipt gezet waardoor de wagen niet meer mooi stationair draait. 2de keer dat ik het doe en deze keer is er iets mis gegaan.
Bedankt voor de diagnoses.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Er zijn twee systemen in omloop om bollen te vullen.
Bij het eerste systeem moeten de bollen worden gedemonteerd en worden dan op een installatie in de garage gevuld.
Er bestaat ook een systeem waarbij de bollen aan de wagen gevuld kunnen worden.
Bij dit systeem hoeven de bollen niet te worden gedemonteerd.
De voorbollen en de hoge drukbol zijn er zo af, achter wordt wat lastiger omdat die zitten opgesloten in het subframe. Als je een garage kan vinden die de bollen aan de wagen kan vullen, heeft dat m.i. de voorkeur.
Het demonteren van de achterste veerbollen is nl. niet zonder risico. (leidingbreuk)
Werkwijze voor het demonteren van de HD bol en de voorste veerbollen is als volgt:
Motor laten draaien en systeem op druk, met een oliefilterkettingtang de bollen een slag losdraaien, daarna motor af en systeem drukloos maken en dan de bollen verder losdraaien.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een bol die “hard” staat kan je niet meer vullen , daarvan is het membraan kapot !
Walter
Meten is weten , gissen is missen