Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Vorige week heb ik voor een appel en een ei weer een andere bx gekocht. Een 1.4 uit 1989. Hij is echt te lelijk voor woorden door allerlei parkeerschades. Rechtsachter een lelijke schraper langs een muur, linksachter een buts, scheve bumpers met barsten en het knipperlicht was ook gebroken.
Starten vind ie nog niet echt leuk, maar daarna loopt ie wel aardig, al is stationair nog wat onregelmatig. Hydroliek lekt wat bij de retourbundel, maar de pomp is nog we ok. Verder is het interieur goed uitgeleefd, wat wel te zien is aan de besturdersstoel. Hij heeft 200.000 gelopen, maar ik heb nog niet de indruk dat ie er snel mee ophoudt. APK tot de zomer, dus voorlopig heb ik er nog wel even veel rijplezier van. Oja, en dat alles voor slechts 78,50, inclusief radio/cd speler en een halve tank benzine
Hieronder wat foto’s van de bx.
Kijk, das nog eens een voordelige aanschaf. Trek je de benzine en de radio eraf dan blijft er denk ik niet veel over. Veel succes met de auto.
Verder is het interieur goed uitgeleefd, wat wel te zien is aan de besturdersstoel.
evt tipje, de zittingen van linker en rechter stoel zijn uitwisselbaar he! zit misschien fijner… (borgclipjes onder stoel vooraan loswippen en elastieken los; klaar)
verder grappige auto hoor, zeker voor dat geld!
veel plezier ermee.koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
wat is dat ding met die metalen stangen bovenop je blok voor een ding?
heb ik bij mijn cannes nooit gezien…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Zelfde bouwjaar, zelfde motor, zelfde intrieur en zelfde uitvoering kwa opties zo te zien. Weet je zeker dat het een cannes is en niet een gewone “bx” zoals ik reeds heb aangeschaft
Verder geen is het geen geld voor een bx!
Jdt schreef:Zelfde bouwjaar, zelfde motor, zelfde intrieur en zelfde uitvoering kwa opties zo te zien. Weet je zeker dat het een cannes is en niet een gewone “bx” zoals ik reeds heb aangeschaft
Verder geen is het geen geld voor een bx!
Wat hierbovenn op de foto staat, ziet er uit als een gewone BX
- geen Cannes interieur
- geen Cannes striping
- geen injectie, maar carburateur.
die metalen buizen op de motor zijn van het pulsair systeem. Voegt zuurstof toe aan de uitlaatgassen zodat de laatste onverbrande benzineresten beter naverbranden. De laatste stuiptrekkingen van PSA om onder lambda regegelde injectie uit te komen.
Sja, als je er nog ff mee kan karren is het altijd leuk natuurlijk. Het lijkt me idd geen blijvertje
mpostma schreef:Jdt schreef:Zelfde bouwjaar, zelfde motor, zelfde intrieur en zelfde uitvoering kwa opties zo te zien. Weet je zeker dat het een cannes is en niet een gewone “bx” zoals ik reeds heb aangeschaft
Verder geen is het geen geld voor een bx!
Wat hierbovenn op de foto staat, ziet er uit als een gewone BX
- geen Cannes interieur
- geen Cannes striping
- geen injectie, maar carburateur.
BX-Cannes beweerde toch ook niet dat hij een BX Cannes had gekocht?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:mpostma schreef:Jdt schreef:Zelfde bouwjaar, zelfde motor, zelfde intrieur en zelfde uitvoering kwa opties zo te zien. Weet je zeker dat het een cannes is en niet een gewone “bx” zoals ik reeds heb aangeschaft
Verder geen is het geen geld voor een bx!
Wat hierbovenn op de foto staat, ziet er uit als een gewone BX
- geen Cannes interieur
- geen Cannes striping
- geen injectie, maar carburateur.
BX-Cannes beweerde toch ook niet dat hij een BX Cannes had gekocht?
inderdaad, was ik nog niet wakker zeker ops: (de naam misleidt ook een beetje )
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
uhm nee, het is idd geen cannes, maar gewoon een basic bx. op het kenteken staat k9. heel basic, ook geen achterruitenwisser. het is inderdaad geen blijvertje waar ik veel euri’s in ga investeren. Ik gebruik hem om in de weekenden naar amsterdam op en neer te rijden. Ik zie wel hoe lang hij het volhoudt
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Zo, even een oud toppic afstoffen. Inmiddels heeft deze bx al 2 apk’s doorstaan en zijn we ongeveer 30.000 km verder. Niet slechts voor een bx van 75 euro
De laatste tijd begon ik me toch te irriteren aan het veergedrag van met name de achterkant. Ik zat continu met m’n hoofd tegen het plafond als ik niet stapvoets over drempels reed, en elke rimpel in de weg resulteerde erin dat de hele kofferbak inhoud los kwam van de bodem.
Eerst maar eens de lhm ververst want dat zat er al een tijdje in. Bx in de laagste stand, ontlast schroef open en het voorraad vat eruit gehaald. De lhm die daarin zat was dus goed ranzig geworden. Alles eruit gehaald en de tank van binnen ook schoongemaakt. Filter schoongemaakt en alles weer terug gezet. Nieuwe lhm erin, maar geen verbetering van de vering.
De adals lijken nog goed te zijn, dus dan maar de bollen vervangen. Je kon de achterkant van de auto nauwelijks indrukken, zo plat waren die bollen! Maar tjongejonge, wat een gemartel om die bollen los te krijgen zeg. Ik had gelezen dat de bx in de hoogste stand gezet moet worden, en de bollen een kwartslag losdraaien. Daarna de achterkant op bokken, laagste stand, cilinders nog een keer indrukken en dan de bol er helemaal af. Ik heb me behoorlijk in het zweet gewerkt met hamer en steenbeitel om die bollen los te krijgen. Zat geen beweging in. Na lang rossen zat er uiteindelijk schot in de zaak.
Nieuwe bollen zaten er snel weer op. Achterremmen meteen even doorgespoeld. De nippels bleven heel dankzij herhaaldelijk kruipolie aanbrengen.
Wat een verschil zeg. Dit voelt weer duidelijk beter aan. Volgende actie wordt de distributie want dat wordt nu ook wel nodig. Daar ben ik nu wat moed voor aan het verzamelen, en oude topics aan het doorspitten voor ervaringen.
Hier een plaatje van de veercilinder zonder bol.
Deze bol heeft van mij verloren, maar bood goede partij
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Kijk dat is goedkoop rijden!
Dat een veerbol zo vast kan zitten .
Distributie is bij deze motor vrij eenvoudig.
Vervang meteen de spanrol en controleer even de waterpomp.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Achterremmen meteen even doorgespoeld. De nippels bleven heel dankzij herhaaldelijk kruipolie aanbrengen.
Ah - wat ben ik blij dat er mensen zijn die wél luisteren naar goede raad
Mooi zo, goedkoper en comfortabeler (in combinatie) dan dit kan een mens toch niet autorijden?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik heb ook geen ervaring met het vervangen van distributie, maar mocht je een extra handje willen hebben dan moet je maar even roepen, twee weten meer dan één.
Oja, een likje kopervet in de schroefdraad v/d nippels voorkomt dat ze vast gaan zitten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik denk de moed verzameld te hebben en ga morgen maar eens kijken of ik wat met die distributie kan doen. Het plan is als volgt.
* Auto op bokjes voor en rechtervoorwiel eraf. Wielkap ook eruit.
* Bougies eruit om uiteindelijk de motor te kunnen draaien om te checken of ik geen kleppen raak.
* Riemen eraf van de dynamo en hdpomp
* Krukas poelie eraf dmv drie bouten te lossen
* Plastic kappen van de distributie af
* Rond draaien tot het pasgat van de nokkenas voor het gaatje zit. Boortje erdoor. Nu zit ook de krukas voor het pasgat? Ook fixeren met een boortje
* twee klodders typex op de riem en nokkenaspoelie en krukas poelie.
* Spanrol ontspannen
* riem eraf en de typex tekens overnemen op de nieuwe riem.
* Riem positioneren adv de merktekens
* nieuwe spanrol erop
* Nieuwe spanrol mbv een deurkruk en 1,5 kg op 8cm van het draaipunt op spanning zetten.
* twee keer rond tornen om te checken of ik geen kleppen raak
dan alles weer opbouwen.
Iets vergeten? Best spannend ben benieuwd of het lukt. Zal wat foto’s plaatsen van de operatie.
*
Zo moet het lukken! Let goed op als de riem eraf is dat er geen tandwielen verdraaien en zorg er met opleggen voor dat de kant van de riem waar de spanner niet zit strak staat tussen nokkenas en krukas. Dan de slappe kant spannen dmv de spanner. Dan kan er in principe niets misgaan.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)