Hallo citrofielen,
zoals de titel al doet vermoeden,doet mijn airco het soms niet.
Het is me opgevallen dat hij na een koude start wel werkt en als ik na een kwartiertje weer in de auto stap om verder te rijden de airco heel even aan gaat om vervolgens weer uit te gaan (hiermee bedoel ik dus de compressor die ik aan en uit hoor gaan).
Als hij het wel doet is de lucht ijskoud (tekort aan koudemiddel lijkt daarom niet van toepassing in dit geval)
Bij koeler weer lijkt ie het wel altijd te doen.
Weet iemand waar dit eventueel aan kan liggen?
Het betreft een Xsara 1.4 bj 2000 met handmatige airco en 137.000km op de teller.
De airco is 3 weken geleden geserviced.(leeg getrokken,gevacumeerd en weer gevuld)
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
wellicht te veel koudemiddel, als de druk te hoog wordt slaat de boel ook af (net als bij te lage druk)
Grappig dat je dat zegt.
ik zat daar namelijk ook aan te denken en vroeg me af of het warme weer ervoor kan zorgen dat de druk in het systeem een drempelwaarde overschrijdt.
Vreemde is dat hij het soms ook gewoon de hele dag doet.
Misschien ergens een tempsensor die niet de juiste waarden door geeft?
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb dit probleem niet gehad, maar wel dat er teveel in het systeem zit.
Er zijn door de jaren heen verschillende airco systemen geplaatst. Het is een klein foutje om het verkeerde motortype uit de tabel te pakken en zo dus het systeem verkeerd te vullen.
Bij mij gaf dit als effect dat het systeem altijd er stonk na het uitzetten van de airco.
Arjan,
ik heb mijn airco bij Airco Frans laten afvullen.Een legende in airco wereld.
Heb zelf online uitgezocht wat er in mijn systeem gaat en kwam op het zelfde gewicht uit als wat voornoemde heeft gehanteerd.(950 gram koudemiddel)
Vreemde is dat hij het goed heeft gedaan tot de buiten temperatuur begon te stijgen.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In mijn systeem zit iets van ruim 500 en er zat ruim 700 in.
Die waarde van 700 was ook terug te vinden in de tabellen, maar dan bij een ouder type Xsara.
Het bouwjaar 2000 is een overgangsjaar van Xsara type 1 naar type 2. Dus een klein foutje is zo gemaakt
Maar wie weet is het wat anders, wellicht schakelt de hitte beveiliging, terrecht of onterecht in…
Ik heb ook het idee dat een of andere beveiliging onbedoeld in werking treedt.
Las net ergens een verhaal over een kapotte tempsensor die de airco liet geloven dat het -4 was terwijl het hartje zomer was.
Heb voor morgen een afspraak staan om het systeem op lekkage te inspecteren en zal dan meteen vragen of zij een verklaring voor dit gedrag hebben.
Mocht hier iemand wat weten dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
PS:dit is mijn eerste Citroen en wil niks anders meer.Als ik de kleine probleempjes maar steeds zelf opgelost kan krijgen.
De wagen is ondertussen voor controle weg geweest.
Ik moest sowieso terug komen om alles op lekken na te laten kijken.
Hij heeft niks anders kunnen vinden dan een compressor koppeling die binnenkort aan vervanging toe is.
Voorlopig doet de airco het gewoon en zal eens kijken onder welke omstandigheden precies hij er even mee kapt.
Het is gisteren gloeiend heet geweest en nu weet ik het zeker:
zodra ik de airco echt nodig heb,doet ie het niet.
Bij de eerste keer starten van de motor wil de airco wel een paar tellen werken om er vervolgens voor de rest van de dag ermee te kappen.
Had een rit van Amsterdam naar Arnhem en vice versa en op de snelweg is hij een paar keer heel even (2seconden ofzo) aan gegaan.
Ik hoorde dan een relais ergens klikken en voelde de lucht koeler worden.
Nou vroeg ik me af of een relais bij warmer weer buiten westen kan liggen als het warmer is?
Zeer frustrerend om geen airco te hebben als het buiten 35 graden is en je iedereen met gesloten ramen ziet rond rijden.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb hetzelfde gehad in Frankrijk met de C5 + caravan. Bergop en/of in file formatie achter zware vrachtwagens enz hield de airco er mee op. Dus zaten we bergie op te zweten en begje af kwam de verlossing. Ik heb ‘m ook na laten kijken en ze hebben een update gedaan van de software. Dachten dat de eerste of tweede trap van de ventilator te laat inkwam, wat volgens mij bullshit is, maar ja. Het is wel zo dat als er teveel vermogen gevraagd wordt en/of alles te heet wordt, de airco uitgeschakeld wordt. Misschien is dat bij jou ook zo en is je koelsysteem niet in orde ? Of laat je droger/filter nakijke/vervangen, of de drukschakelaar die er bovenop zit.
Het rare is dat hij het normaal gesproken altijd doet.
Systeem is afgeperst en opnieuw gevuld inclusief contrast vloeistof.(geen lekken in het systeem)
Maar zodra het ergens boven de 25 graden komt kapt ie ermee.En dit kappen doet ie meteen vanaf de start dus niet na een stukje rijden.
Lijkt wel of er ergens een elektrisch component zit dat niet meer tegen warmte kan.Ik ga dan ook zo de relais van de magneetkoppeling zoeken.
Als de buiten temp onder de 25 graden is doet de airco het wel en daalt de luchttemperatuur uit de ventilatieroosters tot 5 graden boven nul!
Beetje lullig als je met je vriendin en een kleine met dit weer geen airco hebt.