hahaha, inderdaad zeg… En nu nooooit meer vragen hè!??!?
ja, soort hulplijn… even aan het publiek vragen, 100% kwam met hetzelfde antwoord dus moet ‘t wel kloppen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bij het oplossen van een rebus (opgesteld door Nederlandse leden van de belgische DS club) aan de hand van auto onderdelen kwamen er nog van die aparte benamingen boven .
De schakelaar voor de richtingaanwijzers noemen wij in belgie pinkerschakelaar , de juiste oplossing in de rebus was echter clingnoteurs !!!!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
De benaming ADAL is overigens nog niet zo oud. Volgens mij in 2003 ingevoerd door WEB op BXNL, en later op het xantiaforum. Inmiddels in heel Citroënnederland een geacepteerde term
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Het is ook echt wel een vorm van forumtaal, lijkt een beetje op SMS taal hè...
marx-7 schreef:Maar effe fftopic , ik kom dagelijks door hoensbroek en er staat altijd een Chiq op de akerstraat…...is dat de jouwe??
Haha, nee MarC, dat is niet de mijne… al woon ik (letterlijk) 50 meter verderop, en staat er vaak ook (letterlijk) 50meter verderop NOG een Chic, de mijne. Da’s de DB-ZN-22 die ik ooit eens in de ‘te koop’ afdeling van het forum had gezet… ik heb DP-JP-60, rememba?
Trouwens nog iets… Ik heb wat wieldoppen gekocht op Marktplaats en die verkoper vertelde me dat hij nog een setje achterdraagarmen in redelijke staat heeft liggen. Misschien iets voor jou MarC?
Nee dank je MarK…..
De kogel is door de kerk en we (broerlief en ik) gaan het zelf doen. Ik heb 2 complete kitjes besteld bij Heuts op artikelnummer (dus dat zou dit keer goed moeten gaan ) incl. btw voor 90 euro. Wel via de vakhandel en connecties via een collega . Goedkoper kon ik ze niet vinden, zelfs niet op internet.
Vrijdagavond gaat de BX op bokken in de garage. Materiaal is aanwezig en ik heb vandaag de beschrijving incl. foto’s uitgeprint dus ik zou niet weten wat er mis zou kunnen gaan.
Natuurlijk had ik ook de makkelijke weg kunnen kiezen door complete armen te halen maar eigenlijk zijn we wel zo nieuwschierig om het zelf te doen
Ik zal er foto’s van maken en hier plaatsen. Ben ik ook benieuwd of het echt te doen is…..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
By the way Mark, ik zie daar vaker meer citroenspul staan zoals een mooie DS die er volgens mij al tijden staat te verpieteren…...
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:By the way Mark, ik zie daar vaker meer citroenspul staan zoals een mooie DS die er volgens mij al tijden staat te verpieteren…...
Yup, dat klopt.. vroeger stond er ook een compleet gerestaureerde eend en een besteleend (later is die verkocht), en inderdaad die DS. Er stond ook een CX, maar op een gegeven moment had die een ENORM lelijke deuk bij het achterlicht. Sindsdien zie ik hem niet meer, hopelijk is ie niet naar de sloop gegaan (ja, ZO lelijk was die deuk).
Trouwens, het lijkt me leuk om aanwezig te zijn bij jouw sleutelactie.. steek ik misschien nog wat van op..
deur63 schreef:
Trouwens, het lijkt me leuk om aanwezig te zijn bij jouw sleutelactie.. steek ik misschien nog wat van op..
Van mij mag je, maar hou er rekening mee dat het een vrij krappe garage is…..en dan met 3 man? ben bang dat we elkaar in de weg lopen, zitten en liggen (onder de auto). Na 19.00 uur in Nieuwstadt.
Anders stuur me deze week een pb’tje en dan hoor ik het wel ok??
Die CX heb ik (met deuk) inderdaad ook al lange tijd niet gezien, er moet daar toch een echte citroenliefhebber wonen…...alhoewel, als ie zo’n liefheber was dan liet ie ze daar niet zo verpieteren
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Jow, is prima.. ik stuur je morgen wel iets (van m’n werk uit).
Ik weet niet van wie al die Citroens zijn, ik neem aan van iemand die daar in de buurt woont. Ik zie ze nooit rijden, wel weet ik dat daar ook een BX 16TGI staat, die zie (en vooral: HOOR) ik vaak langsrijden.. wat komen er een verschrikkelijke geluiden uit die BX zeg, echt alsof ie op 3 cylinders loopt…
Gisteravond om 7 uur begonnen met de handleiding van Roel Tiemersma in de hand:
Bix op bokken:
Eerst eens zeer geïnteresseerd kijken met z’n tweeen hoe het in elkaar steekt…..remklauwen weghalen, stabilisatorstang losmaken (die trouwens met locktide vastzitten en dit heeft 2 ratels gekost ), en daarna de grote bout van de draagarm:
Het viel ons trouwens op dat de bx van onderen in uitzonderlijk goede staat is en werkelijk nergens roest te ontdekken viel. Wel kwam ik tot de ontdekking dat me uitlaat vrij snel aan vervanging toe is maar dat is vergeleken met dit een peuleschil.
Met wat gepiel, getrek, geklooi en gekantel kwam de draagarm eronder uit. Voor dit klusje is een brug beter want het ging allemaal maar net. De bx moest eigenlijk 10 cm hoger staan maar dat haalden de bokken niet…
Draagarm in de bankschroef en met een paar ferme tikken kwam de as met kapotte lagers al eruit.
Waren ze versleten??? Dacht het wel!!! Dit kwam er namelijk uit…
Rechts het nieuwe lager en links iets wat er op lijkt….
Voor dat we het wisten was het al half 12. Linker draagarm de nieuwe lagers gemonteerd en geperst wat overigens met veel vet redelijk soepel ging, daarna weer onder de auto gezet. Geen speling meer dus hoopgevend. Ik had in eerste instantie nog mijn twijfels omdat de draagarm waar het hele spul ingaat toch iets te lijden had gehad en iets ingesleten was, maar speling was er niet gelukkig. Rechter draagarm nog los gemaakt en maar gaan slapen. Vanochtend om 8 uur de draad weer opgepakt en toen ik bij mijn broer aankwam was ie al vol op bezig en had de oude lagers al eruit getikt. Deze zag er gelukkig beter uit en was niet beschadigd. Nieuwe lagerset erin en weer gemonteerd….
Remklauwen erop, voor de zekerheid even ontlucht, veertjes weer gemonteerd, wielen erop en van de bokken af….
De hele klus heeft toch goed 6 uurtjes in beslag genomen met de nodige koffie en rookpauzes maar achteraf is het ons eigenlijk best meegevallen.
En voila…..le resultat:
Meneer staat weer netjes op zijn poten en wat me direct opviel dat ie weer zeer goed veerde en zweefde…..wat een verschil!!
1 goede tip voor de sleutelaars onder ons die ook met deze plannen rondlopen…..koop complete revisie-kitjes en niet alleen de lagers!!! Voor het geld hoef je het niet te doen want ik ben met 90 euro klaar. Bij een specialist zou ik alleen al voor de lagers 100 euro kwijt zijn, maar indien ze in dermate staat van ontbinding zijn zoals bij mij heb je gewoon alles nodig!!! Zijn te bestellen bij PSA-parts op internet. Ik kon ze via de vakhandel van Heuts bestellen, maar dit scheelt qua prijs niet veel.
Met dank aan mijn broer!!! Met een beetje geduld bereik je veel gelukkig, als ik het alleen had moeten doen was er waarschijnlijk meer gesneuveld dan alleen de 2 ratels :love1
Maandag even herkeuren en dan kan ie er weer ‘n jaartje tegen aan :peace
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
neem een ijzeren pijp van 1,5 cm D en beuk daarmee (op de rand drukken vanaf de achterkant (in de arm dus)op de buitenlagerring.
met wat schuindrukken van je pijp lukt dat .
ik wissel lagers per kant in 30 minuten incluus het ontluchten, en wiel hermonteren….
greets wupke:die al god weet hoeveel van die dingen gedaan heeft.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Ja,ja…!!! je hebt zeker een brug!! alleen al om de remklauw los te maken heb je al 15 min. nodig. knap als jij de draagarm en de lagers en de hele santekraam eruit en de nieuwe zooi erin en de draagarm er weer in, in de resterende 15 min. voor elkaar krijgt. Zelfs als je supermonteur bent, zal je daar toch zeker 1 a 2 uur per kant mee bezig zijn, mits het juiste gereedschap. wij hebben nogal wat moeten improviseren.
Maar als dit waar is, is het wel vreemd dat ze bij verschillende citroen garages 300,- a 350,- eurie durven te vragen, en dat voor een uurtje werk.
Groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:Ja,ja…!!! je hebt zeker een brug!! alleen al om de remklauw los te maken heb je al 15 min. nodig. knap als jij de draagarm en de lagers en de hele santekraam eruit en de nieuwe zooi erin en de draagarm er weer in, in de resterende 15 min. voor elkaar krijgt. Zelfs als je supermonteur bent, zal je daar toch zeker 1 a 2 uur per kant mee bezig zijn, mits het juiste gereedschap. wij hebben nogal wat moeten improviseren.
Maar als dit waar is, is het wel vreemd dat ze bij verschillende citroen garages 300,- a 350,- eurie durven te vragen, en dat voor een uurtje werk.Groeten Pasqual.
Sorry Wup, ook al is het mijn broer en zijn we 4 handen op 1 buik maar hier sluit ik me helemaal bij aan . Niet vergeten dat we dit ook voor de eerste keer deden. Verder hoeft het ook niet snel te gaan, als het maar goed gebeurt, wij roken, ouwehoeren en zuipen nogal wat koffie tussen de klusjes door
Verder nog bedankt voor je aanbod van die draagarmen, we wilden eerst eens kijken of we dit zelf konden klaren…...Was dit een totale mislukking geworden was ik er misschien op ingegaan.
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer