Hoi Allemaal,
Ik ben van plan om deze zomer een (benzine) Webasto thermotop E met ab in mijn C3 in te bouwen en heb de bouwomschrijving van de fabrikant op pdf gelezen en op youtube bekeken. Ik heb hem nog niet aangeschaft omdat ik het in Nederland nogal een prijzige aangelegenheid vind ten opzichte van in het buitenland (scheelt ruim €400,- incl. verzenden) bij de bedrijven waar ik een prijsopgave heb gevraagd en op de vraag of de universele inbouwset er bij zit komt geen antwoord en of ze hem alvast in konden regelen…....
Alleen het bedrijfje in Duitsland wat ik gevonden heb zegt overal ja op.
Hoe dan ook ben ik nieuwsgierig of er iemand er eentje in zijn C3 heeft, al dan niet zelf ingebouwd, benzine of diesel. Dan kan ik in ieder geval vragen op welke plek hij zit (foto’s!! hahaha)
Do’s en Dont’s zijn natuurlijk welkom!
Grt, VeRe
Ik heb natuurlijk niet stilgezeten, uitzoeken hoe wat en waar geeft soms evenveel voldoening als het daadwerkelijke inbouwen.
De kachel moet vóór een van de voorwielen gemonteerd worden, achter de bumper dus. Of dit links moet zijn of rechts moet ik maar even zien wanneer ik hem er af heb. Een forum lid heeft hem aan de bestuurderskant zitten, dit lijkt mij tot dusver de meest handige plek. Alleen is de brandstof slang wat aan de lange kant al wil ik deze door dezelfde koker trekken als de brandstofslang van de motor.
Ik ben van plan om mijn Webasto inclusief universeel set met T91 afstandsbediening in Duitsland aan te schaffen. Duitsland omdat dit gewoonweg al via de reguliere weg al 300 a 400 euro scheelt met Nederland. Ik heb de importeur van Webasto in Nederland aan de telefoon gehad en mij werd verteld dat men in Duitsland verkoopt op het prijsniveau waarvoor de importeur moet inkopen en dat er gewoon geen marge in zit, helaas voor hun dus.
Even een voorbeeld: In Nederland betaal je voor een kale Thermotop E of EVO 4 €839,-, in Duitsland heb je exclusief verzendkosten een complete set met universeel aansluitingsset inclusief T91 afstandsbediening voor €845,-. Wat in Nederland €1188,- kost dus.
Op de instructie video kan je heel goed zien hoe alles ingebouwd moet worden. De voorbeeld auto is helaas een VW, maar met kleine verschillen is dit een hele duidelijke instructie. Samen met de inbouwhandleiding zou dit geen probleem moeten zijn.
Maar wat ze volgens mij bij de instructie video zijn vergeten is het afvullen van het weggelopen koelmiddel
Alleen voor één ding… Het monteren van de brandstofslang op de aanzuig-vlottereenheid van de benzinetank. Ik heb een plaatje bijgevoegd van een c3 met 1.6 16v motor en vraag mij af hoe ik dit vorm moet gaan geven. Ik denk dat de 1.6 en de 1.1 niet heel veel met elkaar verschillen en als je goed kijkt zie je drie aansluitmogelijkheden. Één voor aanvoer, één voor de retour en dan zou er dus één overblijven voor de kachel. Maar zoals je kan zien is het een haakse verbinding en loopt er geen slangetje helemaal naar beneden en of er bij mij óók een derde zit? Toch maar als eerste kijken voordat ik begin.