Ow, gelukkig. Is het gewoon baggâh?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zou je bijna vergeten, maar gewoon rijden, dat doet ie goed… Vandaag bijna 500 kilometer. Gaat lekker. Zelfs het verbruik is netjes.
Volgende stop: nieuwe voorbanden… En APK, maar ik verwacht daarmee geen grote problemen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Eindelijk tijd om iets van een radio in de break te stoppen, is de antennekabel mol. Ik heb wel een kabel liggen, maar in het geheel geen zin om die erin te vlechten…
Hoop je nou stiekum dat er zich een vrijwillige antennekabelvlechter meldt?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, ik schrijf het gewoon van me af
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, er zit een andere antennekabel in. Wat een geklooi… Hemel los, zonnekleppen eraf, A-stijl bekleding eraf (en natuurlijk brak er een clip ), dashboardkastjes eruit… Twee uur werk. En nog bagger ontvangst, dus een andere antenne staat nu ook op het wensenlijstje.
Verder ben ik nog steeds erg blij met de auto. Hij gaat nog altijd fijner rijden. Het olieverbruik lijkt ook minder te worden, misschien dankzij en anders ondanks de flashlube toevoeging die ik erbij gegooid heb. Het verbruik is netjes rond de 1 op 12.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb er maar eens een tankje Total Excellium aan gewaagd. Nou, dat vond ie pas echt fijn! Zo soepel heeft deze BX in mijn bezit nog niet gereden. Misschien toch maar eens vaker doen…
Oh, en de antenne doet het nu ook gewoon (En nee, dat heeft niets met de brandstof te maken )
Mooi werk. Die andere antennekabel kan in de onderdelenvoorraad dan…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Van de week nieuwe voorbanden laten monteren.
En vandaag de remblokken voor vervangen. Natuurlijk alles goed schoongemaakt en nu remt het weer zoals het hoort.
Daarna heb ik het gasklephuis schoongemaakt, tot mijn verbazing viel het met de smurrie wel mee. De olie die de auto verbruikt gaat dus echt via de klepseals - dus daar moet ook wat aan gedaan worden.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
In al m’n ijver om het “moeilijke” lopen te achterhalen heb ik vanmiddag maar eens een inlaatspruitstuk van een sloper uit elkaar gehaald. Onder andere de injectoren en het gasklephuis eraf gehaald en deze grondig gereinigd met het idee om ze op mijn eigen motor te bouwen. De injectoren zijn ook niet nieuw meer maar zien er nog wel goed uit. Hoe ze het gaan doen wordt een verrassing, ze hebben al meer dan 3 jaar op de plank gelegen hier. Eigenlijk vermoed ik dat het monteren van nieuwe injectoren een beter idee zal zijn, maar zijn die er nog? En zo ja, wat zou dat zo’n beetje kosten?
In ieder geval weet ik wel dat het inlaatspruitstuk van mijn blok er dan ook af zal moeten. Dit omdat 2 van de 4 injectoren wat onderdelen (O-ring en kapje) lieten zitten in het spruitstuk bij demontage. En ik zit er niet op te wachten dat ze in het blok vallen, mocht dat bij mijn spruitstuk op dezelfde wijze gaan.
Behalve op stationair gebied draait de motor prima, dus ergens vraag ik me ook af of ik wel zo’n excercitie moet willen ondernemen - maar een ook nog netjes stationair draaiend blok is ook wel verleidelijk. Voordat ik injectoren ga wisselen ga ik sowieso eerst alle slangen rond het spruitstuk vervangen, om valse lucht uit te sluiten. Er zitten er verschillende bij die last hebben van droogte- of ouderdomsscheurtjes. Ik ben alleen bang dat dat het probleem niet op gaat lossen.
Nogmaals, de auto rijdt verder super. ook het verbruik blijft goed, zeker nu ik zo’n beetje standaard op Excellium rij.
Wordt vervolgd…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Pff.
Nieuwe APK, na reparatie:
Stuurhuishoezen (allebei) en ashoes links.
Verder een AC voor de handremkabels en een (standaard) opmerking over olie-lekkage.
In ieder geval kan de Break weer door tot 17 september 2014
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Mooi!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Stuk (X twee)
Had ik al gezegd dat de remblokken nieuw zijn?
Mooie nieuwe ashoes…
De rotzak-kant… (slecht te zien maar dit is de rechter stuurstang, die waar die fijne pen op zit)
Links ook alles los, alleen de stuurkogel moet er nog even af.
Alles is prima gegaan, mede met de hulp van de zeer vriendelijke garagehouder die een brug ter beschikking stelde. Dan nog blijft met name het vervangen van de rechter stuurhuishoes een absolute pestklus.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Voor mijn neus liggen een verse bak-keerring en 2 liter bakolie.
Want alles wat ik bij deze auto aanpak gaat in tweeën of drieën: er gaat steeds iets anders stuk