Goedemorgen dames & heren.
ik rij sinds enkele jaren met een berlingo 1.4, 2006.
Ik heb de indruk dat zo’n berlingo 1400-tje precies snel warm loopt. Van zodra je enkele km’s aan het rijden bent, stijgt de temp al tot 90°C. Laat staan dat je nog eens in de file staat of voor een rood licht, gaat hij er vlotjes over, en springt de koeling aan.
ik weet dat het maar een 1400-tje is, maar is dat normaal dat hij zo snel aan deze temp zit ? Kan ik er iets aan doen dat hij ‘sneller’ of ‘beter’ koelt ? Of niet zo snel ’ warm loopt ‘?
alvast bedankt voor jullie hulp !
tom - belgië
Hey tom, zoals ik het lees lijkt het mij een benzine? ik vind het nergens terug in je bericht, benzinemotoren lopen ietsje sneller warm dan diesel, maar benzine overstijgt al gauw de 90°C. met gewone “stock” koeling zoals wel het geval zal zijn… ik lees dat dat het geval is aan het rode licht, dus bij stilstand in vrijloop… maak je niet onmiddellijk zorgen; een benzinemotor kan en mag gerust tussen de 90 en de 100°C als bij deze temperaturen je duidelijk hoort dat je koelventilator aanslaat is dat een goed ding, dat wil zeggen dat het ding werkt en de relais goed zitten. als je merkt aan je temperatuurmeter dat je motortemperatuur over de 100°C oploopt en de 110° nadert of zelfs overstijgt, dàn moet je eens bij je garagist binnenstappen, dan is er wellicht een probleem… radiatorlek -of opstopping, niet genoeg koelvloeistof (kijk dit laatste nu ook maar eens na, meestal felgekleurde blauwe of roze vloeistof, moet in het reservoir tussen de - en de + zitten, nooit teveel op doen!
het is normaal dat “kleine” blokken sneller opwarmen dan grote blokken, pure fysica: grote blokken hebben meer massa om op te warmen en koelen ook trager af.