Goedemorgen dames & heren.
ik rij sinds enkele jaren met een berlingo 1.4, 2006.
Ik heb de indruk dat zo’n berlingo 1400-tje precies snel warm loopt. Van zodra je enkele km’s aan het rijden bent, stijgt de temp al tot 90°C. Laat staan dat je nog eens in de file staat of voor een rood licht, gaat hij er vlotjes over, en springt de koeling aan.
ik weet dat het maar een 1400-tje is, maar is dat normaal dat hij zo snel aan deze temp zit ? Kan ik er iets aan doen dat hij ‘sneller’ of ‘beter’ koelt ? Of niet zo snel ’ warm loopt ‘?
alvast bedankt voor jullie hulp !
tom - belgië
Hey tom, zoals ik het lees lijkt het mij een benzine? ik vind het nergens terug in je bericht, benzinemotoren lopen ietsje sneller warm dan diesel, maar benzine overstijgt al gauw de 90°C. met gewone “stock” koeling zoals wel het geval zal zijn… ik lees dat dat het geval is aan het rode licht, dus bij stilstand in vrijloop… maak je niet onmiddellijk zorgen; een benzinemotor kan en mag gerust tussen de 90 en de 100°C als bij deze temperaturen je duidelijk hoort dat je koelventilator aanslaat is dat een goed ding, dat wil zeggen dat het ding werkt en de relais goed zitten. als je merkt aan je temperatuurmeter dat je motortemperatuur over de 100°C oploopt en de 110° nadert of zelfs overstijgt, dàn moet je eens bij je garagist binnenstappen, dan is er wellicht een probleem… radiatorlek -of opstopping, niet genoeg koelvloeistof (kijk dit laatste nu ook maar eens na, meestal felgekleurde blauwe of roze vloeistof, moet in het reservoir tussen de - en de + zitten, nooit teveel op doen!
het is normaal dat “kleine” blokken sneller opwarmen dan grote blokken, pure fysica: grote blokken hebben meer massa om op te warmen en koelen ook trager af.
als je aan de lichten het stijgen van de temperatuur wat wil intomen kan je je interieurventilatie en verwarming eventueel even op max zetten, zo neem je wat warmte van het motorblok weg, je zal je temperatuurmeter lichtjes zien dalen maar met het huidige warme weer is dat misschien geen optie… sowieso: als de temperatuur tussen 90° en 100° blijft én je hoort je koeling opslaan, niet teveel zorgen maken, bij een diesel zou het in principe niet, of zeer minimaal over de 90° moeten gaan maar een doorsnee benzinemotor wordt meestal warmer, dus maak je niet direct zorgen. als je je toch zorgen maakt laat het eens door een garagist ofzo bekijken en vraag of die je radiator eens doorspoelen, meestal is dit vrij snel gebeurd en normaalgezien kost dit niet zo veel, bij oudere wagens (2006) wil daar wel al eens wat troep inzitten die de doorstroom van je koelwater kan beïnvloeden en het misschien daardoor is dat hij ietsje sneller warmer loopt dan normaal.
ps: hou zeker en vast ook je oliepeil in het oog én de regelmaat van het verversen van je olie; niet, of slecht gesmeerde onderdelen binnen het motorblok genereren ook meer wrijving -en dus warmte- dan goed is!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Zolang hij uit het rood blijft geen probleem.
Heel normaal dat hij snel warm is, lekker in de winter.
Ik had op de 1400 een extra fan geplaatst (zelfbouw) omdat die op LPG liep (dan krijgen ze het nog sneller en vaker warm)maar gebruikte die enkel op heel warme dagen in de file.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
(nota aan mezelf: probeer mensen te helpen in minder dan 10.000 zinnen)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
‘t leest lekker weg hoor, en er staat geen onzin!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…