Op dit moment rijd ik een Xantia break HDi.
De wagen is volgens de planning geheel afgeschreven maar voldoet nog prima. De jaarlijkse keuring staat weer voor de deur en ik overweeg nu wat ik zal doen als er kosten zouden komen. Daardoor kwam ik in de verleiding om eens naar occasies van de C5 fase II en III te kijken. Ik probeer op dit moment deze bekoringen nog even te weerstaan.
En hier komen dan mijn vragen, als techneut is het altijd leuk om naar allerlei metertjes op het dashboard te staren. De fase II exclusief heeft er zelfs 6, (snelheid, toeren, tank, water, olietemp, accu).
Maar de fase III vind ik veel mooier.
Behalve het dashboard dan, klopt het dat hier een ‘huisvrouwen’ dashboard in geplaatst is met alleen snelheid, toeren en wanneer je weer moet tanken? (sorry voor de woordkeuze). Biedt een exclusief uitvoering nog meer dashboardinformatie?
Ik denk bij een eventuele opvolger aan een break op diesel met behoorlijke trekkracht (HDi V6?), HP en bij voorkeur een manuele bak. Te denken aan ca 35.000 km op jaarbasis. Met deze insteek, zijn er dan meer overwegingen tussen de II en de III?
De huidige HDi haalt gemiddeld bijna 1:19 (gechipt) gemeten over meerdere jaren, ligt dit verbruik bij een C5 veel hoger?
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Lood, bedankt voor je duidelijke antwoorden.
V6 gaat dus niet samen met een manuele bak en HP alleen op comfort of exclusief.
Inmiddels is de Xantia zonder extra kosten door de keuring gekomen en mag weer een jaartje mee. Dit geeft ruim tijd om eens rustig te gaan zoeken.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
C5-3 in hp , handbak & diesel is er ook als 2.0 hdi 138 pk , niet enkel de 163 pk variant
De 2.2 heeft in de C5-3 204 pk
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Is die HDi 2.2 met 204 pk ook met manuele bak geleverd?
Ik krijg de indruk dat er weinig aanbod is binnen mijn zoekcriteria.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Heb je die trekkracht nodig voor een zware aanhanger?
Dan zou ik voor een fase III gaan. Bij vroege C5’s scheurt de trekhaakbevestiging wel eens uit…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat laatste eigenlijk vooral bij montage van een niet-originele trekhaak trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ik zie nog wel eens 2.0 Hdif (136 of 163 pk) in Business uitvoering zonder automaat en met HP, maar dat zijn geïmporteerde auto’s. Buiten Nederland is deze combi blijkbaar wel beschikbaar ...