Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
auto is een zogenaamde kooi van faraday en dat heb je op je fiets niet
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
aaah zo…:D
wwg (weer wat geleerd )
1800es schreef:auto is een zogenaamde kooi van faraday en dat heb je op je fiets niet
Het hangt er wel vanaf hoe de bliksem inslaat. Als de bliksem op het stuur inslaat, gaat de stroom langs je heen. De klap en de hitte die vrij komt is zo heftig dat je er ook bij indirecte bliskeminslag niet zonder kleerscheuren vanaf komt. Een (tijdelijke) gehoorbeschadiging en brandwonden kun je zeker verwachten.
Wat ook kan gebeuren is dat je zo hebt lopen zweten en dat het regent zodat er om je lichaam heen een redelijk geleidende laag zit van water (met zout zweet) die best goed geleidt en dat zo het merendeel van des troom langs je lichaam wordt afgevoerd ipv door het lichaam. Niet iets om mee te experimenteren edoch.
inderaad: als je in de auto zit zal de stroom door de kooi heen gaan omdat deze veel beter geleidt. Het idee is dat in een kooi van faraday geen elektrich en magenetisch veld aanwezig is. Dit omdat om de hele kooi het potentiaal door de kooi gelijk wordt gehouden. Dit gaat echter alleen op indien de kooi dik genoeg is om de stroom van de bliksem af te voeren, maar dat is bij een autokoets geen probleem.
Over het lassen zie ik grappige dingen verteld worden. Het heeft alles te maken met elektrische invloeden die je niet kan voorrspellen. In de elektrotechniek wordt dit vooral afgedaan in het EMC vakgebied. Lastige materie…
Het komt er eigenlijk op neer dat als je gaat lassen, je een hele sterke stroom krijgt tussen de elektrode op het werkstuk tot de massaklem. In principe zoekt de stroom de weg van de minste weerstand.
Door de hoge piekstromen wordt er ook een sterk magnetisch veld gecreeerd tijdens het lassen. Een magnetisch veld kan weer spanningen opwekken in geleiders in de buurt. Magnetisch veld wordt veroorzaakt door bewegende en varierende stromen. Beweging kun je ook zien als verandering van richting.
Het blijft echter allemaal erg theoretische blaat. Je weet in de praktijk nooit zeker hoe de stroom zich gaat gedragen. Maar goed, als je de accuklemmen los hangt, dan koppel je automatisch de stroomverbruikers los en dan heb je mijns inziens al een hoop potentiele ellende voorkomen.
Probeer maar eens voor te stellen. Je hebt een stroomkring van bijv. eenn versterrker die in de kofferbak gemonteerd zit (of een benzinepomp, dat maakt niet veel uit). Die krijgt zijn plus via een hoop bekabeling vanaf de plus van de accu. Daarna gaat de stroom door het apparaat heen en dan loopt de stroom via een korte massakabel die meestal aan de koets gemonteerd zit. Vanaf daar gaat het via de koets terug. tot het centrale massapunt waarop de accu geaard is.
Als je gaat lassen kan het zijn dat een deel van de lasssroom door datzelfde stukje gaat in de koets waar anders ook de stroom van elektrische verbruikers looopt. So far so Good. Echter, als er inductieve elementen zitten dan kunnnen er als gevolg daarvan hoge piekspanningen ontstaan. Dan werkt dat stroomkringetje ineens omgekeerd en kan het zomaar door het apparaat gaan… dat daardoor kapot kan gaan.
Die spanningen komen vervolgens op de accu en op die verbruiker te staan. Zeker bedreigend voor apparaten die permanent aan plus hangen. Door de minpool los te schakelen onderbreek je de stroomkring al. ik hoop dat het zo wat duidelijker is, maar het blijft allemaal theorie natuurlijk… als elektrotechnicus kan het ook zijn dat ik te moeilijke termen gebruik.