Hoi hoi,
Morgen ga ik een proefritje maken met een BX 1.9 automaat.
Iemand tips? Zijn er wat bijzondere zaken om op te letten bij de proefrit?
Iets specifieks voor een automaat bedoel ik. Dat zal toch wat anders rijden dan mijn oude vertrouwde BX nix. Toch?
Wagentje is een TZI uit ‘93 en heeft ruim 180.000 op het klokje en . . . heeft jaren lang stilgestaan.
Alle op en aanmerkingen zijn welkom.
Groet,
Ari
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is het een break?
Een BX 19 TZi automaat berline bestaat namelijk niet, dus dan mag je al vraagtekens neerzetten
Een BX GTi automaat berline kan namelijk wel. Of een 19 TZi break (GTi motor)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik vond het in elk geval een zalige combinatie! Snel, maar toch lekker relax rijden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Arjan Verkade schreef:Is het een break?
Een BX 19 TZi automaat berline bestaat namelijk niet, dus dan mag je al vraagtekens neerzetten
Een BX GTi automaat berline kan namelijk wel. Of een 19 TZi break (GTi motor)
Sorry, betreft inderdaad een break.
Had ik er niet bij gezegd
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
de automaat moet als je een flinke duit gas geven meteen terug schakelen om snelheid te maken. de automaat moet snel zijn denk niet omdat het een automaat is dat die veel langsamer is. verder moet de automatiese olie op pijl zijn.
hou er rekening me dat een automaat aleen in de p en de n gestart kan worden.
en een automaat het liefste niet harer rijden dan 120 (staat als advies in de handlijding)
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
En let erop dat ‘ie goed in z’n achteruit schakelt, gelijk rustig pakt en reageert op ‘t gas. Dus zonder bonk en zonder “misschakelen”. En voor de rest vloeiend op- en terugschakelen zoals al gezegd.
Bedankt voor de tips guys ... zal wel een stukkie anders rijden de sensodrive in de C2
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
banaanepit schreef:(...)
en een automaat het liefste niet harer rijden dan 120 (staat als advies in de handlijding)
Wat? Waar moet dat staan in de handleiding?
banaanepit schreef:hou er rekening me dat een automaat aleen in de p en de n gestart kan worden.
Dat weet jij ook pas sinds kort…
Maar goed, heel bijzonder is het niet dat je alleen in N en P kan starten en dat de meeste automaten een veiligheidssysteem hebben daarvoor. Starten met een automaat in A, R, 3, 2 of 1 zou betekenen dat de auto “in de versnelling” start. Aangezien je geen koppelingspedaal in een automaat hebt, kan je de overbrenging naar de wielen niet onderbreken, zoals je dat bij een handgeschakelde wagen doet als je start met ingeschakelde versnelling. Het is dus logisch dat je in N of in P de auto start. De bak verbindt de motor dan niet aan de wielen. Dus iedereen met een beetje verstand van auto’s weet al dat je een automaat niet in A, R, 3, 2, of 1 kan starten…
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
banaanepit schreef:
en een automaat het liefste niet harer rijden dan 120 (staat als advies in de handlijding)
Waar haal je die nou weer vandaan? Die heb ik na 3 bx’en nog nooit in het boekje teruggevonden… Een BX automaat haalt gewoon z’n topsnelheid hoor! Dat kan ie prima en daar is ie gewoon voor gemaakt. Wel staat er in het boekje dat je boven de 110Km/h nooit de 3 mag inschakelen!
Nog wat tips:
Het aller belangrijkste is om een weg op zoeken waar je minstens 100 km/h kan rijden om te merken of de automaat echt goed doorschakelt. Verder, als de motor goed warm is, trap dan een keer goed het pedaal in tijdens het rijden voor de kickdown.
Probeer een stuk rond de 80 te rijden. Ergens tussen 70 en 80 km/h zal bij constante snelheid de 4 worden ingeschakeld. En het is belangrijk te testen of automaat niet rommelt met wisselen tussen de 3 en 4. De mijne heeft de rare kwaal dan te twijfelen en af en toe naar de 3 terug te hikken en meteen weer in 4 verder te rijden.
Dit alles moet soepel en zonder gekwaak of ander bijgeluiden verlopen.
Voor dat je gaat rijden. Trek de autmaatoliepijlstok eruit. Voel en ruik de olie als deze nog koud is. Hoe is de kwaliteit van de olie. Roze, bruin of zwart? Hoe ruikt die zoetig of verbrand? Roze en zoetig is goed (lees perfect). Verversen kan natuurlijk altijd en kan wonderen verrichten.
Controleren van het oliepijl kan alleen bij een warme draaiende motor! De olie mag nooit boven het bovenste bolletje (het merkteken) komen en dient natuurlijk ook niet onder het onderste bolletje te komen.
Verder heel veel succes met de koop en wees vooral niet bang om een automaat te kopen. Automaat rijdt fantastisch en heeft zich bij alleen nog maar als zeer betrouwbaar bewezen.
(Ik kan het weten. Ik had er een met 450000 km en die automaat was nog perfect!)
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
FRVisser schreef:Wel staat er in het boekje dat je boven de 110Km/h nooit de 3 mag inschakelen!
Dat is sowieso dom om die “bergversnellingen” te gebruiken terwijl je gewoon rijdt.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Tja deze auto’s komen van voor de semi automatische/flipper tijd he. Dus ja…. Maar ja, dus ook niet als je al met 110 bergaf gaat en het iets te snel vind gaan.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
PieterSanders schreef:banaanepit schreef:(...)
en een automaat het liefste niet harer rijden dan 120 (staat als advies in de handlijding)Wat? Waar moet dat staan in de handleiding?
banaanepit schreef:hou er rekening me dat een automaat aleen in de p en de n gestart kan worden.
Dat weet jij ook pas sinds kort…
nou dat met die 120 zat ik fout het is namelijk 130 en het geld aleen voor de eerst paar kilometers, dat bij het in rijden het toeren tal niet te hoog is.
en dat van het starten wist ik al langer hoor pieter ik heb ook al voor de bx al eens in een automaat gereden en me nog eens extra verdiept bij het aanschaffen van de bx. tis wel voor gekomen dat ik in paniek raakte dat de bx niet starte en ik tot mijn stomme verbazing zag dat ze in de a stond.
en bij mij zit die zijkant met lettertjes los ze kunnen op en neer schuiven. dat was start fiasco nummer 2 toen heb ik lang gezocht na de oplossing!
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
-dubbel post-
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
banaanepit schreef:nou dat met die 120 zat ik fout het is namelijk 130 en het geld aleen voor de eerst paar kilometers, dat bij het in rijden het toeren tal niet te hoog is.
Iets zegt me dat elke BX zijn inrijperiode inmiddels wel gehad heeft…
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ik begin het ook te vermoeden of je moet die witte oosterijkse bx met 4000 op de teller hebben
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar