FRVisser schreef:banaanepit schreef:
Voor dat je gaat rijden. Trek de autmaatoliepijlstok eruit. Voel en ruik de olie als deze nog koud is. Hoe is de kwaliteit van de olie. Roze, bruin of zwart? Hoe ruikt die zoetig of verbrand? Roze en zoetig is goed (lees perfect). Verversen kan natuurlijk altijd en kan wonderen verrichten.
Controleren van het oliepijl kan alleen bij een warme draaiende motor! De olie mag nooit boven het bovenste bolletje (het merkteken) komen en dient natuurlijk ook niet onder het onderste bolletje te komen.
Goede tips . . . ff snel kijken in de boeken waar die peilstok zit. Totaal niet aan gedacht.
Weet al waar ik ‘m moet zoeken dankzij het forum
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Als je over de motor heen buigt, zit hij (bij mij) rechtsvoor, net onder de slang van het luchtfilter. Ik meen dat in de TZI hetzelfde motorblok ligt, dus daar zit hij bij jou ook. Op de dop van de peilstok staat (bij mij) dat het gaat om de automaatbakolie (de olie waar je de automaat in bakt )
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Zo ... Proefrit gemaakt en ... ik ben bijna verkocht.
Rijdt echt lekker zo’n automaat. Verder mooi compleet wat betreft e-raampjes (4x werkend) e-spiegels (alleen rechts, links ooit gesneuveld) en originele 93er radio.
Volgens garagehouder (overigens niet de verkoper) altijd goed onderhouden maar papieren even niet bij de hand. Nou ja zal wel. Wagen zag er redelijk goed uit onder de kap en was van binnen netjes.
Eén nadeel wel. Wagen heeft lang stilgestaan en bij het bekende gymnastieken heeft ze dat ook kenbaar gemaakt: leiding geknapt. Was gelukkig alweer op terrein van de garage dus geen gezeik met de milieupolitie
En nóg en nadeel: roest! beginnend in de wielkasten links en recht achter maar ook gevorderd daar waar de a- stijl de kink maakt naar de dorpel. Die lasdraad. Zag er niet goed uit maar ik ben geen expert.
Over de lak heb ik het niet. Die is pet ....
Dus ... Is er wat aan die roest te doen én wat is een redelijke prijs voor een dergelijke dame
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die wielkasten zijn wel betaalbaar op te lossen, de voorschermen zitten bij een BX geschroeft, dus dat is wel handig. Het zit uit het zicht, dus netjes spuiten is ook niet echt nodig.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Maar als ie daar al roest, roest ie verder ook. lekker laten staan dus, of maximaal sloopwaarde betalen. En dat is niet meer dan € 150,-. En dit zeg ik dus ongezien, maar wat je beschrijft klinkt als een GROOT project.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je moet idd blijven opletten.
Maar die wielkasten zijn wel echt een BX kwaal, daar gaat ze juist het eerste…
Hilko16TZI schreef:Maar als ie daar al roest, roest ie verder ook. lekker laten staan dus, of maximaal sloopwaarde betalen. En dat is niet meer dan € 150,-. En dit zeg ik dus ongezien, maar wat je beschrijft klinkt als een GROOT project.
Nee joh dit is echt geen sloper. Netjes van binnen en van buiten uitgebleekt maar da’s niet erg. Wagen reed echt lekker. Fijn zo’n automaat. Alleen beginnende roest in de naden van de wielkast achter (dat stuk dat achter het portier wegvalt) én op die naad in de a-zuil. Ik plaats straks ff een foto ...
Tja en als een retourleiding knapt bij het gymnastieken dan wordt ik daar niet direct bang van. Ding is wel 20 jaar oud he
Tsja, een break is natuurlijk de leukste BX
Maar die roest bij het scharnier van het voorportier is toch wel iets waar je op moet letten!
Als de naad rondom de bevestiging van het scharnier nog verder roestig is dan wat op de foto te zien is, dan kan het zijn dat de roest ook binnenin de A-stijl zit.
En dan heb je misschien binnenkort een losse deur in je handen…
Nou ja, dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je er een troetelkindje van wil maken, want dan is het wel erg veel werk… Maar voor een gewone lekkere gebruiksauto kan ie misschien nog een paar jaartjes mee…
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zijn wel de standaard plekjes die nu roesten.
Voor als je het zelf nog niet door had, er zit zelfs ABS op!
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
als je er niet gek veel hoeft te betalen zou ik het doen normaal is een wijsheid dat je voor eenauto met apk 1000 euro neer legt. als je na gaat dat het een bx heb die iets sneler kapot kan gaan. zeg ik 750 euro max, teminste als het puur voor het verplaatsen is.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
???
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
banaanepit schreef:als je er niet gek veel hoeft te betalen zou ik het doen normaal is een wijsheid dat je voor eenauto met apk 1000 euro neer legt. als je na gaat dat het een bx heb die iets sneler kapot kan gaan. zeg ik 750 euro max, teminste als het puur voor het verplaatsen is.
Wauw. Dat is wel knap, dat je er een prijskaartje aan kunt hangen op basis van woorden en een paar foto’s. Ideetje om autohandelaar te worden?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
neen ik raak gehecht aan mijn oude bakken. maar als ik “logies” moet redeneren en toch een bx wil waar ik toch een jaartje minimaal mee door wil, dan is 750 een max. maar ik koop hoe slecht het ook klinkt een auto grotendeels op gevoel.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Nou, ik baseer het bedrag dat ik uitgeef aan een wagen eerder op de feitelijke staat van de wagen.
Ari74, ik vind de roest bij de naad nog wel meevallen. Ik heb erger gezien en begrepen dat dat nog goed te repareren is (wel prijzig want lastige plek ivm scharnier). De lak op neus en dak, tja…wat moet je daarvan zeggen? Mijn oude TZD had dat ook en je doet er weinig aan, behalve herspuiten of een vervangende klep van dezelfde leeftijd in dezelfde kleur vinden. Of het gewoon laten zitten zodat de wagen heerlijk dans son jus is.
Hoeveel kilometers stonden er ook alweer op de teller? Wat vraagt de verkoper er eigenlijk voor?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime